Fra fortid til fremtid Hvordan forandre Norge seg fra et bondesamfunn til et moderne samfunn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Advertisements

Den industrielle revolusjon
Likestilling mellom kjønnene
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Norge
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Litteraturhistorie
REALISMEN
Fagbevegelsens Historie og Ideologi
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Uke okt.-30.okt. Uke okt.-30.okt. Ord å forklare: Klokhet/ visdom Ord å forklare: Klokhet/ visdom.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
 Hva vet dere om den industrielle revolusjon?  Begynte i Storbritannia på slutten av 1700 tallet.  Det var stor befolkningsvekst.  Jordbruket ble.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Skogeierens rolle og muligheter Vårt grønne gull - Mulighetskonferanse Sarpsborg, 3. mai 2012 Ragnhild Borchgrevink Administrerende direktør Viken Skog.
Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Den industrielle revolusjon. Den industrielle revolusjon er navnet på tidsperioden som tok til i Storbritannia i andre halvdel av 1700-tallet.
TEKSTILFABRIKKEN Et rollespill om bærekraftig arbeidsliv.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Verdshandelen aukar Kompetansemål: ● Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadane mellom fattig og rik og drøfte.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Sentralisering.
Den russiske revolusjon
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
NORGESHISTORIEN PÅ TALLET
Kapittel 2 «Europa erobrar verda»
Politiske ideologier 1800->.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling
Den industrielle revolusjonen
Industrikapitalisme
Den industrielle revolusjon
Intervju.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Leseutvikling og læringsstrategier
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Gir elevene verktøy for å engasjere seg i morgendagens forskning
Hvorfor revolusjon i Russland?
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Velkommen til foreldremøte
WORKSHOP!.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilpasset opplæring Kurs 5
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

Fra fortid til fremtid Hvordan forandre Norge seg fra et bondesamfunn til et moderne samfunn?

1814 til 1914 Jubel over den nye grunnloven o Unionen med Danmark vs. Sverige Nasjonalisme o Byfenomen o Stor forskjell mellom by og bygd o Spredte seg over hele landet Franske revolusjonens tanker o Frihet, likhet, brorskap Nasjonalromantikk o Tysklands samling o JA vi ELSKER!!! (1959)

Modernisering Jordbruket o Ny teknologi Hva hadde dette å si for folket i bygden? o Behov for mindre folk o Folk flyttet til byene o Fabrikkene kommer – nye arbeidsplasser o Utvandring Jernbanen Telefon og telegraf

Litt selvstudie 1.Les sidene 10, 11 og 12 a)Skriv et par setninger om det du har lest. Bruk startfraser. 2.Snakk med en medelev om det du har lest 3.Gjør det samme på sidene 13, 14 og 15 – jobb to og to. a)Presenter det dere har lest om for et annet arbeidspar 4.Svar på spørsmålene på side 11, 13, og 15 Startfraser Jeg lærte at… Det handler om… Det var interessant at… Før så hadde de… Nå har de… Startfraser Jeg lærte at… Det handler om… Det var interessant at… Før så hadde de… Nå har de…

Industrialisering Fabrikkene o 1843 – fra England o Elver og fosser o Kristiania o Investeringer Arbeidskraft o Overskudd på landsbygda o 12% kvinner – halv lønn o 7 – 8 % barn Byene vokser o Fattigdom o Prostitusjon o Handelshusene kom - butikker Industri = Mekanisk produksjon på en stor skala

Arbeiderbevegelsen Elendige arbeidsforhold o Streik i fyrstikkfabrikken o Skader i kjeven – stort sett kvinner o Mange støttet streiken Opprør bandt arbeidere o Karl Marx o Marcus Thrane o Stemmerett blant alle (menn) Organisering o Trykkerne – typografene 1873 o Store streiker i 1889 DNA – Arbeiderpartiet – 1887 o Utvidet stemmerett o Minstelønn o Normal arbeidsdag – 10 timer (senere 8) o Tariff og felles avtaler – kollektiv forhandling Startet i 1899

Enda mer selvstudie Les om skolen som fornyes og avisenes nye rolle i samfunnet. o Svar på spørsmålene 1 og 2 på side 19 o Diskuter med naboen din, og grunngi svarene dine Les «ulike regler for kvinner og menn» på side 18, og «hva med kvinnene?» på side 24 o Tenk deg at du er Gina Krog - Skriv et brev til statsministeren i 1884 der du stiller krav til hvordan du vil ha samfunnet. Argumenter for viktigheten av at dere har startet Norsk kvinnesaksforening. Individuelt o Les side 20 og første avsnitt på side 21 Lag 2 spørsmål og finn 4 begreper som du forklarer o Les «Vi vil også bestemme» Forklar hvordan vi kan argumentere at lokaldemokratiet ble født med «formannskapslovene