Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Rutiner for finansforvaltning
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Erfaringer med revisjon av konkursbo Oddvar Sandnes, PwC
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Regnskapsregler overformynderiene Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Byggherreforskriften
Betydningen av uavhengige bekreftelser i et samfunnsmessig perspektiv
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Endringer i alkohollovgivningen Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Hovedkontormodell og HMS
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
JUS102 Advokat Lars Baklund.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Tilsyn med stiftelser Seminar - Stiftelsesforeningen – Litteraturhuset, 26. april 2016 Bjarte Urnes, seniorrådgiver Stiftelsestilsynet.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Forvaltning i et langsiktig perspektiv Aksel Mjøs, NHH & Kavlifondet Stiftelsesforeningen 26. april 2016.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Stiftelsesdagen Rådgiverrollen Stavanger 14. mai 2014.
Styrets oppgaver og ansvar
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
Krav til sikring av personopplysninger
Systemavgrensing og aktøranalyse
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Styrets oppgaver og ansvar
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Kurs for brukere av KFF-KSS
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Seksjon byggesak.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014

Forsvarlig kapitalforvaltning – stiftelsesloven § 18 Stiftelsessektoren Stiftelsesregisteret Dagens tema

7438 stiftelsar 873 næringsdrivande Kvantitet bytta mot kvalitet 125 milliardar i bokført EK 3 milliardar i utdeling årleg Flest stiftelsar rundt dei store byane Vil fleire gjere som Olav Thon ? Regjeringsplatformen – legge betre til rette samarbeid privat/offentleg finansiering Stiftelsesektoren 2014

§ 18.Forvaltning av stiftelsens kapital Stiftelsens kapital skal forvaltes på en forsvarlig måte, slik at det til enhver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning for å ivareta stiftelsens formål. NOU 1998: 7” Plasseringen av midlene skal være forsvarlig. Dette må vurderes konkret i forhold til virksomheten i den enkelte stiftelse.” Stiftelsesloven § 18

klare lovfestede plikter for styre og ledelse Styret kan i stor utstrekning delegere kapitalforvaltningen – men det overordnede ansvaret kan aldri delegeres. Pliktene gjelder i utgangspunktet likt – uavhengig av om stiftelsen har en kapital på eller 100. Det er uten betydning om styrets medlemmer er kvalifisert eller ikke. Brudd på reglene er straffbart – med bøter eller fengsel. Stiftelsesloven § 18

Sikre til en hver tid forsvarlig kapitalforvaltning Formålsrealisering målet Dokumentere kravet til forvaltning Systemkravet

Hele stiftelsens egenkapital, herunder grunnkapital og annen kapital, balanseførte og ikke-balanseførte eiendeler. Alle disposisjoner som foretas over stiftelsens kapital foruten utdelinger i samsvar med stiftelsens vedtekter. «Kapitalforvaltning»

Det må både tas –”tilstrekkelig hensyn til sikkerheten”, og –”tilstrekkelig hensyn til mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning” Avveiningen mellom de to hensynene skal sikre at stiftelsens formål blir ivaretatt Hensynene til sikkerhet og avkastning skal ivaretas ”til enhver tid” Hensynene til sikkerheten og tilfredsstillende avkastning er åpenbart motstridende – hva betyr det? Forsvarlighetskravet

Sikkerhetsbegrepet må tolkes vidt og dekker alle former for risiki som kan true opprettholdelsen av stiftelsens kapital. Risikovurdering må dekke alle relevante risiki og omfatte forhåndsvurdering av forvaltningsstrategier og aktivaklasser: –Operasjonell risiko –Motpartsrisiko –Kredittrisiko –Renterisiko –Likviditetsrisiko –Konsentrasjonsrisiko ”Egnethetskravet”: Forhåndsvurdering av forvaltningsstrategier og allokeringsrammer Hensynet til sikkerheten

Kravet innebærer at kapitalforvaltningen ikke kan være rent passiv. Ett eller flere kan aktiva eies over svært lang tid – men forvaltningen må revurderes jevnlig. Sammensetningen av stiftelsens eiendeler og alternative aktiva og aktivaklasser må vurderes. Dersom andre aktiva og/eller aktivaklasser anses å gi bedre muligheter for avkastning bør det foretas endringer i kapitalforvaltningen. For eldre stiftelser, hvor vedtektene kan inneholde lite tidsmessige begrensninger for plasseringen av stiftelsens kapital, må det vurderes om vedtektene skal endres for å ivareta stiftelsens formål. Hensynet til mulighetene for tilfredsstillende avkastning

Styret skal påse at regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll, jf. stiftelsesloven § 30 tredje ledd annet punktum. Stiftelser er ikke underlagt nærmere regler om internkontroll. Det kan være naturlig å hente inspirasjon fra det regelverk som gjelder for regulerte foretak (som banker, verdipapirforetak, pensjonskasser mv.) som er nedfelt i internkontrollforskriften (forskrift 22. september 2008 nr. 1080): –Forholdsmessighet – internkontrollen må tilpasses størrelse og kompleksitet –Styrets ansvar – styret kan ikke delegere ansvaret for internkontrollen –(Eventuell) daglig leders ansvar) –Utkontraktering –Risikostyring –Minimum årlig gjennomgang –Uavhengig bekreftelse fra revisor I sum: Internkontrollen må både gjennomføres og dokumenteres. Internkontroll

Stiftelsesloven inneholder få krav til dokumentasjon i tillegg til den som følger av tilstøtende regelverk som regnskapslovgivning, mv. Det gjelder krav til protokollering av styrets saksbehandling, jf. stiftelsesloven § 31 femte ledd. En forsvarlig kapitalforvaltning forutsetter at stiftelsen etablerer en skriftlig og bindende kapitalforvaltningsstrategi. –Strategiens bindende virkning må sikres gjennom interne fullmakter og/eller eksterne fullmakter (innenfor rammen av forvaltningsavtaler). Stiftelsens internkontroll må dokumenteres skriftlig: –Risikovurdering –Rapportering –Kontrollhandlinger Dokumentasjonskrav

Prioriterte områder for Stiftelsestilsynet

Videreutvikling av Stiftelsesregisteret Målrettet og systematisk tilsynsarbeid Veiledning og informasjonsarbeid Nordisk samarbeid Prioriterte områder for Stiftelsestilsynet

Visjon: Alt du trenger å vite om stiftelser samlet på ett sted Utvikling av søkemuligheter Flere opplysninger i registeret Brukerperspektivet sentralt Stiftelsesregisteret

Riktige vedtak til riktig tid Kvalitet Effektivitet Veiledning Løsningsorienterte Forvaltningssaker

Målrettet og systematisk tilsynsarbeid Risiko og vesentlighet Temakontroller Anbefalinger/forventninger Oversikt over sektoren Tilsynsarbeidet