1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærerprofesjonalitet
Advertisements

NTNUs lærerutdanning Møte lærerutdannere i Århus 8. mars 2011
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Nyutdannet lærer – ressurs eller reservedel?
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2 Anne Kristin Dahl
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Digital tools in kindergarten
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Aktuelle saker Fagpolitiske foreninger - Sigrid Lem – ,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Fra digitale verktøy til digitale tjenester på 360 dager Prosjektrapport Smart læring Delrapport I, 2014.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Belastningsfaktorer i lærerrollen Professor Einar M. Skaalvik og professor Sidsel Skaalvik Pedagogisk institutt, NTNU.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
ILU 1/17: Statusrapport fra ledelsen
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
Profesjonelle læringsfellesskap
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Politikerbesøk fra Nord- Trøndelag:
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram

2 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær To viktige perspektiv: Kunnskapsgrunnlag for lærerprofesjonen Lærerstudenters FOU - kompetanse

3 Forskning viser De mest sentrale kompetanseområder for lærere: Faglig kompetanse Didaktisk kompetanse Relasjonell kompetanse Ledelseskompetanse Utviklings- og endringskompetanse (FOU-kompetanse) (Hattie 2008, Clearinghouse Denmark 2008, stm 11 Læreren, rollen og utdanninga 2009)

4

5 Autonomi - finske lærere ” Den finske skolen preges i dag av stor grad av autonome lærere som i svært liten grad blir kontrollert av andre, men heller oppfordret til selv å ta ansvaret for utviklingen av skolen. Kunnskapen om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og vitenskapelig refleksjon spiller en helt avgjørende rolle for utviklingen og utdannelsen av den autonome og profesjonelle finske læreren” (R Hausstätter Saarrommaa og S Saarrommaa 2008)

6 Kontroll og autonomi i lærerutdanningen Praksis Teori Autonomi Kontroll Metodikk Egne praksis- teorier Forskningsbaserte teorier FOU i egen klasse

7 Noen viktige tiltak ved NTNU / SVT PLU for å utvikle en forskningsbasert lærer- / lederutdanning som er praksisnær 2003: 5 –årig lektorutdanning 2004: Master i skoleledelse 2006: Faggrupper med toppstillinger, mastergradsutdanninger, stipendiater og lærere i delstillinger 2009: Forskningsbasert videreutdanning: KOMPiS 2009: Eget doktorgradsprogram rettet mot lærerutdanning og skole 2010: Vertsinstitusjon for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL) 2011: Etablering av en forskningsenhet for å respondere på samfunnsbehov og styrke forskning knyttet til lærerutdanning