Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Cafédialog – elevmedvirkning
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Handlingsplan mot mobbing
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Velkommen til et nytt skoleår!
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
1 UtvalgÅrPrikketSist oppdatert Åndalsnes ungdomsskole og Voksenopplæringssenter Avd ungdomsskole (Høst 2014) Høst
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Utvalgte resultater for SVGS
Velkommen til foreldremøte på 4. trinn
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Fellesmøte 6. februar – saker:
Norsk skole.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Informasjon til FAU
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
Mål for skoleåret – «indremedisin»
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Ledersamling Olweus- programmet
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Venner & valg Velkommen.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning, regler på skolen, trygt miljø, utdanning og yrkesrådgivning Score: 1 – 5. 5 er beste score. Det er plukket ut eksempler fra alle områdene som viser resultater med rom for forbedring og behov for refleksjon.

Elevundersøkelsen Trivsel AlltidOfteNoen gangerSjeldenAldriSnitt Har du noen medelever å være sammen med i friminuttene? ,6

Elevundersøkelsen - Motivasjon Svært godtGodtNokså godtIkke særlig godtIkke i det hele tattSnitt Hvor godt liker du skolearbeidet? ,2

Elevundersøkelsen – Hjem-skole AlltidOfteNoen gangerSjeldenAldriSnitt Jeg får god hjelp til leksene mine hjemme ,6 Hjemme oppmuntrer de voksne meg i skolearbeidet

Elevundersøkelsen – støtte fra lærerne AlleDe flesteNoen fåBare enIngenSnitt Opplever du at lærerne dine bryr seg om deg? ,6 Opplever du at lærerne dine har tro på at du kan gjøre det bra på skolen? ,6 Opplever du at lærerne behandler deg med respekt? ,6 Når jeg har problemer med å forstå arbeidsoppgaver på skolen, får jeg god hjelp av lærerne ,8

Elevundersøkelsen – Arbeidsforhold og læring AlltidOfteNoen gangerSjeldenAldriSnitt Lærerne forklarer tema og oppgaver slik at jeg forstår hvorfor vi jobber med dem ,2

Elevundersøkelsen – Arbeidsforhold og læring I alle eller de fleste fagI mange fagI noen fagI svært få fagIkke i noen fagSnitt Lærerne legger til rette for at jeg kan bruke praktiske arbeidsmåter (f.eks. å lage modeller, bruke måleinstrumenter, rollespill, spill og lignende) ,8

Eleundersøkelsen – vurdering og læring I alle eller de fleste fag I mange fagI noen fagI svært få fagIkke i noen fagSnitt Får du være med og foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurderes? ,2 Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? ,9 Jeg får hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget ,7

Elevundersøkelsen – medvirkning Svært ofte eller alltidOfteAv og tilSjeldenAldriSnitt Hører skolen på elevenes forslag? ,1

Elevundersøkelsen – medvirkning AlltidOfteNoen gangerSjeldenAldriSnitt Er dere elever med på å lage regler for hvordan dere skal ha det i klassen/gruppa? ,9

Elevundersøkelsen – regler på skolen AlltidOfteNoen gangerSjeldenAldriSnitt Vet du hvilke regler som gjelder for hvordan dere skal ha det på skolen? ,9 De voksne sørger for at vi følger reglene for hvordan vi skal ha det på skolen ,8 De voksne på denne skolen reagerer på samme måte hvis elevene bryter reglene ,3

Elevundersøkelsen – trygt miljø Helt enigLitt enigVerken uenig eller enigLitt uenigHelt uenigSnitt I min klasse gjør vi ikke narr av hverandre hvis noen gjør feil ,5 Hvis det er noe som plager meg, så kan jeg snakke med noen i klassen min ,8

Elevundersøkelsen – Trygt miljø Har du blitt mobbet av …Ikke i det hele tattEn sjelden gang 2 eller 3 ganger i måneden Omtrent 1 gang i ukenFlere ganger i ukenSnitt elever i gruppa/klassen? ,9 andre elever på skolen? ,9 en eller flere lærere? ,9 andre voksne på skolen?

Elevundersøkelsen – utdannings- og yrkesrådgivning I svært stor gradI stor gradI noen gradI liten gradIkke i det hele tattSnitt Jeg har fått et godt grunnlag for videre valg av utdanning og yrke, så langt på ungdomsskolen ,7

Elevundersøkelsen – oppsummering Det er 116 av 148 elever som besvarte undersøkelsen. Dvs. 78,4%. Tanker til refleksjon: God score på området «Trivsel», men alltid rom for forbedring – hva må til? Det er stort sprik i svarene som omhandler motivasjon, her er det lav score. Resultatet fra området «hjem-skole» bør kanskje brukes til diskusjon i foreldregruppen, det er store forskjeller i hvordan elevene opplever støtte hjemmefra. Vi bør også bruke resultatene fra områdene «støtte fra lærerne, arbeidsforhold og læring og vurdering og læring» i diskusjon. Jeg våger den påstand at vi trenger å stake ut en felles kurs og praksis her. Elevenes medvirkning måles lavt, hva gjør vi her? På området «regler på skolen» er det stor forskjell på svarene og vi bør kritisk diskutere om vi er fornøyd med en score på 3,3 på spørsmålet om voksne reagerer likt på regelbrudd. Angående trygt miljø – det kan virke som det må jobbes med klassemiljø og klasseledelse?. Vi må vurdere om måten vi arbeider med utdanningsvalg på fra 8.trinn og oppover er optimal, litt lav score her også. Svarene bør kanskje opp til diskusjon i elevrådet også? Hvordan skal personalet jobbe videre med dette og hvilke området bør prioriteres? Januar 2016