IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Advertisements

”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Virksomhetsplan for seksjonen – innspill til drøfting 1.FoU-virksomhet 2.Studier.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Nøkkeltall doktorgrad til i-ledermøtet 6.mai 2015.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Opptakskrav til master i pedagogikk
Internasjopnalisering
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Universitetet i Stavanger
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Balansert omstilling for utvikling
Prodekan bachelorutdanning IV
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer

IPEDs omgivelser UH-sektoren i Norge: økende studenttall Fokus på studentenes læringsutbytte og økte krav om oppfølging av studentene Økte krav om internasjonalisering Fokus på kvalitetssystemer Digitalisering av drift, forskning og læring Strukturendringer og sammenslåinger Finansiering under press, stram offentlig styring Kunnskap foreldes og praksiser forandres med stigende hastighet Mange jobbfunksjoner forsvinner og nye kommer til

Omgivelser forts. Arbeidsmarkedsfokus En nyutdannet fra IPED vil være på arbeidsmarkedet til ca Konkurranse og samarbeid Hvilke studenter ønsker vi å tiltrekke oss? Det tilbys et stort antall pedagogikkutdanninger, BA og MA, rundt omkring i landet Lærerutdanningene blir 5-årige Private leverandører blir også våre konkurrenter Hvem og hva skal IPED være for å tiltrekke seg (gode) studenter og forvalte faget på en god måte?

IPED som helhet Hvordan skal vi samlet profilere oss for å markere oss fordelaktig i den store mengden tilbud? Hva skal vil tilby studentene? Hva er den retningen vi alle skal trekke i? Hva er vi gode på? Hva er vi nødt til å gjøre noe med? Hva er den største utfordringen vi står overfor, som vi må løse i fellesskap?

PhD-programmet

PhD programmet… Tilbys ved fakultetet, men med ‘studieretninger’ ved instituttene IPED har historisk hatt en hovedandel av stipendiatene ved UV (og eksterne kandidater), og per 2014 er det 41 kandidater på IPEDs ‘program’ (22 ved ISP, 25 ved ILS) IPED har tatt et hovedansvar for å utvikle og tilby doktorgradskurs - også i NATED-perioden, men mange tematiske kurs er nå (sam)finansiert gjennom NATED

Positiv utvikling i fullføring Avlagte disputaser 1999 – V V2015 Interne (IPED stip) Eksterne (Høgskole + Dr.Philos) Sum I tillegg kommer kvotestipendiater: 18 er tatt opp i perioden , 10 har disputert/skal disputere Fra et snitt på 3-4 disputaser i året i fram t.o.m har vi nå disputaser per år. Men også økte opptakstall i den aktuelle perioden (fram til 2010).

Endrede omgivelser - eksternt Flere institusjoner tilbyr doktorgradsprogrammer innen utdanningsvitenskap og pedagogiske fagområder  HiOA, HiBV, HiHedmark, NAFOL,… Nærmest stopp i eksterne søkere til vårt program fra høgskolene  I 2014 var det 28 disputaser ved UV, 14 av disse var eksterne kandidater  Ingen søkere fra høgskolene ved siste søknadsfrist 1. april 2015  En situasjon vi må regne med at fortsetter – forsterkes av strukturreformen for høyere utdanning  Men fremdeles mange eksterne som melder seg på våre kurs

Endringer - internt NATED-bevilgningen har båret mye av utgiftene til tematiske kurs de siste 7 årene. NATED avsluttes sommeren Søkere til stipendiatstillinger har i økende grad internasjonal bakgrunn. Færre enn ønskelig av egenproduserte masterkandidater søker stipendiatstilling. Forskningen organiseres i stor grad gjennom forskergrupper og prosjekter. Et spørsmål for framtidig organisering av PhD-programmet er hvordan forskergruppene kan/bør bidra i forskeropplæringen. Våre naboinstitutter blir mer forskningsorienterte - de har flere stipendiater og viser større interesse for PhD-programmet. Arbeidsdeling ved UV kommer opp på agendaen.

I sum… Rekrutteringsvilkår og konkurranse fra omgivelsene er endret. Våre PhD-kandidater vil i stor grad utgjøres av egne stipendiater, samt eventuelle kvotestipendiater Faglige krav endres: Halvparten av avhandlingene ved UV er i dag artikkelbaserte. Arbeidsmarkedet for unge forskere internasjonaliseres. Økt spesialisering i mange områder av faget, men også forventing om bredere introduksjon til forskervirksomhet  Hvordan skal forskeropplæringen ved IPED profileres? Hvilket ansvar vil IPED ta, nasjonalt og ved UV?  Hvordan bør vår PhD-utdanning organiseres? Hvordan få kumulativ utvikling?  Hvilke relasjoner bør utvikles mellom masterprogrammene og PhD?  Hvordan kan vi ivareta forskningstalenter og støtte karriereutvikling?

Avslutning Hva er vi gode på som instituttet – hvilket nasjonalt ansvar skal vi ta? Hvordan skal studieprofileringen henge sammen med forskningsstyrken? Hva skal være kumulativt i studiene? Hvilke dilemmaer står vi overfor ifh. til bredde vs. spesialisering? Hva MÅ vi gjøre noe med- hva skal vi ta først? Hva er den største utfordringen vi står overfor?