Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Søking og inntak til videregående opplæring Skoleåret 2017/18

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Søking og inntak til videregående opplæring Skoleåret 2017/18"— Utskrift av presentasjonen:

1 Søking og inntak til videregående opplæring Skoleåret 2017/18
Helge Eide Seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering Opplæringsavdelingen

2 Plan for dagen Lovverket: Inntaksforskriften: rett, inntak til Vg1, Vg2 og Vg3, vilkår, poengberegning, omvalg, fravær, 1 og IV, fulltid/deltid, etc. Pause 10 min PC-ordningen i videregående skole 1. februarinntaket: Fortrinn og individuell behandling, «tilrettelagte opplæringstilbud» Vedleggsskjema: 1. februarinntaket og meldeskjema 1. mars, inntaksteam, søking i vigo etc. kl – LUNSJ 45 min Formidling til læreplass Generelle bestemmelser, utveksling, toppidrett, landslinjer, søking på tvers av fylker, spesielle tilbud, SMI-tilbud, «31.skoler», osv. Minoritetsspråklige elever og innføringsklasser, diverse viktige bestemmelser etc.

3 Tall 25 fylkeskommunale skoler + 2 skolesentre Ca. 17.600 elever
Ca søkere totalt for skoleåret (Alle rettstyper) Ca. 50/50 studieforberedende/ yrkesfag Ca søkte læreplass (Liten nedgang) Ca lærekontrakter Ca søkte privatskoler

4 Kvalitetsmeldingen 2016 på 2 minutter

5 Grunnskolepoengenes betydning for gjennomføringen Tallene gjelder Rogaland 2010 kullet
Har du over 45 poeng er det tilfeldigheter som gjør om du ikke fullfører og består, yrkesfag eller stud.forb. Har du under 25 poeng er det en tilfeldighet om du fullfører og består. Sjansen for å fullføre og bestå er mye større på yf enn på stud.forb for elever med poengsummer under 35. Intensjonen med denne type statistikk er å stimulere til utvikling. Dette har vi systematisert i Opplæringsavdelingen ved bruk av en kvalitetsportal. Denne brukes av oss og de videregående skolene til å fokusere på satsningsområdene våre. I styringsdialogen med skolene brukes dette aktivt i våre skolebesøk.

6 INNTAKSFORSKRIFTen Fritt skolevalg i Rogaland (Karakterbasert inntak)
Sentral inntaksforskrift – Forskrift til Opplæringslova kap. 6 § 6-2 Lokal inntaksforskrift vedtatt av Fylkestinget juni 2014 Finnes på og Den sentrale forskriften er «strengere» enn den lokale

7 Krav om lovlig opphold Opplæringslova § 3-1 (Retten til videregående opplæring) Søker må ha lovlig opphold i Norge Ungdom som oppholder seg lovlig i landet i påvente av at søknad om opphold behandles, har rett til videregående opplæring når de er under 18 år og det er sannsynlig at de skal være i Norge i mer enn 3 mnd. Fylkeskommunen kan også ta inn ungdom over 18 år i påvente av at søknad om opphold behandles

8 bruk av Retten til videregående opplæring
Rett 3 år – Frist 5 år Fristen løper fra det året man begynner å ta ut retten Både rett og frist kan utvides etter søknad til fylkeskommunen 1. november er dato for bruk av rett Uketimetall under 1/3 bruker ikke av rett, men frist

9 Vilkår for inntak til vg1
A) Søker må være skrevet ut av grunnskolen med vitnemål B) Gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet (min. 9 år) Søker må dokumentere C) Har tilsvarende realkompetanse som fullført norsk grunnskoleutdanning for voksne. Søker må dokumentere D) De som ikke kan dokumentere etter pkt. C) må realkompetansevurderes av kommunen

10 Inntak til vg1 Søkeren kan (og bør!) prioritere 3 utdanningsprogram ved innsøking til Vg1. Innenfor hvert utdanningsprogram kan det prioriteres inntil 3 skoler Inntaket foretas på bakgrunn av poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer fra grunnskolen NB! Dersom søkeren ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på noen av sine prioriterte skoler på ønske nr. 1, vil søker bli søkt videre til utdanningsprogrammene på ønske nr. 2 eller 3 Søkere som ikke fører opp tre forskjellige utdanningsprogram, kan bli plassert på utdanningsprogram på Vg1 med ledig kapasitet

11 vilkår for inntak til vg2 og vg3
Skal ha bestått i alle fag, også gjennomgående fag for å bli tatt inn som fulltidselev (§ 6-28) Søkere som ikke oppfyller vilkårene over, men som oppfyller vilkårene for inntak til neste nivå etter §6-35 og §6-38 skal og tas inn som fulltidselev

12 Inntak til vG2 og vg3 Ved innsøking til Vg2, Vg3 yrkesfag eller Vg3 påbygg, kan søkere prioritere inntil 3 programområder som han/hun er kvalifisert til. Innenfor hvert programområde prioriteres inntil 3 skoler Inntaket foretas på bakgrunn av poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer. Karakterer fra Vg1 legges til grunn ved innsøking til Vg2, og ved innsøking til Vg3 legges karakterer fra Vg2 til grunn Dersom søker ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på prioriterte programområder og skoler, vil søker bli videresøkt til andre programområder som han/hun er kvalifisert til, men som ikke er prioritert i søknaden

13 Krav til søknaden 3 prioriterte utdanningsprogram på Vg1
Søknaden sendes til fylket hvor søker bor på søknadstidspunktet Søkere til Vg2/Vg3 fører opp ett eller flere programområder de er kvalifisert til på grunnlag av gjennomført Vg1 eller Vg2 Inntak er et enkeltvedtak og kan påklages Søker kan ikke klage på skoleplassering (§ 6-10)

14 Fulltidselev - deltidselev
Fulltidselev er en elev som tas inn til et fullstendig programområde. Deltidselev er en elev som tas inn til mindre opplæring enn det som er fastsatt Skiller mellom deltidselev i inntaket og deltidselev som elevstatus! Deltidselever tas inn etter fulltidselever. Dette kan være elever med for mange 1/IV Søknad om å endre status fra fulltidselev til deltidselev etter inntak behandles av fylkeskommunen (f.o.m skoleåret 2016/17 er dette rektor)

15 deltidselever Elever kan ikke tas inn til fag hvor de allerede har karakteren 2 eller bedre. Unntaksregler ved omvalg på samme nivå. Standpunktkarakterer kan ellers bare forbedres gjennom privatistordningen En søker som ikke fyller vilkårene i § 6-28 eller § 6-37 for å bli tatt inn som fulltidselev, kan i særlige tilfeller likevel tas inn som deltidselev. F. eks rettselever som mangler fag innen et utdanningsprogram eller programområde for å få full fagkrets, generell studiekompetanse eller yrkeskompetanse Mangler karakterer i ett eller flere fag fra Vg1 eller Vg2, som det etter en helhetlig vurdering etter § 6-37 ikke er forsvarlig å flytte opp til neste nivå

16 inntak som fulltidselev for søkere som ikke har bestått i alle fag
Søkere som ikke oppfyller vilkårene for inntak til Vg2 eller Vg3 etter § 6-28 første ledd, fordi han eller hun ikke har bestått ett eller flere fag, kan likevel tas inn som fulltidselev til neste nivå om fylkeskommunen etter en helhetlig vurdering finner at det er forsvarlig Egne regler om praktisering av 1 og IV hjemlet i lokal inntaksforskrift Mange fylker praktiserer disse bestemmelsene mindre strengt enn den sentrale inntaksforskriften Skolene melder elever med 1 og IV til seksjon for KAD i slutten av juni – egen gruppe som går gjennom listene

17 1 Søkere med inntil to 1-ere kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltidselev. Dette dersom avgiverskolen etter en samlet vurdering mener eleven har kunnskaper nok til å nyttiggjøre seg undervisning på neste nivå (gjennomgående fag) Søkere med inntil tre 1-ere kan vurderes som kvalifisert til å bli tatt inn som deltidselev på neste nivå. Søkere med karakteren 1 i fire eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev) i inntaket. Søkere må gjøre omvalg.

18 IV Søkere med IV i ett eller to fag kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom IV i ett eller to fag er i avsluttende fag, kan søkeren vurderes inntatt som fulltidselev Søkere med IV i tre eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev). Søkere må gjøre omvalg.

19 Omvalg Rett til omvalg på Vg1, Vg2 (og Vg3)
Kan IKKE gå om igjen samme programområde for å forbedre karakterer Når en elev har fullført og bestått opplæringen i et fag, skal sluttvurderingen følge eleven fram til kompetansebevis og vitnemål (Forskrift til oppl.lova § 3-17a) Karakterer kan i utgangspunktet kun forbedres som privatist

20 Omvalg eller forsering
Nye bestemmelser fra i § 3-17a og § 3-46: «Omvelgere» kan velge om tidligere sluttvurderinger i fellesfag skal godkjennes – eller velge å ta faget på nytt som elev Elever som har fått sluttvurdering i et fag fra videregående opplæring på ungdomstrinnet, kan velge å ta faget på nytt som elev i videregående opplæring For elever som har fått sluttvurdering i et fag som elev mer enn en gang, skal den siste karakteren som er 2 eller betre, føres på vitnemålet eller kompetansebeviset Omvalgselever tas inn som fulltidselever og får full studiestøtte – selv om de velger å ikke ta fellesfag på nytt

21 fravær Ny fraværsregel fra og med 1. august 2016
Udokumentert fravær over 10 % i et fag medfører som hovedregel at eleven ikke har rett på halvårsvurdering/standpunktkarakter i faget Dersom det udokumenterte fraværet er mellom 10 og 15 %, og det er klart urimelig at eleven ikke skal kunne få karakter, kan rektor etter skjønnsmessig vurdering likevel bestemme at eleven får karakter Skiller mellom dokumentert og udokumentert fravær.

22 Fravær Over 15 % Inntil 15 % Mer enn 10 % udokumentert fravær
Elever som totalt sett har mer enn 15 prosent udokumentert fravær i et fag, vil ikke få karakter i faget. Inntil 15 % Rektor kan bruke skjønn for udokumentert fravær inntil 15 %. Reglene tar høyde for at det kan være sammensatte årsaker til at elever er borte fra undervisningen Mer enn 10 % udokumentert fravær Får som hovedregel ikke karakter i faget. Dokumentert fravær som sykdom og andre helse- og velferdsgrunner teller ikke med

23 utregning av poeng Alle standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i fagene legges til grunn Samlet karakterpoengsum med to desimaler multipliseres med 10 Fag med «deltatt» eller «bestått» tas ikke med i karakterpoengsum For elever som er fritatt fra opplæringen etter §1-11 eller §1-12 eller fritatt fra vurdering med karakter etter §§ 3-20 til 3-24 skal sluttvurderingen ikke tas med Dersom søkeren har tatt fag som privatist skal beste karakter telle. For søkere som har tatt f.eks flere Vg1 skal beste karakter i faget telle For søkere som har IV eller IM (ikke møtt til eksamen) som sluttvurdering, så skal disse telles med i utregningen som nullverdi Valgfag ungdomstrinnet – ulike måter å beregne karakteren på

24 Samme valgfag alle tre årstrinn – karakteren fra 10. klasse gjelder
Samme valgfag i 8. og 9. klasse og nytt valgfag i 10. klasse – snittkarakter fra 9. og 10. klasse gjelder Samme valgfag i 8. og 10. klasse og annet valgfag i 9. klasse – snittkarakter fra 9. og 10. klasse gjelder Forskjellige valgfag i 8., 9. og 10. klasse – snittkarakter for alle tre valgfagene gjelder VAlgfag Beregning av karakter i valgfag

25 rangering av søkere Søkere med høyere poengsum blir tatt inn foran de med lavere poengsum Ved lik karakterpoengsum foretas det loddtrekning. Dette gjøres maskinelt i Vigo

26 Søkere uten tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag
Gjelder søkere som har tatt grunnskole eller videregående skole uten sammenlignbare tallkarakterer F.eks. grunnskole i utlandet eller British International School of Stavanger, eller elever som har tatt Vg1/Vg2 i utlandet (f. eks utvekslingselever som skal ha godkjent året ute) Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram – søknadene vurderes individuelt. Her gjøres en grundig vurdering, og «tilpasning» til norsk karaktersnitt så langt det er mulig. Regelverket omhandlet i lokal inntaksforskrift

27 mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene
Kan ikke regnes ut karakterpoeng Inntaket skjer på individuelt grunnlag ut fra vurdering etter skjønn til ett av tre valgte utdanningsprogram Søker må ikke oppfylle vilkårene for §§ 6-22 til 6-25 Gjelder kun et fåtall elever

28 pause 10 minutter

29 Individuell behandling
Søknadsfrist 1. februar §§ 6-15, 6-17, 6-19, 6-30 og 6-32 (Krav om rett til spesialundervisning § 5-1) §§ 6-18 og 6-31 (ikke krav om § 5-1) Fortrinnsrett §§ 6-22 og 6-35 Krav om rett til § 5-1 Individuell behandling §§ 6-23, 6-25 og 6-38 Ingen krav om rett til § 5-1

30 Rekkefølge inntak Fortrinnsrett
§§ 6-15, 6-17, 6-18, 6-19, 6-30, 6-31 og 6-32 Individuell behandling §§ 6-22, 6-23, 6-25, 6-35 og 6-38 Konkurrerer etter karakterpoeng Uten tallkarakterer eller sammenlignbart karaktergrunnlag Mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene Deltidselever

31 § 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram
Rett til spesialundervisning etter § 5-1 Særlig behov for inntak til et bestemt utdanningsprogram Spesialundervisningsbehovet må være omfattende Søkers vansker gjør at valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten til å fullføre videregående med yrkes- eller studiekompetanse. Dette må begrunnes! Om søker sannsynligvis kan fullføre tre utdanningsprogram har han/hun ikke særlig behov for inntak etter denne bestemmelsen Kommunen må melde søker til fylkeskommunen innen 1. oktober I tilmeldingen må kommunen legge ved siste enkeltvedtak om spesialundervisning med sakkyndig vurdering og gjøre greie for ovennevnte punkt Søker må ha valgt utdanningsprogram på grunnlag av og i samsvar med den sakkyndige vurderingen

32 § 6-17 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne
Kommunen må melde søker til fylkeskommunen innen 1. oktober Rett til spesialundervisning Sterkt nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne Søkere må på grunnlag av nedsatt funksjonsevne ha et særlig behov for å bli tatt inn på en skole som er særskilt tilrettelagt Men: søker har ikke rett til inntak til en bestemt skole Søkere med behov for spesialundervisning i liten gruppe - organiseringsform Hverdagslivstrening og Arbeidstrening Fylkeskommunen ønsker at søkere med behov for fysisk tilrettelegging samt svaksynte/blinde også søkes inn etter denne paragrafen til Vg1

33 § 6-17 forts. Søkere med sterkt nedsatt psykisk eller fysisk funksjonsevne prioriterer inntil 3 utdanningsprogram på Vg1 på lik linje med alle andre søkere Søkere til omfattende behov for spesialundervisning i liten gruppe - organiseringsform Hverdagslivstrening og Arbeidstrening Inntil 3 skoler pr. utdanningsprogram Oversikt over skoler og utdanningsprogram på

34 § 6-18 for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk
Søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Opplæringslova § 3-9 Sakkyndig vurdering: Behovet for opplæring i og på tegnspråk Opplæring i tegnspråklig miljø eller ordinær skole med tolk? Tilleggsvansker utover hørselshemmingen, behov spesialundervisning? Kan søke inntak til Vg1 med bruk av tolk til en ordinær videregående skole Kan også søke inntak til knutepunktskole etter § 6-40 til § 6-43 Fylkeskommunen kan plassere eleven på en skole som er tilrettelagt for behovene til eleven Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram på Vg1

35 § 6-19 fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid
I hovedsak dreier dette seg om søkere som søker om et 4. eller 5. opplæringsår, og som har behov for spesialundervisning – organiseringsform Hverdagslivstrening eller Arbeidstrening Tas inn til Vg1 på samme utdanningsprogram. Søkes inn etter § 6-17

36 Fortrinnsrett til vg2 og vg3
§ 6-30 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne Gjelder også blinde/svaksynte og søkere med fysisk funksjonshemming § 6-31 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Opplæringslova § 3-9 og som ønsker opplæring med tolk på en ordinær vgs § 6-32 Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid Gjelder søknader etter opplæringslova § 3-1, 5. ledd

37 Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall
§ 6-22 rett til spesialundervisning og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene Søkerne har da to valg: Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall: Oversikt over skoler og utdanningsprogram på Rett til inntak til ett av tre søkte utdanningsprogram Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall Grunnkompetanse i ordinær klasse

38 § 6-35 omhandler søkere til grunnkompetanse i ordinær klasse
§ 6-35 enkeltvedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse Søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning, og som på grunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i ett eller flere fag fra Vg1 eller Vg2, kan tas inn til neste nivå på grunnlag av en individuell vurdering Om det ikke er forsvarlig å ta søker inn til Vg2 skal søker eventuelt tas inn til et Vg1. Det samme gjelder ved Vg2 og Vg3 Fylkeskommunen gjør en helhetlig vurdering og det tas hensyn til sakkyndig vurdering og søkers prioritering § 6-35 omhandler søkere til grunnkompetanse i ordinær klasse

39 § 6-23 rett til særskilt språkopplæring etter Opplæringslova § 2-8 og mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene Kan ikke regnes ut karakterpoeng Inntaket skjer på bakgrunn av individuell behandling Inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram Eget skjema for minoritetsspråklige søkere Søkere med rett til særskilt språkopplæring (§ 2-8) som IKKE mangler karakterer i mer enn halvparten av fagene søker i fellesinntaket 1. mars! Vedleggsskjema med tilleggsopplysninger kan legges ved. Konkurrerer med karakterpoeng

40 § 6-25 søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt
Må foreligge tungtveiende grunner – hva menes med det? Søker må ha et særlig behov for dette Rett til inntak til ett av tre valgte utdanningsprogram – ingen garanti om tilbud på 1. ønske! Heller ingen garanti om 1. ønske på skole Gjelder bare i særskilte tilfeller og skal gjelde et fåtall av søkerne Dette er søkere som skal gå i ordinære klasser

41 § 6-38 søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt
Kan også i særskilte tilfeller behandle søknaden fra andre søkere individuelt. Vilkåret er at det må være tungtveiende grunner, og at søkeren må ha et særlig behov for dette Vurderes etter samme kriterier som § 6-25 Gjelder i særskilte tilfeller og skal gjelde et fåtall av søkerne Gjelder søkere til ordinære klasser på Vg2 og Vg3

42 pause 10 minutter

43 Rekkefølge inntak – Rettstyper
Ungdoms rett Voksen Fullførings Ikke rett

44 Individuell behandling
søknadsfrister 1. februar Fortrinnsrett Individuell behandling 1. mars Fellesinntaket

45 Inntaksteam Skal sikre mer lik behandling i 1. februarinntaket
Inntaksteamet behandler samtlige søknader i 1. februarinntaket (med unntak av § 6-23) Medlemmer: seksjonssjef KAD fagkoordinator KAD psykologspesialist PPT vgs pp-rådgiver PPT vgs spesialrådgiver seksjon skole

46 Når kjøres 1. februarinntaket?
Søkere til fortrinn får svar i løpet av mars/april Søkere til individuell behandling (Grunnkompetanse i gruppe med redusert elevtall eller ordinær klasse § 6-22 og § 6-35) får svar i løpet av april/mai Søkere etter § 6-25/6-38 får svar i fellesinntaket, men de videregående skolene får lister over hvem som plasseres allerede i mai/juni Søkere etter § 6-23 (Rett til særskilt språkopplæring og som mangler vurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene) får svar i fellesinntaket i juli Behandles individuelt (skoleåret 2016/17 ca. 130 søkere fylte kriteriene)

47 1. Februarinntaket Hva med elever som ikke har søkt 1. februar (f. eks § 6-25), men som likevel bør behandles individuelt? Det kan skje ting rundt elever fra 1. februar og fram til skoleåret slutter. Dette skal gjelde et fåtall av elever! Alle henvendelser om 1. februarinntaket rettes til inntakskontoret: God og skriftlig dokumentasjon kreves!

48 Skjema: fortrinn og individuell behandling
(Her er linken tatt bort) Ettersending av vedlegg Meldeskjema

49 Meldeskjema for elever med behov som videregående skole bør være orientert om før skolestart
Skjemaet finnes bare på Vigo og skal sendes inn elektronisk. Søknadsfrist 1. mars Vedtak om spesialundervisning Vedtak om særskilt språkopplæring Svake norskkunnskaper Svake engelskkunnskaper Medisinske vansker Sosiale og emosjonelle vansker Andre vansker

50 Søking i vigo

51 Vigo skole - tips Innlogging via ID-porten med MinID eller bankID
Hver skole har en Admin-bruker som kan gi tilgang til flere Brukere. Alle Brukere må aktiveres på nytt hvert år i september Søknadsstatus: Oversikt over hvordan elever ved egen skole har søkt. Her finner en også elever som ikke har søkt. Inntatte elever: Hvilke elever som er tatt inn til egen skole Elevenes kompetansebevis som viser fag, karakterer fra H1, H2, standpunkt og Eksamen, samt FAM-kode + mye, mye mer. Elever med stryk Viser inntatte elever til egen skole med stryk på kompetansebeviset som danner grunnlaget for inntaket Elever med omvalg Viser elever som har tatt samme nivå tidligere Mer info på VigoIKS

52 Lunsj 45 minutter

53 tilbudsstrukturen 5 studieforberedende utdanningsprogram
8 yrkesfaglige utdanningsprogram Medier og kommunikasjon ble studieforberedende utdanningsprogram fra og med skoleåret 2016/17 Nytt navn på «studiespesialiserende med fordypning formgivning» Kunst, design og arkitektur – eget utdannningsprogram Overgangsordninger gjelder for ST-FO og yrkesfaglig MK

54 Oversikt utdanningsprogram
YRKESFAGLIGE UTDANNINGSPROGRAM STUDIEFORBEREDENDE UTDANNINGSPROGRAM Bygg og anleggsteknikk Studiespesialisering Teknikk og industriell produksjon Musikk, dans og drama Elektrofag Idrettsfag Service og samferdsel Medier og kommunikasjon Helse og oppvekstfag Kunst, design og arkitektur Design og håndverksfag Restaurant og matfag Naturbruk

55 31.skoler.no i ny drakt klart til søking skoleåret 2016/17 Vår «skolekatalog» Oppdateres fortløpende etter innspill/melding fra skolene

56 Inntak til vg1 musikk, dans og drama
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av en ferdighetsprøve (inntaksprøve), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer Søkere som har Vg1 musikk, dans eller drama som sitt første ønske, kan fremstille seg til en ferdighetsprøve. Prøven avholdes i den fordypning, og ved den skolen, som er satt opp som første ønske Søkere som fremstiller seg til en ferdighetsprøve, kan få 0, 7 eller 15 tilleggspoeng

57 Inntak til vg1 idrettsfag
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av dokumenterte ferdigheter (idrettslige kriterier), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer Søkere som oppfyller kriteriene for tilleggspoeng kan få 1 eller 3 poeng. 1 poeng gis til søkere på kretsnivå og 3 poeng gis til søkere på nasjonalt nivå Søkere som ønsker tilleggspoeng, må sende inn vedleggsskjema og dokumentasjon fra idrettskretsen Toppidrett som valgfritt programfag på idrettsfag

58 Talenter mot toppen (TMT) og studiespesialisering med toppidrett
TMT finnes ved St. Svithun vgs og Jåttå vgs (Omlympiatoppen Sør-vest avgjør kvalifikasjoner for TMT) Jåttå vgs – Vg1 Bygg- og anleggsteknikk Eget søknadsskjema sendes til St. Svithun vgs. Detaljert informasjon på skolens hjemmeside Studiespesialisering med toppidrett – St. Svithun vgs Det kreves fremmedspråk fra ungdomsskolen for å komme inn på Toppidrettslinja og Talenter mot toppen. Min. 40 kar.poeng

59 Landslinjer og landsdekkende tilbud
Hva er forskjellen? Søkere fra hele landet stiller likt i konkurransen om plasser, og aktuelle søkere må selv orientere seg om krav til inntak (f. eks. sportslig nivå) Landslinjer i Rogaland: Vg2 Anleggsteknikk Vg3 Anleggsmaskinmekanikerfaget Vg3 Yrkessjåførfaget Vg2 Flyfag Vg3 Avionikerfaget Vg3 Flytekniske fag

60 Spesielt om inntak til vg3 studieforberedende programområder
Fortrinnsretten ved inntak til Vg3 Dersom søker er kvalifisert som fulltidselev etter inntaksforskriften, har han/hun rett til å fortsette på samme skole hvor Vg2 er fullført Forutsetningen er at det søkes om inntak påfølgende år, og at den skolen Vg2 ble fullført på, er søkers første prioritet

61 Utvekslingselever som søker seg til vg3
Søker med opplæringsrett og som er elev ved en skole i utlandet, prioriteres ved inntak etter søkere som har fullført og bestått Vg2 som fulltidselev ved den prioriterte skolen Utvekslingselever prioriteres før søkere som ønsker å bytte skole og søkere som har tatt ut et friår Dersom det er flere søkere enn antall ledige plasser ved den aktuelle skolen, plasseres elevene på bakgrunn av konkurransepoeng basert på karakterer fra Vg1

62 Begynneropplæring i fremmedspråk
Ikke alle videregående skoler tilbyr begynneropplæring i fremmedspråk Søkere til Vg1 studieforberedende utdanningsprogram som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen, må derfor orientere seg om hvilke videregående skoler som tilbyr fremmedspråk på begynnernivå Følgende skoler tilbyr IKKE begynneropplæring i fremmedspråk: Stavanger Katedralskole St. Olav vgs Hetland vgs

63 Søking på tvers av fylkesgrenser
Forsøksordning om søking på tvers av fylkesgrensen mellom Rogaland og Hordaland. Ordningen videreføres skoleåret Gjelder søkere bosatt i kommunene: Sauda, Suldal, Vindafjord, Tysvær, Bokn, Karmøy og Haugesund og som søker til videregående skoler i Sunnhordland Rogalandssøkere søker i Hordaland sin Vigo – og Hordalandssøkere søker i Rogaland sin Vigo. NB! Ølen/Etne Søkere med ungdomsrett som bor i kommunene Lund og Sokndal kan søke skoletilbud ved Eilert Sundt vgs (inkl. avd. Lista og avd. Lyngdal) og Flekkefjord vgs (inkl. avd. Kvinesdal) i Vest-Agder Rogalandselever søker i Vest-Agder sin Vigo – og Vest-Agdersøkere søker i Rogaland sin Vigo

64 Kjøp av skoleplass i annet fylke?
Dersom Rogaland ikke har skoletilbudet selv Dersom det foreligger tungtveiende grunner til at søker bør gå på skole i et annet fylke. Det sendes egen søknad til inntakskontoret med begrunnelse for at man ønsker at Rogaland skal kjøpe skoleplass i et annet fylke Søker i Vigo om kjøp av plass – skolenr

65 flytting For å være med i inntaket til videregående opplæring må det være meldt flytting til Rogaland innen 1. mars Søkere som flytter etter 1. mars kan tas med i inntaket dersom det foreligger særlige grunner. Må flytte med eller til foreldre/foresatte! Begrunnelse må sendes inntakskontoret i god tid før inntaket kjøres Ved flytting til annet fylke: Ta kontakt med aktuelt fylke om hvilke regler som gjelder

66 pause 5 minutter

67 innføringsklasser Hvordan avgjør vi hvem som skal i innføringsklasser?
Kan ikke søke innføringsklasser i Vigo Vedleggsskjema på og på Sendes RFK v/ seksjon for KAD. Søknadsfrist 1. mars Kan unntaksvis gå i tilbudet i 2 år. Regnes som innføringstilbud – dvs. hvis de har gått 1 år i kommunen kan de bare gå 1 år i tilbudet Bruker ikke av rett eller frist

68 Innføringsklasser – forts.
Kommuner og fylkeskommuner kan tilby mer grunnskoleopplæring til ungdommer som har rett til videregående opplæring, men som har behov for mer grunnskoleopplæring for å kunne følge opplæringen på videregående nivå. Innføringsklasser – egen læreplan fra og med skoleåret 2017/18 Flere fag – endring av innholdet i opplæringstilbudet 30 t pr. uke Fortsatt ingen bruk av rett eller frist

69 Innføringsklasser – oversikt
Ølen vgs – 1 klasse (nytt fra skoleåret 2016/17) Karmsund vgs – 2 klasser Sola vgs – 3 klasser Godalen vgs – 3 klasser Gand vgs – 2 klasser (nytt fra skoleåret 2016/17) Bryne vgs – 3 klasser Dalane vgs – 1 klasse (nytt fra skoleåret 2016/17) I tillegg til disse 15 innføringsklassene, vil fylkeskommunen innlede samarbeid med utvalgte kommuner om «kombinasjonsklasser» – samfinansiert med kommunene. Koordinator for minoritetsspråklige elever

70 innføringsklasse vs. § 6-23?
Hva avgjør om elevene søkes inn etter § 6-23 eller innføringsklasse? Er dette «styrt» av den enkelte rådgiver i ungdomsskolen? Er det avhengig av avgiverkommune? TA KONTAKT MED OSS HVIS DERE ER I TVIL! Innføringsklasse (§ 3-12): Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter har rett til dette til «dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». (I praksis B1/B1+)

71 kartlegging minoritetsspråklige elever
Migranorsk – kartleggingsverktøy Gratis Udir-kartlegging «Språkkompetanse i grunnleggende norsk» Nivå 1 – A 1 Nivå 2 – A 2 Nivå 3 – B 1/B 1+ Andre nyttige linker

72 diverse «Flytt skolen til England» (Bergeland vgs)
Vg2 Kunst, design og arkitektur Vg2 Medier og kommunikasjon Spania, Den norske skole Costa Blanca: Vg2 Helsearbeiderfag Jåttå vgs, Dalane vgs og Åkrehamn vgs – (½ år) Ikke direkte søkbare tilbud, men kan signalisere interesse i meldingsfeltet ved søknad (under «Tilleggsopplysninger»). Søkes også på eget vedleggsskjema til skolen Se International Baccalaurate (Vg2 og Vg3) St. Olav vgs og Vardafjell vgs Eget skjema m/ vedlegg MÅ sendes inn (finnes også på skolenes hjemmeside)

73 Ekstremt Viktig!!! Det er IKKE mulig å gjøre endringer på søknaden etter at 1. inntak er kjørt Endring av søknad etter 1. mars MÅ begrunnes meget godt Forhåndssvar kan kun legges inn i tidsrommet 1. juni – 1. juli

74 Møllehagen/hollenderhaugen
Søknadsfrist 1. april – Husk at det også må søkes ordinær videregående skole innen 1. mars (evt. 1. februar) Eget søknadsskjema på Sendes inntakskontoret! Vedlagt dokumentasjon/uttalelse fra behandler i psykiatrien Inntak gjennom hele skoleåret for elever i videregående opplæring så lenge det er plass. Andre former for tilrettelegging og tilpasning må vurderes grundig før innsending av søknad!

75 Vel hjem! Ses igjen neste år! Søkingen åpner 9. Januar 2017


Laste ned ppt "Søking og inntak til videregående opplæring Skoleåret 2017/18"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google