Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Advertisements

Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Aller, aller først… Dere er flinke! Dere skal være stolte av jobben dere gjør! Dere kan være med på å utgjøre en forskjell!
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Søker logger på med pinkode fra mobil eller kodekort.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Rådgiversamling 2015 Stian Ellefsen 2.Desember 2015.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
Ski videregående skole
Denne informasjonen gjelder for
JOBCAF’E
Brukerveiledninger her:
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Regionsamlinger november 2016
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Studier i UK Rådgiverseminar Nøtterøy videregående skole
Endring i opplæringslova § 3-1
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
INNTAK TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Alternative veier til yrkeskompetanse
Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018
Lurahammaren ungdomsskole
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Premiering.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Søking og inntak til videregående opplæring Skoleåret 2017/18
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Hetland videregående skole
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
I henhold til loven må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Atrå barne- og ungdomsskole
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Utskrift av presentasjonen:

Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen

Fylkeskommunen har etablert innføringstilbud for minoritetsspråklige elever på tre videregående skoler: Hamar katedralskole (inntil 50 elever) Elverum videregående skole (inntil 20 elever) Nord-Østerdal videregående skole (inntil 15 elever) Tilbudene er i første rekke beregnet på de som trenger å styrke norsk og allmennkunnskaper/grunnleggende ferdigheter på grunn av kort botid i Norge Både etablering og finansiering skjer i samarbeid med kommunene Innføringstilbud

Tilbudene er søkbare på Søknadsfrist er 1. februar så lenge disse søknadene må behandles individuelt og avklares i god tid før skolestart Søknader ut over søknadsfrist blir også hensyntatt så langt det er mulig I forbindelse med søknadsbehandlingen, avgjøres det hvem som tas inn på tilbudene og på hvilken kvote – kommunal eller fylkeskommunal (gjelder spesielt Hamar katedralskole hvor det er flere nivåer på opplæringen) Elevene bruker ikke av sin ungdomsrett på innføringstilbudet Rutiner for inntak

Tilbudene er frivillige så lenge dette ligger utenfor strukturen for videregående opplæring (de 12 utdanningsprogrammene)…realitetsorientering m.v. Barn av arbeidsinnvandrere fra EØS-land med fullført grunnskole som kommer midt på sommeren og som ikke har søkt om videregående opplæring Minoritetsspråklige med lengre opphold i landet som søker ordinært men som mottakerskolene får lite opplysninger om på forhånd (overgangsskjema) og som kan ha rett på særskilt språkopplæring i hht. § 3-12 i opplæringsloven Utfordringer

Høring – forslag til endringer i opplæringslov og privatskolelov – Nasjonal bestemmelse om lærertetthet i grunnskolen m.m. Har skapt sterke reaksjoner hos NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) og fylkeskommunene. Innføringstilbud - høringsforslag

Alle voksne som ønsker videregående opplæring må søke om dette på Videregående opplæring for voksne

Opplæringsloven § 4 A-3 Voksne som har fullført grunnskolen eller tilsvarende, men som ikke har fullført videregående opplæring, har etter søknad rett til videregående opplæring. … fra og med det året de fyller 25 år. Forskriftens § 6-27 Voksne søkere med rett til videregående opplæring etter § 4-A3 skal til vanlig få tilbud om opplæring i samsvar med den sluttkompetansen de ønsker. I vurderinga skal det legges avgjørende vekt på mulighetene den enkelte har til å oppnå yrkes- eller studiekompetanse. Utgangspunkt

Hedmark fylkeskommune etablerte i mai fem sentre for voksnes læring: Senter for voksnes læring i Nord-Østerdal, ved Nord-Østerdal vgs Senter for voksnes læring i Sør-Østerdal, ved Elverum vgs Senter for voksnes læring i Hamarregionen, ved Storhamar vgs Senter for voksnes læring i Glåmdalen, ved Sentrum vgs Fylkesdekkende senter for nettundervisning, ved Trysil vgs Sentrene tar i mot søknader, gjennomfører veiledning, realkompetansevurdering og opplæring. Både realkompetansevurdering og opplæring vil også foregå på andre videregående skoler, men sentrene skal uansett koordinere dette arbeidet. Fylkeskommunen kjøper også tjenester fra andre, blant annet hos GIV i Kongsvinger og Folkeuniversitetet. Organisering

1.Søknad på 2.Veiledningssamtale / kartleggingssamtale Utgangspunkt for videre behandling av søknaden Kartlegger tidligere skolegang, både fra hjemlandet og fra Norge Vurderer kandidatens norskkunnskaper, og kartlegger gjennomført norskopplæring i kommunen 3.Kartleggingsprøver Gjennomfører eventuelt kartleggingsprøver i aktuelle fag 4.Inntak Varierer avhengig av ønsket sluttkompetanse Rutinebeskrivelse

Spesielle utfordringer med hensyn til inntak av voksne minoritetsspråklige: Ulik språkkompetanse i norsk Ulik grunnskoleopplæring fra hjemlandet Engelsk er ikke en del av grunnskoleopplæringen i mange av de landene søkerne kommer fra Ambisjonsnivået er høyt hos elevene og realitetsorientering er vanskelig Spesielle utfordringer

Veiledning og realitetsorientering viktig Kartleggingsprøvene viktige for å kunne gi opplæring på riktig nivå For minoritetsspråklige søkere til yrkesfag er relevant praksis i forkant av/samtidig med opplæringen nyttig, både for å øke den generelle norskkunnskapen og for å få bedre kjennskap til faguttrykk og yrket Læreplaner i videregående opplæring forutsetter grunnskolekompetanse i fagene. Manglende grunnskolekompetanse i enkelte fag er derfor en utfordring Viktige momenter

Realkompetansevurdering : Kan brukes til å forkorte opplæringsløpet/plassere den voksne på riktig nivå Kan brukes i alle fag innenfor studiespesialisering Kan kun brukes på Vg1 og Vg2 innenfor yrkesfag, men ikke som sluttvurdering Praksiskandidatordningen Dokumentasjonsordning Krav: 25 % lengre praksistid enn ordinær opplæringstid, dvs. som regel 5 år Tverrfaglig eksamen på Vg3 – 5 timers sentralgitt Fratrekk i praksiskravet er regulert i §11-10 i forskrift til opplæringsloven Viktige momenter forts.