Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling"— Utskrift av presentasjonen:

1 Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling
Tekstilfabrikken Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling Introduser opplegget. Disposisjon: Hva er anstendig arbeidsliv? (60 min) Rollespillet Tekstilfabrikken (90 min) Ansvarlig produksjon og forbruk (120 min) Oppsummering og refleksjon (60 min)

2 Har du jobb? Begynn den første introduksjonsøkta med å spørre klassen hvor mange som har jobb, hvor lenge de har jobbet, hvor ofte de jobber og hvorfor de jobber.

3 Hva mener du er de viktigste rettighetene for en arbeidstaker?
Sortér kortene med ulike rettigheter fra minst til mest viktig. Få lønn som avtalt Få lønn til avtalt tid At det er tre parter i arbeidslivet Mulighet for å organisere seg i en fagforening Fysisk sikkerhet på arbeidsplassen Få en levelønn (en lønning du kan overleve på) Tilgang på sosial sikkerhet (trygder ved tap av arbeid eller ved sykdom) Betalt lunsj og mulighet for pauser Godt psyko-sosialt arbeidsmiljø Varierte og spennende arbeidsoppgaver Mulighet til å klatre oppover i systemet Muligheten til å være med å bestemme over arbeidsforholdene dine En arbeidsmiljølov En arbeidsmiljølov som overholdes Del elevene inn i par og be elevene rangere de ulike rettighetene som er vist på storskjermen fra minst til mest viktig. Det kan være lurt å gå gjennom de ulike rettighetene sammen med elevene, for å sikre at alle forstår hva de innebærer. Gi elevene maksimalt tre minutter på denne oppgaven, før du ber dem sette seg sammen med et annet par og diskutere/sortere på nytt i fem minutter. Når alle er ferdige oppsummerer dere felles de mest og minst viktige rettighetene. Denne oppgaven skal gjøres på slutten av dagen igjen, så den felles oppsummeringen trenger ikke å være lang.

4 Anstendig arbeidsliv Anstendig arbeidsliv er et av FNs bærekraftsmål.
arbeid som er produktivt arbeid som gir en rettferdig inntekt sikkerhet på arbeidsplassen sosial beskyttelse til familier Bruk noen minutter på å introdusere prinsippet om anstendig arbeid for klassen, med FNs bærekraftsmål 8 som bakteppe. Tenk og snakk: Hvorfor tror dere anstendig arbeidsliv er en del av FNs bærekraftsmål?  Se gjerne denne filmen fra ILO om hvorfor anstendig arbeid er del av FNs bærekraftsmål i etterkant av diskusjonen.

5 Film: Anstendig arbeid og bærekraftig utvikling
Lenken ligger I bildet, så det er bare å klikke på bildet. Hvis du vil åpne lenken manuelt, så ligger den her: Bildet viser barnearbeid i Pakistan, Foto: Crozet M./ILO

6 Tenk og snakk: Hvorfor tror dere anstendig arbeidsliv er en del av FNs bærekraftsmål?
Til læreren: Introduser først FNs Bærekraftmål her, før dere diskuterer sammenhengen.

7 Sweatshop Dokumentarserien «Sweatshop» følger tre norske ungdommer som reiser til Kambodsja for å prøve å jobbe på en tekstilfabrikk. Serien er produsert av Aftenposten, og har blitt sett av millioner av mennesker over hele verden. Vi anbefaler å se denne episoden sammen med klassen, og bruke det som utgangspunkt for en samtale i etterkant. Lenka er i bildet, så det er bare å klikke på bildet. Den er også her:

8 Sweatshop Hvordan passer tekstilarbeidernes situasjon inn med definisjonen av et anstendig arbeidsliv? Arbeiderne demonstrerer for å øke lønningene sine. Hva er egentlig forskjellen på en levelønn og en minstelønn? Til lærer: Se episoden sammen med elevene og diskutér spørsmålene med elevene.

9 Den neste delen av oppgaven tar for seg en debatt fra sommeren 2017 mellom Nordea sin direktør for bærekraftige finans, og kleskjeden Hennes og Mauritz. Eksemplene er hentet fra Bangladesh. 2. Juni 2017 hevdet Nordeas sjef for bærekraftig finanser, Sasja Beslik, at en økning i lønnsnivået til tekstilarbeiderne ikke vil medføre de store påslagene på klærne her hjemme. Hennes og Mauritz svarte med å si at regnestykket var for enkelt. Gå gjennom følgende artikler i plenum, eller be elevene lese artiklene selv: Oppfordring fra Nordea: Svar fra Hennes og Mauritz:

10 Diskuter i par Hvilket ansvar har kleskjedene for å sørge for ansvarlig produksjon? Hva tenker dere om innlegget fra Nordea, og svaret fra Hennes og Mauritz? Hvorfor gir ikke de store kleskjedene arbeiderne en levelønn? Hvem er egentlig ansvarlig for at arbeiderne skal få en levelønn? Hvilket ansvar har vi som forbrukere? Etter dette, kan de gå sammen i par og diskutere følgende: Hvilket ansvar har kleskjedene for å sørge for ansvarlig produksjon? Hva tenker dere om innlegget fra Nordea, og svaret fra Hennes og Mauritz? Hvorfor gir ikke de store kleskjedene arbeiderne en levelønn? Hvem er egentlig ansvarlig for at arbeiderne skal få en levelønn? Hvilket ansvar har vi som forbrukere? Hvis elevene ikke kommer inn på dette selv, kan du spørre elevene hva du tror ville skjedd med fabrikkene dersom lønningene i Kambodsja ble doblet. Målet her er at elevene skal få en forståelse for de ulike interessene i denne konflikten, og forstå sin egen rolle som forbruker i denne debatten.

11 Hvilket ansvar har kleskjedene for å sørge for ansvarlig produksjon?
«I et intervju med Dagens Næringsliv slår H&M tilbake: Nordea blir anklaget for å «… gi et veldig forenklet bilde». «Vi har ingen egne fabrikker, vi kjøper fra de samme fabrikkene som mange andre merkevarer», sier H&Ms direktør for bærekraftig utvikling, Anna Gedda.» (Fremtiden i Våre Hender ) Hva tenker dere om H&Ms svar? Kilde:

12 Tredeling av arbeidslivet
Arbeidsgiver Arbeidstaker Myndigheter  Gå gjennom de tredelingen av arbeidslivet med klassen og diskuter: Hva slags motivasjon har de ulike partene? Hvorfor tror du at det er viktig at alle er i dialog om forholdene i arbeidslivet? Fortsett med å forklare hva FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) er og hvordan de jobber (se ppt). Avslutt økta med å gå gjennom de viktigste begrepene som vil brukes i rollespillet: Arbeidsgiver Arbeidstaker Fagforening Streik Lockout

13 Om ILO ILO betyr… The International Labour Organization – (Den internasjonale arbeidsorganisasjonen) ILO er… en FN-organisasjon som jobber for arbeidernes rettigheter i hele verden ILO gjør dette ved å… 1) gi råd og kritikk til alle partene i arbeidslivet 2) fremme dialog og forpliktelser mellom de tre partene; arbeidsgiver, arbeidstaker og myndigheter

14 Begrepsforklaring Arbeidsgiver Arbeidstaker Fagforening Streik Lockout
Arbeidsgiver er en som gir lønn til en person som utfører et arbeid. Arbeidstaker er en person som utfører et arbeid for en arbeidsgiver. Fagforening er en sammenslutning av arbeidstakere innenfor samme industri. Fagforeningens fremste oppgaver er å kjempe for bedre lønn og gode arbeidsvilkår. Streik er en hel eller delvis arbeidsstans iverksatt av arbeidstakerne og deres fagforeninger. Med andre ord nekter enkelte eller alle fagorganiserte å møte for å utføre arbeid – før visse vilkår er innfridd. Jo større og mer koordinert streiken er, jo mer slagkraftig blir den. Lockout er også en arbeidsstans, men da motivert av interessene arbeidsgiverne og deres organisasjoner har. I overført betydning «låses dørene» til arbeidsplassen. Arbeidstakerne blir da utestengt fra sitt lønnsarbeid. Hensikten med en lockout er en utvidelse og dramatisering av arbeidskonflikten, på samme måte som streik. Arbeiderne som ikke er i streik blir ofte permittert, noe som skaper en interessekonflikt mellom de arbeiderne som streiker på den ene siden, og de som er permittert og som fortsatt mottar lønn (dagpenger) på den andre. Hvis man har mye tid, si også noe om logoene: Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Landsorganisasjonen (LO) er Norges største arbeidstakerforbund. Norsk tjenestemanslag (NTL) er et av de største fagforbundene i LO. NHO er bygd opp av mange medlemsbedrifter. NTL og LO er bygd opp av mange fagforeninger.

15 Del 2: Rollespill – Tekstilfabrikken (90 min)
Lærere og elever spiller rollespillet «Tekstilfabrikken» (90 min) hvor elevene skal spille ulike parter i en tekstilfabrikk i Kambodsja.

16 Levende graf: Hva kan ha påvirket veksten i varehandel i Kambodsja?
Hvilke faktorer har vært med på å påvirke veksten i varehandel i Kambodsja? Dette er spørsmålet elevene skal diskutere gjennom en såkalt ”levende graf” (se ppt). Levende graf-oppgaver har som hensikt å gjøre grafer mer personlige og levende ved at elevene selv plasserer ulike hendelser på en graf som allerede er tegnet opp. Det gjør det lettere for elevene å visualisere sammenhenger mellom konkrete hendelser og en abstrakt graf, samt at de får trent på å resonnere og diskutere. I denne oppgaven har vi brukt en graf over veksten i varehandel (% av BNP) i Kambodsja fra som eksempel. Oppgaven har ingen absolutt fasit, ettersom det er resonnementet og begrunnelsene som er interessante å få frem. Hovedpoenget er at elevene skal forsøke å se sammenhengen mellom det som skjer på globalt og nasjonalt nivå med tekstilarbeiderne situasjon lokalt. Når elevene er ferdige, kan det være interessant å ta en kort runde på hvilke påstander som var vanskeligst og lettest å plassere og hvorfor. Forslag til «hendelser» elevene kan plassere på grafen er: Flertallet av befolkningen jobber med jordbruk Flere utenlandske bedrifter etablerer fabrikker i landet Det er lett å finne ufaglærte arbeidsplasser Flere flytter inn til byene for å finne jobb Det begynner å bli større konkurranse om arbeidsplassene Lønningene stagnerer og arbeiderne må jobbe overtid og for bonuser for å tjene nok til å leve av Fagforening etableres på flere tekstilfabrikker Arbeiderne streiker og demonstrerer Myndighetene planlegger å innføre levelønn Bedrifter truer med å flytte til andre land med tilsvarende billig arbeidskraft Myndighetene utsetter innføring av levelønn

17 Ansvarlig forbruk og produksjon
Denne økta går ut på å se hvordan mål 8 og mål 12 henger sammen, og hvordan ulike parter i arbeidslivet kan bidra til fremgang på begge målene. FNs bærekraftsmål 12 går ut på å "sikre bærekraftig forbruks- og produksjonsmønstre". I dag forbruker vi mer enn hva som er miljømessig bærekraftig. For å sikre gode levekår for nåværende og fremtidige generasjoner må også hver enkelt forbruker endre livsstil. Bærekraftig produksjon innebærer å minske ressursbruk, miljøødeleggelse og klimagassutslipp når en lager en vare. På sikt vil dette føre til økonomisk vekst, begrense klimaendringer, og øke livskvaliten til mennesker på jorda. For å presse bedrifter til å produsere bærekraftig kan staten blant annet innføre lover og avgifter, og investere i miljøvennlig teknologi.   Spør elevene i plenum: Hva tror dere ligger i begrepet ansvarlig forbruk og produksjon? Diskuter dette kort i klassen for å starte samtalen om temaet, før du går videre til aktiviteten i økta. Hva tror dere ligger i begrepet ansvarlig forbruk og produksjon?

18 Dialogduk Hva kan de ulike partene gjøre for å sikre mål 8 og 12?
Hvilke konsekvenser kan de ulike tiltakene ha for de ulike aktørene? Del klassen inn i grupper på fire og gi hver gruppe et stort A3-ark. Elevene skal sammen svare på to hovedspørsmål, men skal gjøre dette fra ulike perspektiver (myndighetene, arbeidslivet, arbeidere, forbrukere). Be elevene dele arket i fire deler og fordele de ulike rollene på de fire feltene. Hver elev skal lese minst én artikkel knyttet til sin rolle og reflektere over noen spørsmål som de noterer svar på i ”sin” del av arket. Hovedspørsmålene de skal diskutere er: 1: Hva kan de ulike partene gjøre for å sikre mål 8 og 12? 2: Hvilke konsekvenser kan de ulike tiltakene ha for de ulike aktørene? Les mer om rollene og de ulike artiklene elevene skal lese på nett.

19 Hva er de viktigste rettighetene til en arbeidstaker i dag?
Få lønn som avtalt Få lønn til avtalt tid At det er tre parter i arbeidslivet Mulighet for å organisere seg i en fagforening Fysisk sikkerhet på arbeidsplassen Få en levelønn (en lønning du kan overleve på) Tilgang på sosial sikkerhet (trygder ved tap av arbeid eller ved sykdom) Betalt lunsj og mulighet for pauser Godt psyko-sosialt arbeidsmiljø Varierte og spennende arbeidsoppgaver Mulighet til å klatre oppover i systemet Muligheten til å være med å bestemme over arbeidsforholdene dine En arbeidsmiljølov En arbeidsmiljølov som overholdes Begynn på oppsummeringen av dagen med å gå tilbake til oppgaven hvor elevene skal sortere de viktigste rettighetene til en arbeidstaker. Be elevene individuelt lage nye lister over det de mener er de viktigste rettighetene til en arbeidstaker. Har elevene endret mening? Hvorfor har de i så fall endret/ikke endret mening? Bruk dette som utgangspunkt for en samtale i klassen om hvordan de opplevde temaet for dagen. ulike rettighetene sammen med elevene, for å sikre at alle forstår hva de innebærer.

20 Refleksjonsoppgave Hvordan sikre anstendig arbeid for alle?
Hvorfor er anstendig arbeid viktig for en bærekraftig utvikling? Hva er hindringene? Dette er en oppgave der elevene skal reflektere over det de har lært i løpet av dagen. Oppgaven kan løses på ulike måter, men én måte er å la elevene diskutere og oppsummere sammen, før de skriver en oppgave individuelt. Under følger et forslag til hvordan dere kan jobbe med refleksjonsoppgaven: Fordel de tre spørsmålene på tre ulike plakater Del klassen inn i i tre like store grupper og gi dem hver sin plakat. Gi elevene tre-fire minutter til idémyldring, før de rullerer videre til neste plakat. Be elevene snakke seg igjennom det som står på plakaten fra før og legge til nye poenger, før de rullerer videre til den siste plakaten. Når gruppene har vært innom alle plakatene, har elevene forhåpentligvis fått mange gode innspill som de kan ta med seg når de skal skrive refleksjonsoppgaven. La elevene jobbe individuelt med spørsmålene i etterkant og skrive en sammenhengende tekst, som leveres inn til læreren. Her kan du som lærer velge form, sjanger og lengde etter hva som passer timeplanen og klassen best.

21 Hva har du lært i dag? Skriv ned tre nye ting du har lært og en ting som har overrasket deg på post-it lappen. Klistre lappen på tavla før du går. Avslutt dagen med å be elevene skrive tre nye ting de har lært i løpet av dagen og én ting som overrasket dem. La dem skrive på post-it lapper og klistre lappene på tavla før de går.


Laste ned ppt "Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google