KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA 1.1.17 (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Kontraktsoppfølging mv.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Energieffektivisering av bygg mot en riktig investering! -
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Om Norsk Finansbarometeret 2011 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Tap og gevinst ved overgang fra én pensjonsordning til en annen
Frederic Ottesen 23. september 2011
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Utbedringslån og utbedringstilskudd
1 - Alle skal få mer! Alle som tjener under en halv million i året skal komme bedre ut enn i dag, lover ”pensjonsminister” Bjarne Håkon Hanssen. NTB 20.
Senter for helseadministrasjon
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Koblingssalg i fellesavtaler - Bredbånd og TV-tjenester 13
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Et bærekraftig pensjonssystem
Langtidsplan og budsjett
Kostnadsutvikling fosterhjem
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Lav rente – en gjeldsfelle
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER

INNSPILL 1.Hva betyr ny mva ordning for oss? 2.Hva gjør vi i Helse Bergen

1.Å hindre at helseforetakene produserer tjenester selv til en høyere nettokostnad fremfor å kjøpe tjenestene fra private leverandører. 2.Å bidra til bedre ressursutnyttelse og dermed lavere samlede kostnader i utføring av statlige oppgaver. 3.Omleggingen skal skje innenfor budsjettnøytral ramme ved å redusere tilskudd til helseforetakene tilsvarende forventede merverdiavgiftsutgifter. HOVEDHENSIKTEN MED Å INNFØRE EN KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT ER

HVA BETYR DETTE FOR BRUK AV EGNE ANSATTE Ved sammenligning av kostnad ved å bruke egne ansatte fremfor å kjøpe tjenestene, må en også ta med pensjonskostnad. Denne kostnaden er vesentlig høyere enn de kostnader private aktører har til pensjon for sine ansatte. I privat sektor eksisterer ulike pensjonsordninger, men ved innskuddspensjon stiller loven krav om laveste innbetaling på 2 % av lønn over 1G og maks 12G. Helseforetak har en pensjonskostnad på rundt 20 %. Et noe høyere lønnsnivå i privat sektor, vil kunne motvirke dette noe.

OG FOR INVESTERINGER……….. Forslaget skisserer to aktuelle alternativer. Alt 1: Generell kompensasjonsordning der helseforetakene får tilbakebetalt i utgangspunktet all merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester Alt 2: Kompensasjonsordning uten investeringer, der helseforetaket får refundert all merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester, med unntak av det som gjelder investeringer (anleggsmidler)

LITT MER OM INVESTERINGER I dag blir i all hovedsak, ca 95 %, av disse varer og tjenester kjøpt og gjennomført av private leverandører. Mva-kompensasjon på dette området vil derfor ikke gjøre noen vesentlig endring. Det som håndteres av egne ansatte er byggherrefunksjonen, som utgjør 3-5 % av de totale investeringskostnadenen Dette er en funksjon som vil måtte ligge hos de som har kjennskap til bygningsmasse, sykehusområdet, teknologien og systemene, det vil si egne ansatte. Å inkludere investeringer i kompensasjonsordningen vil gi store styringsutfordringer så lenge ordningen skal skje budsjettnøytralt, pga store årlige variasjoner av investeringsnivå.

ÅRLIGE VARIASJONER I INVESTERINGER I HELSE BERGEN

HVORDAN FORBEREDER VI OSS I HELSE BERGEN 1.ENGASJERER OSS I HØRINGSSVAR 2.TAR OPP TEMAET I LEDERTEAM OG PÅ LEDERSAMLINGER PÅ DIVISJONSNIVÅ 3.LØFTER PROBLEMSTILLINGEN PÅ FORETAKSNIVÅ 4.DELTAR I DEBATTEN OG FØLGER MED NHO og ANDRE AKTØRER SOM FREMMER «EGNE» PREMISSER

NHO SERVICE INNSPILL

PETTER FURULUND, NHO SERVICE «våre analyser viser at de som har gode ledere og har gitt folkene sine god opplæring, godt utstyr, absolutt er konkurransedyktige med de private.»

VI MÅ VÆRE FORBEREDT PÅ MER KONKURRANSE FRA DE PRIVATE AKTØRENE 1.Kjenne og få frem eget kostnads-, kvalitets- og servicenivå. 2.Være forberedt på å vurdere egne tjenester opp mot private og også «gi fra oss» områder der private er bedre. - Utfordrer vi hverandre nok? - Hva bør vi ikke gjøre? – Godt og velfungerende marked, lav risiko, lave kostnader med å følge opp kontrakt, vurderes eget service/kostnadsnivå for evt å konkurranse utsette. – Lite konkurranse, dyrt å følge opp, fare for monopol, høy risiko ved «feile valg». Gjøre selv! 3. Som ledere opptre uten fastlåst ideologisk standpunkt. 4. Bli bedre på kjøp av tjenester og outsorcing enn vi er i dag.