Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Læring på arbeidsplassen
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Fra grunnskole til videregående.
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Her skal elevene logge inn.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Overgangsprosjektet – NY GIV
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Kongsberg norsksenter
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Kompetanse for mangfold Grong voksenopplæringssenter Om oss Lokaler Ant. deltakere Ant. ansatte Norskopplæring Grunnskole Samarbeid.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Opplæring i helseinstitusjoner Landssamling på Hamar 15. og 16. september 2010.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til FORELDREKURS
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring

Endres i topp-/bunntekst Side 2 Fylkeskommunens samfunnsoppdrag Om lag voksne har grunnskolen som høyeste utdanning Over voksne trenger bedre grunnleggende ferdigheter Om lag 8% av arbeidsplassene krever kompetanse tilsvarende grunnskole - Forventet nedgang til 4% voksne starter i videregående opplæring årlig

Endres i topp-/bunntekst Side 3 Fylkeskommunenes leveranse voksne starter i videregående opplæring årlig Hvor mange av disse som ikke har fullført videregående opplæring tidligere er ukjent

Riksrevisjonens rapport om grunnskoleopplæring for voksne Kritikk av omfanget av opplæring i forhold til behovet Kritikk av informasjonen til de voksne Kritikk av kommunenes oppfyllelse av sine plikter Kritikk av departementets oppfølging overfor kommunene Endres i topp-/bunntekst Side 4

Endres i topp-/bunntekst Side 5 Statlig styring Voksnes rett til videregående opplæring §4A-2 Fylkeskommunens plikt til å ha tilbud til voksne uten rett Generelle bestemmelser om informasjon i forvaltningsloven Rammefinansiering

Endres i topp-/bunntekst Side 6 Hva kan fylkeskommunene gjøre? Analysere behovene i fylkeskommunen Motivasjonsarbeid i bedrifter Etablere tilpassede læringstilbud til voksne Bruke kompetansemålene for grunnleggende ferdigheter Legge opplæringen til alternative læringsarenaer Benytte alternative lærerressurser Legge til rette for etter- og videreutdanningstilbud for lærere og instruktører som gir opplæring til voksne Samarbeide med kommunene om integrerte tilbud og norskopplæring og yrkesutdanning Gi flere realkompetansevurdering Gi bedre yrkesveiledning til voksne