Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

11.11.13 1 Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "11.11.13 1 Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,"— Utskrift av presentasjonen:

1 11.11.13 1 Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

2 Kai A. Olsen, 07.07.2014 2 Enkle brukergrensesnitt Vi kan gjøre mye med en smarttelefon Vise flyavganger, hente fram kart, få instruksjoner om hvor vi skal gå, kontakte venner, utføre banktjenester, bestille billetter, osv, osv… Men ofte er det slik at tjenestene krever mye inndata, og tasting eller peking på en liten telefon tar tid og er feilbefenkt Finnes det enklere løsninger?

3 Kai A. Olsen, 07.07.2014 3 Et eksempel

4 Kai A. Olsen, 07.07.2014 4 Et hotell med heiser

5 Kai A. Olsen, 07.07.2014 5 Kontekst kan brukes Møtet drar ut, vi ser at vi må endre flybestillingen til et senere fly Hva gjør vi? Alt. A: Forlater møtet, starter PCen, åpner en Internett forbindelse, går inn på nettsiden til flyselskapet, finner referansenummer for billetten og taster inn dette, endrer til senere fly, trykker bekreft, logger ut Alt B: Sender SMS: ”senere fly”

6 Kai A. Olsen, 07.07.2014 6 En automatisk assistent hjelpe? Kan en automatisk assistent hjelpe oss? Tre ideer, tre tider: Knowledge navigator (Apple 1987) Office assistant (1999-2003) Apple Siri (2011)

7 Kai A. Olsen, 07.07.2014 7 Knowledge Navigator Laget i 1987 av Apple, basert på en ide av CEO For å vise en framtidsvisjon Måtte tas tilbake, da Apple fikk kritikk for falsk markedsføring (videoen lå for langt fra virkeligheten) Den er like urealistisk i dag http://video.google.com/videoplay?docid=-5144094928842683632#

8 Kai A. Olsen, 07.07.2014 8 Office Asistant Kom i 1998 Ble sterkt kritisert Det hjalp ikke å slå den av, den kom alltid tilbake. Noen laget da applikasjoner der en kunne skyte ned assistenten Smithsonian Magazine kalte assistenten for “one of the worst software design blunders in the annals of computing” Figure 1. Office Assistant Sometimes I just popup for no particular reason, like now. Figure 2. Pop-up It looks like you are writing a love letter. Do you want me to add recipients from your contact list? Figure 3. Another funny variant

9 Kai A. Olsen, 07.07.2014 9 Apple Siri It understands what you say. Talk to Siri as you would to a person. Say something like “Tell my wife I’m running late.” “Remind me to call the vet.” “Any good burger joints around here?” Siri does what you say, finds the information you need, then answers you. It’s like you’re having a conversation with your iPhone.

10 Kai A. Olsen, 07.07.2014 10 Problemer med talestyring Stemmegjenkjenning virker bedre på engelsk enn norsk, best med innfødte Lydrommet kan være opptatt (støy, musikk, TV, radio, andre personer) Siden maskinen ikke kan være sikker på å ha oppfattet brukeren rett er det ofte nødvendig med en bekreftelse, da kunne en kanskje like godt bruke tastaturet i første omgang Men spennende å se om Apple har klart det denne gang. Stemmestyring og naturlig språkforståelse har vi hatt i tretti år, men ingen store suksesser så langt. PS Vi kan vel nå slå fast at Siri ikke har vært noen suksess?

11 Kai A. Olsen, 07.07.2014 11 Men vi kan lage noe bedre En ”assistent” i dag vil kunne ha tilgang til: alle bakgrunnsdata: epost, SMS, kontaktliste, avtaler, nettbruk, fly- og hotellbestillinger, osv. din GPS posisjon bakgrunnsinformasjon (hvor du bor, hvor du jobber, bussen du pleier å ta til jobben, osv.) inndata (i verste fall) Alt dette kan brukes for å ”forstå” hva du har behov for

12 Kai A. Olsen, 07.07.2014 12 En (nesten) automatisk assistent Da kan assistenten alltid viser oss – på et ”I feel lucky display” - det vi trenger, helst uten at vi må gi inndata Den kan jobbe i bakgrunnen, vil automatisk presentere det den tror vi trenger på skjermen Dette er det ideelle, input frie brukergrensesnitt Men i tillegg kan vi spesifisere hva vi er ute etter.

13 Kai A. Olsen, 07.07.2014 13 På vei til flyplassen Avgangstid SK345 15:35

14 Kai A. Olsen, 07.07.2014 14 På vei til buss-stoppet Bussen hjem (rute 2) kommer om 7 minutter.

15 Kai A. Olsen, 07.07.2014 15 På vei til butikken Melk Brød Leverpostei

16 Kai A. Olsen, 07.07.2014 16 Noe inndata kan vi gi Hva om vi taster ”hotell” er vi i hjembyen => bestilling, endre bestilling er vi i Roma, med en bestilling => finne hotellet er vi i Roma uten bestilling => bestille & finne fram dvs. kontekst kan avgjøre mye

17 Kai A. Olsen, 07.07.2014 17 I dag Smarttelefonen er ny, mange er villig til å bruke mye tid på å utforske, leke og lære Etter hvert blir dette standard – en ”commodity” Da blir enkelhet viktigst Der en direktør i et stort selskap kan ha en assistent for å ta seg av alle detaljer, kan vi få det – men nå en automatisk assistent

18 Kai A. Olsen, 07.07.2014 18 Andre fremtidsvisjoner http://www.digi.no/881612/se-fremtidsvisjonen- til-microsofts-office-team http://www.digi.no/881612/se-fremtidsvisjonen- til-microsofts-office-team Google Now er en implementasjon av noen av ideene over (men vi var først)


Laste ned ppt "11.11.13 1 Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google