1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl 10.15 D15, Bygg11, nivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Advertisements

Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Velkommen til Åpen kveld Drammen vgs
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Overgangsprosjektet NY GIV
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Gullfakslandsbyen2009.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Valgfag på Kastellet skole
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Eksperter i team våren 2013 Landsbynr. ? (BI 2099) Klimakvoter – fremtid eller avlat ? Kyotoavtalen av 1997 forplikter 32 industriland å ha 5% lavere utslipp.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til Presentasjon av landsbytema Eksperter i team 2010 Dragvoll: 20. september kl D13 (norsk), D137 (norsk)
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Samhandling og prosessledelse
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
C-krav for opptak til master
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valg av fremmedspråk – mulighetene på Xxxx vgs
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Informasjon om fagvalg til Vg2
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2011 Dragvoll: 20. september kl D15, Bygg11, nivå 4 Gløshaugen: 22. september kl EL5, Gamle elektro Gløshaugen: 28. september kl F1, IT bygget Gløshaugen: (English) 30 September at time in auditorium S6, Central building

2 EiT 2006/2007 Eksperter i team EiT-stabens informasjonsmøte om Eksperter i team 2010 v/ Hillevi Strand og Einar Hagen Agenda: Velkommen Andre informasjonskilder Hva er en landsby? Landsbyvalg Læring i EiT

3 EiT 2006/2007 Eksperter i team Velkommen til Presentasjon av landsbytema Eksperter i team 2010 Dragvoll: 20. september kl D13 (norsk), D137 (norsk), og D15 (English) Kl D2 (norsk) Gløshaugen: 22. september kl EL6 (norsk) og Kjel 2 (English) Gløshaugen: 28. september kl H3 (norsk) og EL3 (norsk) Gløshaugen: 30. september kl H1 (norsk), G1 (norsk) og G21 (English)

4 EiT 2006/2007 Eksperter i team Presentasjon av landsbytemaer Dragvoll: 20. september kl i aud. D13, bygg 10, nivå 4 Lev og lær (norsk/intensiv) v/ Jorun M. Stenøien Avansert internasjonalt undervisningsmateriell (norsk/langsgående) v/ Henry S. Valberg Kulturentreprenøren: India sett nedenfra (norsk/langsgående) v/ Heli Aaltonen Middelalderens Nidaros i virtuell virkelighet (norsk/langsgående) v/ Torbjørn Hallgren

5 EiT 2006/2007 Eksperter i team Presentasjon av landsbytemaer Dragvoll: 20. september kl i aud. D137, bygg 12, nivå 4 Verdiskapning og samfunnsansvar (norsk/langsgående) v/ John E Hermansen Idrettsteknologi (norsk/langsgående) v/ Trine Løkke Studentsatelitt (norsk/langsgående) v/Bjørn B Larsen

6 EiT 2006/2007 Eksperter i team Presentations of EiT village themes Dragvoll: 20 September at time in aud. D15, building 11, floor 4 Homo mobilis (English/semester based) v/ Andrea Michaela Georgescu Assessing and Communicating the Environmental Impact of a Rock Festival (English/semester based) v/ Christian Kløckner Sustainable Coastal Communities (English/intensive) v/ Jennifer L. Bailey Planning Interventions to Promote Sustainable Consumption (English/semester based) v/ Ellen Matthies Childhood village at Rockheim national museum of pop and rock (English/intensive) v/ Ellen Ersfjord

7 EiT 2006/2007 Eksperter i team Presentasjon av landsbytemaer Dragvoll: 20. september kl i aud. D2, bygg 2, nivå 3 GeoDesign: Utforskning og formidling av lokale og globale utfordringer (norsk/langsgående) v/ Alexander Nossum Ny mediakunst for interaktive kampanjer (norsk/langsgående) v/ Alexander Nossum Sosialt entreprenørskap med mennesket som resurs (norsk/langsgående) v/ Jóhannes B. Sigurjónsson Grønne trøndelag – bærekraftig samfunnsutvikling En gruppe landsbyer i EiT v/ Lillian Strand

8 EiT 2006/2007 Eksperter i team EIT Brosjyren finnes i norsk og engelsk utgave All informasjon finner du også på våre nettsider I tillegg finner du informasjon som er viktig for gjennomføringen av EiT i vårsemesteret.

9 EiT 2006/2007 Eksperter i team Fakultetenes rolle På hvert fakultet finnes det en EiT-kontaktperson du kan snakke med dersom du har spørsmål knyttet til Eksperter i team. De kan blant annet hjelpe deg med: fritak forsinket oppstart bytte av landsbytype manuell innmelding av landsbyønsker

10 EiT 2006/2007 Eksperter i team AB: Helge Gunnar Gravås, , DMF: Ingrid Ofstad Dahl, , HF: Marianne Løvdal, , og IME: Erik Langbakk, , IVT: Liv Undseth, , NT: Jørn Olav Løkken, , SVT: Kari Støre Gullichsen, , SVT/IØT: Tove Krokstad, , Fakultetskontakter

11 EiT 2006/2007 Eksperter i team Våren 2011: 2019 studenter fordelt på 70 landsbyer 12 undervisningsassistenter 70 professorer 140 læringsassistenter Et tverrfaglig prosjektemne som inngår i alle profesjons- og master studiene ved NTNU Vedtatt av Styret ved NTNU i 2002

12 EiT 2006/2007 Eksperter i team NINAS LB-dannelse pdf

13 EiT 2006/2007 Eksperter i team Landsbyvalg

14 EiT 2006/2007 Eksperter i team Viktige datoer 20. september 2010: Landsbyene presenteres på nett. 1. oktober 2010: Frist for å søke om en annen landsbytype, forsinket oppstart eller fritak. 1. november 2010: Frist for obligatorisk landsbyvalg. Desember 2010: Du får vite hvilken landsby du er tildelt plass i. 10. januar 2011: Første landsbydag for intensive landsbyer. 12. januar 2011: Første landsbydag for langsgående landsbyer.

15 EiT 2006/2007 Eksperter i team Frist for obligatorisk landsbyvalg 1. november. Hvis du ikke gjør dette innen fristen får du ikke anledning til å gjennomføre EiT dette studieåret.

16 EiT 2006/2007 Eksperter i team Landsbyer 2011

17 EiT 2006/2007 Eksperter i team Eksempel: Landsbytema: Alternativ oppvarming i Norge Ikke vurder landsbytemaene ved å kun se på overskriftene Landsbyen samarbeider med Alternativ Varme AS (ekstern samarbeidspartner), og de ønsker forslag fra studentgruppene på utforming av en ny varmepumpe, pelletskamin eller varme pumpe som er spesielt tilpasset mindre private boliger i Norge. Oppdragsgiveren ønsker også forslag til hvordan det nye produktet kan markedsføres, og en redegjørelse for de økonomiske og juridiske aspektene knyttet til produksjon av produktet.

18 EiT 2006/2007 Eksperter i team Eksempel: Landsbytema: Alternativ oppvarming i Norge Ikke vurder landsbytemaene ved å kun se på overskriftene Landsbyen samarbeider med Alternativ Varme AS (ekstern samarbeidspartner), og de ønsker forslag fra studentgruppene på utforming av en ny varmepumpe, pelletskamin eller varme pumpe som er spesielt tilpasset mindre private boliger i Norge. Oppdragsgiveren ønsker også forslag til hvordan det nye produktet kan markedsføres, og en redegjørelse for de økonomiske og juridiske aspektene knyttet til produksjon av produktet.

19 EiT 2006/2007 Eksperter i team

20 EiT 2006/2007 Eksperter i team Landsby: Skolegården Prosjekt Gruppe B5: DMF - Medisin HF - Arkeologi IME - Energi og miljø AB - Arkitektonisk formgiving SVT - Psykologi "Ila midt i verden - verden midt i Ila!" Alle fikk bruke sin kompetanse i prosjektet

21 EiT 2006/2007 Eksperter i team Utfordringer i studentgruppene: Hva kan jeg egentlig? Hva kan de andre? Hva kan vi gjøre sammen ? Hvorfor skal jeg lære meg å samarbeide? Hvordan kan vi bli en effektiv gruppe?

22 EiT 2006/2007 Eksperter i team Hva får du ut av landsbylivet? Kompetansemål Målet med Eksperter i team er at studentene både skal anvende sin fagkompetanse og utvikle sin samspillskompetanse ved å arbeide resultatrettet med relevante problemstillinger for samfunns- og arbeidsliv.

23 EiT 2006/2007 Eksperter i team Erfaringslæring Tar utgangspunkt i samarbeidet om prosjektet Læring på to nivå: saksorientert og faglig prosess, relasjon og personlig Gir behovet for opplæring av landsbyledere og læringsassistenter

24 EiT 2006/2007 Eksperter i team Studentgruppa definerer selv sin problemstilling Basert på landsbytema Slik at alle kan bidra Viktig: Avhengig av hvor bredt gruppa er sammensatt vil fagkompetanse omfatte både basisfag og metodefag

25 EiT 2006/2007 Eksperter i team Samspillskompetanse Refleksjon: Hensiktsmessigheten av den enkeltes handlingsmønstre og væremåte (adferd) Endrede handlingsmønstre i gruppa som forbedrer samarbeidet Metoder: - Fasilitering - Loggskriving - Øvelser - Teori Forbedre effektiviteten i prosjektarbeidet

26 EiT 2006/2007 Eksperter i team Fagkompetanse Samspillskompetanse Tverrfaglig Flerkulturelt Effektive team Tverrfaglige team Fasilitering Øke studentgruppens bevissthet om hvordan de samarbeider, og dermed øke effektiviteten i prosjektarbeidet. Stimulere til: Tillit - Åpenhet Dialog - Deling Helhjertet engasjement

27 EiT 2006/2007 Eksperter i team Hva bidrar jeg med? Fag Teorier Koordinering Administrasjon Metoder Verktøy Kilde innhenting Formidlingsmetoder Arbeidserfaring Interesser Språk Kontakter Tilgang på ressurser Kommunikasjon Tonje Osmundsen

28 EiT 2006/2007 Eksperter i team Sluttarbeider Prosjektrapport Prosessrapport (refleksjoner rundt samspillet ) Gruppa får én felles karakter

29 EiT 2006/2007 Eksperter i team Frist for obligatorisk landsbyvalg 1. november. Hvis du ikke gjør dette innen fristen får du ikke anledning til å gjennomføre EiT dette studieåret.