03.01.13 1 Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Praktisk info til prosjektkunder
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,
Annen styringsinformasjon
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kravspesifikasjon Kravspesifikasjon:
Programvare-prosesser
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold Innføring i The Rational Unified Process Bendik Bygstad NITH 1.time: Noen grunnproblemer i systemutvikling 2.time:
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
Lyntale – Smidig november
Svein Ivar Kristiansen
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å gjøre.
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
Programvare-prosesser
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
IBE151 Praktisk programmering
Kap. 4 – Cases of Formalization
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
IBE110 Informasjonsteknologi - introduksjon
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Ida750 IT Strategi - Kravspesifikasjon
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Tradisjonell systemutvikling Metodene er utviklet over lang tid For å redusere risiko i store prosjekter Nødvendig om utviklingen skjer under fast kontrakt

Kai A. Olsen, CMM – Capability Maturity Model SEI, Software Engineering Institute i Pittsburgh bruker dette for å definere nivået på softewareutvikling.

Kai A. Olsen, Nivåer av softwareutvikling: Initial: Udisiplinerte prosesser, individer bestemmer hvordan ting skal gjøres og hvilke teknikker som skal brukes Repeatable level: Grunnleggende prosesser for budsjettering og planlegging av utviklingsprosesser er beskrevet og kan repeteres Defined level: Dokumentasjon, standardisering Managed level: Kvalitetskontroll Optimizing level: Kontinuerlig prosess for forbedring, objektive målinger

Kai A. Olsen, Passer for hvem Mest anvendelig for store softwarehus, som utvikler etter rigide spesifikasjoner Har mange prosjekter Ofte store prosjekter Mange prosjektdeltagere Formalisering er nødvendig for å få oversikt og kontroll

Kai A. Olsen, Problemer med modellen Mange softwareutviklere bruker en ad hoc modell (nivå 1) med stor suksess Eksempler: Microsoft, Google, Facebook, Apple Men dette kan sies å falle innenfor kreativ softwareutvikling, mens “maturity” modellen kanskje er ment for mer rutinepreget virksomhet?

Kai A. Olsen, Protester (2000-) Nye ideer: ”Agile” programming Rapid Prototyping Idé: Kjappere utvikling Utnytte kompetansen til individuelle programmerere Gjøre programmering kreativt og spennende igjen

Kai A. Olsen, Prinsipper for nye metoder

Kai A. Olsen, Kanban Ordet tas fra Toyotas produksjonsplan Istedenfor ”push” benyttes ”pull”, for Toyota blir deler produsert når de trengs, ikke ut fra en overordnet plan For programvare fokuserer metoden på inkrementell og kontinuerlig utvikling

Kai A. Olsen, Scrum Bygger systemet i faser. Starter med et planleggingsmøte, der en bestemmer hva som skal gjøres i neste fase (”sprints”). En ”sprint” kan vare i en eller flere uker. Oppgavene defineres ut fra en liste av systemkrav Stadig gjennomganger for å se hva som mangler. Metoden håndterer endringer i krav underveis i prosessen.

Kai A. Olsen, App for rørleggere Rørleggerne har spesifisert sine behov Ut fra dette har vi laget en behovsanalyse. Den definer mål, sier litt om hvordan vi ser for oss implementasjonen og viser til grunnleggende prinsipper (skal virke online/offline, «responsive design», REST teknologi…) Denne er diskutert med rørleggerne og de som skal utvikle systemet (et programvarehus i Stavanger) Utvikling i form av Scrum. Vi har faste telefonmøter der vi gjennomgår det som ble gjort i siste sprint og definerer oppgaver for neste sprint. Milepeler der vi møtes i Stavanger for å teste applikasjonen. Spesifikasjonsarbeidet startet våren 2014, implementasjonen starten i november 2014, ferdig system høsten 2015, i drift fra januar 2016.

Kai A. Olsen, Konklusjon Software-utviklere må beherske mange programutviklingsmetoder slik at en kan velge riktig metode for riktig prosjekt (akkurat som snekkeren, han har også en stor verktøykasse) Noen ganger kan standard utviklingsprinsipper brukes, andre ganger kan en ta mer radikale metoder i bruk. Poenget er å gi kunden produkter som er nyttige, på kortest mulig tid til lavest mulig kostnad.