M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011.
Selge et produkt eller en tjeneste
Indikatorer – hva, hvorfor og hvordan?
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Star Tour Ferievaner September 2009
Observasjon ?.
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Hva er en artikkel?.
Tidligere eksamensspørsmål
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Seleksjonsprosessen Kap 4
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
Brukbarhetstesting og feltstudier
PDSA-sirkel/småskalatest
Mennesker er nysgjerrige
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
PDSA-sirkel/småskalatest
Mennesker er nysgjerrige
Forbruker- & Finanstrender 2018
Innføring i datahåndtering
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Undersøkelsesprosessen
Selge et produkt eller en tjeneste
Seleksjonsprosessen Kap 4
Anskaffelsen som prosjekt
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Seleksjonsprosessen Kap 4
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010

Hva er markedsundersøkelser? Det er en prosess hvor vi gjennom problemformulering, innsamling og analyse av data kan få nyttig informasjon om markedet. Formålet med markedsundersøkelser: * Medvirke til bedre fremtidige beslutninger * Kontrollere resultatet av tidligere beslutninger

1. fase: Problemfasen Hvilke beslutninger skal bedriften gjennomføre? Hva slags informasjon trenger bedriften for å gjennomføre beslutningen? Hva skal resultatene fra undersøkelsen benyttes til? Hvor mye penger og ressurser har bedriften tilgjengelig?

Problemfasen er helt avgjørende for videre suksess. Eksempel på beslutningsproblem: Bedriften ønsker å utvikle emballasje til nytt produkt. (Selve undersøkelsen blir å teste emballasjetyper på målgruppen.)‏ Eksempel på beslutningsproblem: Bedriften vurderer om den skal åpne ny butikk. (Selve undersøkelsen blir å spørre markedet om det er behov for en slik butikk i nærmiljøet.)‏ 1. fase: Problemfasen

2. fase: Valg av utforming Utforskende utforming Beskrivende utforming Sammenlignende utforming Problemstillingen bestemmer hva slags utforming markedsundersøkelsen skal ha.

2. fase: Valg av utforming Utforskende utforming –Målet er å skaffe innsikt i hvordan mennesker tenker eller handler –Benyttes når vi er usikre på hva vi egentlig skal/vil undersøke –Benyttes når vi vil forbedre eksisterende problemstilling –Benyttes når vi trenger mer informasjon om beslutningsproblemet –Utformingen benytter ofte sekundærundersøkelser, intervju av folk med spesiell kompetanse eller observasjon Kanskje kan vi intervjue Jan Thomas for å få mer kunnskap om hva som er trendy innen kroppspleie før vi definerer endelig problemstilling?

2. fase: Valg av utforming Beskrivende utforming –Utformingen benyttes når du vil bekrefte/avkrefte en hypotese eller antagelse –Dette er den vanligste utformingen –Krever en klar og konkret problemstilling –Utformingen benytter gjerne intervjuer (surveys)‏ For å kunne si noe om folk foretrekker Levis eller Diesel jeans, kan vi gjennomføre en spørreundersøkelse. Problemstillingen gjør at vi velger en beskrivende utforming.

2. fase: Valg av utforming Sammenlignende utforming –Vi bruker denne utformingen når vi vil måle virkningen av et tiltak –Til denne utformingen benytter vi gjerne eksperimenter Eksperiment er ikke nødvendigvis så komplisert som det høres ut som. Vi kan f.eks. teste ulik vareplassering i butikken.

3. fase: Valg av innsamlingsmetode Sekundærundersøkelse –Innhenting av rapporter og data som er laget tidligere, f.eks. SSB.no, bransjestatistikker, forskningsrapporter, div. databaser osv. Primærundersøkelser –Innhenting av data direkte fra markedet –Det kan skje gjennom intervju, eksperiment eller observasjon Intervjuer du folk på gaten, foretar du en primærundersøkelse.

Intervjumetodenes egenskaper NB! Egenskapene til personlig intervju er svært avhengig av intervjuerens kvaliteter.