1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
STATUS BANEPROSJEKT
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret

Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
NYTT INNTEKTSSYSTEM FOR KOMMUNANE 17. FEBRUAR 2016 Lars K. Fylling Økonomisjef Skodje kommune Tlf DET HANDLAR.
Kystvegkonferansen Samferdsel – viktig for bedriftene  "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Regionreforma – vår status
Prehospitale tjenester HMR
BUDSJETT 2017.
Nytt fra GKRS Økonomiforum 2015.
Status fra fellesnemnda
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Balansert omstilling for utvikling
Distriktssekretær i Sogn og Fjordane Nils P Støyva
Presentasjon av status for Haugalandet vannområde i VRU
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Nettverk for berekraftige bygg i Møre og Romsdal
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Fornebubanen Erfaringer.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Anbud billettkontroll
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Revisjon av konsesjonsvilkåra i Folla-Vindølareguleringa
Fra regioner til divisjoner
Organisering av vegansvaret i Vestland fylkeskommune
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche Samferdselsavdelinga Møre og Romsdal fylke

2 Imarsundsprosjektet  Vegdirektoratet godkjente hovedplan for prosjektet i mars 1995  Bompengeselskapet Imarfinans stiftet i 1996  September 2003 vedtak kommunesammenslåing Aure og Tustna  Juni 2004 Stortinget godkjente utbyggingen og finansieringen av Imarsundsambandet  Anbudsutlysning på byggearbeid januar 2005 men anbudsåpning mars 2005, viste betydelig økte kostnader i forhold til kostnadsoverslaget.  Revidert kostnadsoverslag ble godkjent i revidert nasjonalbudsjett juni 2005 og endelig klarsignal var dermed gitt.  Åpning januar 2007 – Totalkostnad 290 mill kroner

3 Imarsundprosjektet - finansiering

4 Atlanterhavstunnelen  Første hovedplan i 1988  1991 gav Vegdirektoratet dispensasjon for kravet om konsekvensutredning  Reguleringsplanarbeidet startet i 2000, og reguleringsplan ble godkjent i Kristiansund kommune i juni 2002 og i Averøy kommune i september 2003  Bompengeproposisjon vedtatt høst 2005  Oppstart anleggsarbeid august 2006  Forventet åpning vinteren 2008/2009  Totalkostnad 635 mill 2005 kr

5 Atlanterhavstunnelen - Finansiering

6 Eiksundsambandet  Eiksundsambandet AS stiftet i 1978  Hovedplaner i 1986 og 1992 (oppdatering)  Hovedplan med ny linjeføring godkjent i 1997  Bompengeproposisjon godkjent av Stortinget februar 2000  Byggestart februar 2003  Beregnet åpning februar 2008  Totalkostnad 813 mill 2003 kr

7 Eiksundsambandet – Finansiering

8 Nordøyvegen  Nordøyvegen AS ble stiftet i 1987  Konsekvensutredning godkjent av Vegdirektoratet i 2003 og kommunedelplan for prosjektet er gjennomført  Fylkestinget vedtok i april 2005 å prioritere prosjektet gjennom Nasjonal transportplan  Reguleringsplan for Nordøyvegen ligg inne i planprogrammet for Statens Vegvesen for perioden  I Vegvesenets NTP h-program ligger det inne antatt byggestart i 2013 og antatt åpning av vegen i  Anslått totalkostnad: mill kroner

9 Nordøyvegen -finansieringsplan

10 Langfjordtunnelen  I 2003 ble selskapet Langfjordtunnelen AS stiftet  Det jobbes for tiden med kommunedelplaner og reguleringsplaner. Før endelige planforslag og finansierings plan blir utarbeidet har man gjennomført seismikk i 2006 og skal gjennomføre kjerneboringer i 2007  Langfjordtunnelen AS har ambisjoner om at det skal legges frem en Stortingsproposisjon for prosjektet innen Dette krever godkjent reguleringsplan og prosjektet må være fullfinansiert.  Da Langfjordtunnelen må gjennom KS1 blir det trolig ikke byggestart før etter 2010  Foreløpige beregninger tyder på at prosjektet kan gjennomføres uten å bruke ordinære statlige riksvegbevilgninger.  Foreløpig kostnadsoverslag er på 810 mill kroner

11 Todalsfjordprosjektet  Fergefritt samband mellom Sunndal og Surnadal kommuner. Avløser ferja Kvanne- Rykkjem  Prosjektet er prioritert etter Nordøyvegen og det er derfor lite trolig at prosjektet blir fullført før tidligst 2020 (Statens vegvesens NTP handlingsprogram )  Anslått kostnad 520 mill kroner der 165 mill kroner finansiert med bompenger og 355 mill kroner finansiert med statlige bevilgninger.  Konsekvensutredningen ble godkjent av Vegdirektoratet i 2006  Sunndal og Surnadal kommuner jobber i disse dager med kommunedelplaner for prosjektet. Kommunene jobber for utbygging innen 2015  Det må trolig gjennomføres KS1 for prosjektet

12 Ferjefri stamveg i Møre og Romsdal - frå gode enkeltprosjekt til ein samla regionalpolitisk strategi Ferjefri stamveg: visjonen Utgangspunktet er ikkje å produsere nye enkeltprosjekt, men å sjå på heilskapen i dei som alt er presenterte

13 Ferjefri stamveg - bakgrunn Ny fylkesplan for Møre og Romsdal -fokus på bu- og arbeidsmarknadsregionar – bulyst Arbeide for å auke dei statlege løyvingane til samferdselsføremål -betre dokumentasjon av framtidig nytte – heilskap og samanhengar -større fokus på tenkinga omkring alternativ finansiering (eige prosjekt) Nasjonal Transportplan m.a. innspel til stamvegutgreiingane i desember 2006 Transportplan Vestlandet -tiltak for å knyte Vestlandet betre saman

14 Ferjefri E39 Gjennom Møre og Romsdal Arb.gruppe sør Arb.gruppe midt Arb.gruppe nord

15 Ferjefri stamveg - organisering

16 Ferjefri stamveg – oppdrag arbeidsgruppene Arbeidsgruppene skal: -beskrive dagens stamvegnett innanfor sine delområde -føreslå alternative måtar å få til ferjefri E-39 på -om mogleg prioritere mellom alternativa Førebelse ”føringar”: -utgangspunkt i dagens stamveg, fokus på prioriterte prosjekt i NTP (dvs Kvivsvegen og Renndalen – Staurset) -fjordkryssingane skal bidra til å redusere reisetida mellom byane i fylket -vurdere gjennomføringsrealisme knytt til økonomi, miljø og teknologi Fylket og Statens vegvesen må bistå arbeidsgruppene med utgreiingskompetanse og kapasitet, evt også finansiere kjøp av eksterne utgreiingar der det er nødvendig

17 Ferjefri stamveg - framdriftsplan

18 Fjordkryssing Sunnmøre Dagens stamvei inkl Kvivsvegen Hareid fastlandssamband Storfjordsambandet Fløsambandet Festøy-Solavågen/Storfjord Eiksundsambandet samt dagens veg fram til Hareid

19 Fjordkryssing Romsdal Molde c b5a Dagens stamvei Møreaksen - Drynaalternativet Møreaksen - Midsundalternativet Tautraalternativet 5.1 Tunnelalternativet 5.2 Brualternativet 5.2 Fase 1 ferge 5a Ørskogsfjellet 5b Solnørdalen 5c Stette Innkortet ferjestrekning Sekkfast 2.1 Fergealternativet 2.2 Tunnelalternativet 2.3 Hjelvik – Skåla Langfjordtunnelen

20 Fjordkryssing Nordmøre Dagens stamvei Ferjefri kryssing av Halsafjorden m/ armer til Frei og Tustna Innkorting av ferjesamb over Halsafjorden Ferjefri veg over Talgsjøen