M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010
Utvidet SWOT/SOFT-analyse Vi skal nå se på en utvidet SWOT-analyse (SOFT-analyse) for treningsstudiokjeden SATS Påstandene/punktene i analysen er ikke reelle, men ment som eksempler Vi starter med å gruppere arbeidsbetingelser som styrke, svakhet, mulighet eller trussel
Konkurrentanalysen Styrke - Kjent varemerke - Topp utstyr - Gode instruktører - Beliggenhet over hele landet - Profesjonell administrasjon - God økonomi Muligheter - Folk blir mer kroppsbevisste - Generelt økt inntekt hos folk - Skatteordninger for bedriftsmarkedet - Samarbeid med lokale helsestudioer Trusler - Finanskrise i verden - Nye konkurrenter etablerer seg - Økt interesse for aktivitet i naturen - Ski/joggebølge Svakhet - Høy pris - Lite rom for lokal differensiering - Fast ansatte uten idrettsfaglig kompetanse - Høyt kostnadsnivå
Dybdeanalyse av interne forhold (dvs. styrke og svakheter) Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor svakhet Stor styrke
Dybdeanalyse av interne forhold (dvs. styrke og svakheter) Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor svakhet Stor styrke kjent varemerke Topp utstyr Gode instruktører Beliggenhet over hele landet Profesjonell administrasjon God økonomi Høyt kostnadsnivå Fast ansatte uten idrettsfaglig kompetanse Lite rom for lokal differensiering Høy pris
Hva SATS må prioritere i sitt fremtidige arbeid Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor svakhet Stor styrke kjent varemerke Topp utstyr Gode instruktører Beliggenhet over hele landet Profesjonell administrasjon God økonomi Høyt kostnadsnivå Fast ansatte uten idrettsfaglig kompetanse Lite rom for lokal differensiering Høy pris
Mulighetsmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet
Mulighetsmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet Folk blir mer kroppsbevisste Generelt økt inntekt hos folk Skatteordninger for bedriftsmarkedet Samarbeid med lokale helsestudioer
Mulighetsmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet Folk blir mer kroppsbevisste Generelt økt inntekt hos folk Skatteordninger for bedriftsmarkedet Samarbeid med lokale helsestudioer
Trusselmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet
Trusselmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet Nye konkurrenter etablerer seg Ski/joggebølge Økt interesse for aktivitet i naturen Finanskrise i verden (Norge)
Trusselmatrise Svært viktig for markedet Svært uviktig for markedet Stor sannsynlighet Liten sannsynlighet Nye konkurrenter etablerer seg Ski/joggebølge Økt interesse for aktivitet i naturen Finanskrise i verden (Norge)
Konklusjon Gjennom denne analysen har SATS funnet hvilke prioriteringsområder som skal gjelde når de fastsetter sine mål og sine strategier for kommende år. Hele poenget med analysen er å hjelpe bedriften med å bruke sine ressurser der det gir størst og best resultat.