Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Når kunnskap blir handling
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Nasjonale prøver.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Hvordan styrke aktivitetene på NIH Forslag fra arbeidsgruppe 11. mars 2005.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Utfyllende bestemmelser
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Endringsprosesser ved UiT
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Adm Etablering av nye fellestjenester
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Pedagogisk merittering
Om opprykk til førstelektor
Førstelektorprogram ved UiT
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Merittering av utdanningsfaglig kompetanse
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU

Arbeidsgruppas medlemmer Gunnar Grepperud (leder), Professor UiT Heidi Adolfsen, Utdanningsdirektør UiT Annlaug Bjørsnøs, Professor/instituttleder NTNU Edd Anders Blekkan, Professor/instituttleder NTNU Reidar Lyng, Førsteamanuensis/faglig leder NTNU Inger Njølstad, Professor/prodekan UiT Odd Arne Paulsen, Personal- og organisasjonsdirektør UiT Frode Rønning, Professor NTNU Sekretær: Ole K. Solbjørg, Seniorrådgiver NTNU

Mandat Gruppen skal arbeide for at krav til undervisningskompetanse sidestilles med krav til forskningskompetanse ved vitenskapelig tilsetting, skissere forslag til utfyllende reglement som grunnlag for styresaker ved universitetene. utarbeide anbefaling til et helhetlig system for merittering av undervisning.

To presiseringer Pedagogisk basiskompetanse obligatorisk undervisningskompetanse som kreves av alle ved tilsetting i, eller opprykk til, vitenskapelige stillinger. Pedagogisk merittering frivillig ordning der ansatte gis muligheten til å få vurdert sin undervisningskompetanse til høyere nivå. Individuell og organisatorisk belønning.

Hoveddimensjoner Hvem: Universitetslektor, førsteamanuensis og professor alle i faste stillinger (50% eller mer) Hensikt: Belønne de beste, inspirere de øvrige og styrke enhetenes undervisningskultur Ordning: Inspirert av arbeidet i svensk høyere utdanning – meritterad och excellent kompetens (ett eller to trinn) Nivå: Å bli tilkjent merittert undervisningskompetanse skal ligge klart over basiskompetanse, men ikke høyere enn at det fanger opp våre institusjoners dyktigste undervisere.

Pedagogisk basiskompetanse

Utgangspunkt i UHRs veiledende retningslinjer Større krav til professorstillinger (jf. de nasjonale fakultetsmøtene) Vedtas som utfyllende retningslinjer Klargjøring innebærer sannsynligvis også en viss skjerping av krav

Pedagogisk merittering Ett sett av kriterier, vurderinger og virkemidler, ut over pedagogisk basiskompetanse, som skal stimulere til, og belønne, vitenskapelig ansatte for sitt arbeid, sine resultat og sin kompetanse innen undervisning. Meritteringen skal omfatte både belønning og plikter.

Pedagogisk merittering

Modell for pedagogisk merittering Samme krav til alle stillingstyper I første omgang ett nivå over pedagogisk basiskompetanse: «Merittert underviser» Større vekt på resultat enn det som er «tenkt» Etter en prosjektperiode vurderes behovet for ytterligere ett nivå: «Fremragende utdanner» – nasjonalt nivå?

Modell for pedagogisk merittering forts. Ansattes søknad om merittering skal suppleres med redegjørelse fra fakultet om hvordan kompetanse skal komme fellesskapet til nytte og hvilke vilkår man vil gi de meritterte for å kunne bidra til dette Fast lønnspåslag for de som tilkjennes kompetanse Enhetene belønnes med en engangssum Søkerne vurderes av ekstern komite, innstilling og rangering gjøres av relevant, sentral enhet ved UiT og NTNU

Organisering Prosjekt 3-5 år Egen finansiering i prosjektperioden Egen faglig prosjektstilling + arbeidsgruppe til oppfølging og evaluering Felles referansegruppe for UiT/NTNU

Dokumentasjon Pedagogiske mapper: –del I Refleksjoner over egen undervisning (4-12 sider) –del IIUttalelser fra nærmeste leder evt. andre –del IIIDokumentasjon av egen undervisningsvirksomhet Forslag til hovedområder for mapper: –Ansiennitet og erfaring (på alle utdanningsnivå) –Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning –Pedagogiske ledelse/bidragsyter i fellesskapet –Nasjonal/internasjonal aktør

Fremtidig nasjonal status? Er det ønskelig å kunne ta med seg status som merittert underviser mellom to universiteter? Hvis det vurderes at det er behov for ytterligere et nivå - «fremragende utdanner» - skal dette etableres på nasjonalt nivå?

Full rapport Rapporten “Innsats for kvalitet” finnes her: meritteringssystem Anbefalt lesning Rapporten gir en grundig drøfting av problemene utelatt i denne presentasjonen, inkludert hvordan førstelektorer og dosenter kan varetas i et meritteringssystem. Rapporten presenterer også forslag til konkrete krav til pedagogisk basiskompetanse og pedagogisk merittering.