Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Samarbeidsavtaler MTFL Samarbeidsavtale nr. 1 • Leverandøren gir reduksjon i kontraktprisen som vises som et beløp for hver apparat eller modalitet.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Case mellomstor bedrift
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Jakten på kvaliteten.
3 Jeg og mitt.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Regional enhet for behandlingshjelpemidler (REB) Ny økonomisk struktur fra Jørund Oddvar Osen økonomirådgiver St. Olav driftsservice.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
St. Olavs Driftsservice
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Regnskap.
Gruppeundervisning /
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Økonomistyring i Skeid 1.Mars Allianseidrettslaget er økonomisk ansvarlig for hele klubben Skeid er et allianseidrettslag som er organisert med.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
SLIK FUNGERER FORVALTNINGS- MODELLEN Rina Brunsell Harsvik.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Presentasjon seminar om plugging av brønner Stortinget, 10. februar 2016 Harald Solberg Viseadm. direktør Norges Rederiforbund 2016.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Forslag Budsjett Budsjett for 2012 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder. Ingen endring.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Rekommunalisering eller en entreprise?
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Forarbeid før deltakelse på regnskapskurs
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
En kontrakt som koster dyrt
Pårørendemøte Lillehammer helsehus 12.april 2016
Ordinært sameiermøte 2017 Åstadtunet Boligsameie.
Forarbeid før deltakelse på regnskapskurs
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
HNT Budsjett
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kort om organisasjonens økonomi
Attestasjon og anvisning
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber

Forretningsdrift i det frie marked Forretningsideen skal enten innfri et behov i markedet (Bygge hus) eller skape et behov (Facebook) Forretningsdriften skal gi en avkastning som videre kan benyttes til å utvide tjenesteområdet og/eller gi utbytte til investorer De ansatte lønnes etter markedspriser (Tilbud og etterspørsel) for tjenesten Kundene etterspør tjenester etter behov og markedet leverer etter pris og leveringsevne

Forretningsdrift i det offentlige Forretningen skal levere tjenester etter kundenes behov og til selvkost. Forretningsdriften skal verken gå med underskudd eller overskudd. Det er ikke mulig å gjøre avsetninger. Dersom det oppstår et marked inneværende år som krever investering kan tjenesten tidligst leveres året etter. De ansatte lønnes etter tarifflønninger. ”Ta det du får for denne summen” Kundene etterspør tjenester, men dersom det ikke er avsatt i budsjett eller de ikke kan dokumentere å kunne dekke inn kostnaden kan ikke tjenesten leveres

Forretningsmodellen til St Olavs Driftsservice 2003: Allmenn teknikk skal levere tjenester til sykehuset etter selvkostprinsippet Kundene skal kunne hente inn priser fra og benytte eksterne tjenesteleverandører dersom det er økonomisk fordelaktig. Har kundene bestillerkompetanse? Vet de hva de skal spørre etter og hva som er behovet? Kundene har ikke benyttet seg av muligheten! Dersom kundene skulle benyttet seg av muligheten måtte allmenn teknikk bistått i innkjøpet for så å være i fare for å miste egne avtaler

Hvordan har vi det i dag – 10 år senere? Allmenn teknikk har to inntektsgrunnlag –Driftsavtale mot eiendomsenheten St. Olav eiendom står for ca 2/3 av inntektsgrunnlaget Ettersyn, serviceavtaler, heis, brann, vedlikehold, ventilasjon, sanitær med mer. –Service og leveranseavtaler (SLA) mot klinikkene står for ca 1/3 av inntektsgrunnlaget Service på utstyr som eies av klinikkene, autoklaver, instrumentvaskemaskiner, ismaskiner, sikkerhetsbenker med mer. Vakthold Salg av tjenester på forespørsel; Snekkertjenester, bistand ved utvidelse av anlegg og endringer.

Effektivisering - budsjettkutt Krav om 1,5 % effektivisering hvert år I teorien betyr dette at de som kjøper tjenester av Allmenn teknikk skal velge hva de ikke skal kjøpe i kommende år I praksis betyr det at vi skal redusere vår budsjettramme med 1,5 % Ved økning av budsjett kreves dokumentasjon, ikke ved reduksjon

Hva skjer? Allmenn teknikk velger hva som ”kan” reduseres. Vi kutter i reparasjonsutgifter. Vi har vurdert vår bemanning til å være nødvendig. Avtalene indeksreguleres mens budjsettet indeksreguleres tilsvarende og reduseres med 1.5 % Det er ikke lenger harmoni mellom avtaler og budsjett Våre avtaler har nå en verdi som er 15% høyere enn budsjettet

Hva gjør vi nå? Hvor er det blitt av etterspørsel og nødvendig tjenesteytelse? Hva sier kundene? Har vi redusert kostnadene og effektivisert eller har vi redusert tjenestene? Hva har skjedd med forretningen? Klarer vi å levere til denne prisen?

”Løsning” Vi må nå tilpasse avtalene mot budsjett og ikke mot behov Kundene må orienteres om at prisene har gått ned og at kundenes budsjett må reduseres Budsjettkutt i fremtiden bør gjøres av kunden og ikke tjenesteleverandøren Innføre kosekvensanalyser ved krav om budsjettkutt

Hva er viktig for St. Olavs hospital At de ansatte i Allmenn teknikk arbeider effektivt med oppgaver som er nødvendig for å opprettholde funksjonelle bygg At det finnes driftsmidler til å gjennomføre service og tilsyn, samt utbedre feil og mangler fortløpende At det finnes midler til å gjennomføre planlagte nødvendige vedlikeholdsoppgaver At noen ser tjenesteleverandøren i kortene kontrollerer at midlene til enhver tid er nødvendige og blir benyttet fornuftig og til planlagte formål (Kunder)