Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak 25.08.16 Fellesadministrasjon: status 05.09.16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Omstillingshåndbok - ledernes ansvar og oppgaver Mastemyr,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Status for fusjonsarbeidet, april januar 2016 slo NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. I løpet av 2016 blir det fusjonerte.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Status for fusjon og omorganisering, oktober januar 2016 slo NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. I løpet av 2016.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Innplassering Personalsjef Arne Kr. Hestnes Seniorrådgiver / jurist Arve Skjærvø.
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
LOSAM-RO Budsjett 2017.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Administrativ organisering
Status for fusjon og omorganisering, november 2016
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Gruppe administrativ organisering
Samlokalisering etter fusjon
Endringsprosesser ved UiT
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Status for fusjon og omorganisering, november 2016
Prosess-/systemansvar adm. funksjoner
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Adm Etablering av nye fellestjenester
Internkommunikasjon på nett: Status, tidsplan,
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Administrativ organisasjonsstruktur
Nye retningslinjer internfakturering
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Organisering av administrasjonen ved UiT
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
HNT Budsjett
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Målbildet Stab/støtte
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Ny organisering av administrasjonen ved UiT
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
Avdeling for fagstøtte
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Informasjonsmøter for ansatte
Studieledernettverket 15. februar 2019
Årshjul 2019 LOSAM Økonomi og eiendom
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Gevinstrealiseringsstrategi
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status

2 Tema Administrativ organisering (overordnet) Effektiviseringskravene Administrative prosesser: Prioriteringer Bemanning og innplassering

3 Administrativ organisering Organisatorisk ramme fastsatt –overordnet i avdelinger: styrevedtak –fakulteter og seksjoner sentralt: protokoller –LOSAM og SESAM august Dimensjonering av enheter fastsatt –gjennom styrevedtak om effektiviseringskrav Bemanningsplanlegging –ansvarlige ledere utpekes –gjennomføres innen

4 Styrevedtaket om effektivisering «Styret viser til vedtak i S-sak 4/16. Styret vedtar en planleggingsramme for administrative effektiviseringstiltak for 2017 på minimum 5%, og 10 % med samlet effekt for perioden Det legges fram for styret til møtet en redegjørelse for mulige resultat av effektiviseringskravet. Styret fastsetter da endelig fordeling av effektiviseringen mellom fakulteter og den sentrale fellesadministrasjonen.»

5 Effektiviseringskrav i Fellesadm. Adm. årsverk Effektivisering Effektivisering i % av adm. lønnskost Forskning og nyskaping stab ,9 % Organisasjon og komm ,2 % Utdanning stab, studieavd og bibliotek ,7 % Økonomi og eiendom ,8 % Totalsum ,1 %

6 Administrative prosesser: Prioriteringer De mest etterspurte/enkleste først lønnsprosesser, realisering fra omfordeling av samlede ressurser nivå 2 til nivå 1 De med beste effektiviseringsmuligheter samtidig IKT basistjenester, delvis realisering fra omfordeling av ressurser drøftes september, grunnlag klart oktober Dokumentasjonsforvaltning, delvis realisering fra omfordeling av samlede ressurser nivå 2 til nivå 1 De som betyr mye for effektivisering mellom nivå standardisering og digitalisering, prosess De som betyr mye for primærvirksomheten studentrettede oppgaver, prosess

7 Basis IT: diskusjonsgrunnlag Ressursgrunnlag fakultet «gamle» NTNU totalt 54,5 årsverk, hvorav: Basis IT, 49,7 årsv Adm. inkl IT-ledelse 4,8 årsv Antall ansatte ved fakultetene gml. NTNU : 4342,7 årsv Estimert normtall antall ansatte pr. Basis IT årsv: 79,68 Alternativer dimensjoneringsgrunnlag fra fakultetene «gamle» NTNU: Ressursgrunnlag HiX totalt 42,8 årsv: EnhetÅrsverk tot.IT (normativ)IT (Reell) AB134,31,7 1,4 HF403,35,14,3 IME563,77,110,1 IVT951,111,913,6 DMF866,910,911,9 NT704,48,85,0 SVT603,07,66,1 VM116,01,52,2 4226,854,5 EnhetÅrsverk tot.IT (normativ)IT (Reell) HiST855,825,5 Gjøvik331,910,3 Ålesund233,77,0 42,8

8 Dokumentforvaltning nye NTNU Samlet ressursgrunnlag fakultetene, VM gml. NTNU 13,6 årsv: Ressursgrunnlag HiX totalt 7,6 årsv: Enhet Dokumentforvaltning (reell) AB0,5 HF2,0 IME1,3 IVT2,0 DMF2,0 NT1,0 SVT4,0 VM0,8 13,6 EnhetDokumentforvaltning (reell) NTNU i Gjøvik0,8 NTNU i Ålesund1,5 Tidl HiST5,3 7,6

9 Variabellønn og reise Ressursgrunnlag fakultetene, VM «gamle» NTNU 19,2 årsv: Overføres ny sentral enhet Ressursgrunnlag HiX totalt 5,0 årsv: overføres tilsvarende EnhetVariabellønn/reise (reell) AB0,65 HF1,6 IME3,16 IVT5,5 DMF2,4 NT2,4 SVT3 VM0,5 19,2 EnhetVariabellønn/reise (reell) NTNU i Gjøvik1,0 NTNU i Ålesund1,0 Tidl HiST3,0 5,0

10 Milepæler i perioden fra 5. september til 1. desember 5. sept – 5. okt Bemanningsplan -rektorutpekt ansvarlig leder utarbeider bemanningsplan for enheten -funksjonsorientert og bygger på enhetens (nye) oppgaver og (nytt) budsjett -personuavhengig, men NTNUs nåværende kompetanse er ramme -drøftes i LOSAM før innplassering starter 15. okt – 15. nov Innplassering -rektorutpekt ansvarlig leder foreslår innplassering -rett og plikt innplassering først -vurdering av kvalifikasjoner/kompetanse når flere er aktuelle -LOSAM informeres før iverksettelse 1. desInformasjon til alle om organisatorisk og fysisk plassering fra jan 2017 Ny organisasjonsstruktur iverksettes Bemanning og innplassering

Bemanningsplanen Liste over funksjoner og oppgaver, fastsatt gjennom styrevedtak og forhandlinger. Bemanningsplanen skal angi oppgaver og funksjoner som enheten samlet skal/kan løse ut fra tildelt lønnsbudsjett, dvs: -Funksjoner og oppgaver som må ivaretas -Evt. justeringer i kvalitet, standard eller servicenivå -Evt. oppgaver og funksjoner som er prioritert ned eller opp -Evt. behov for ny kompetanse

12 Bestillingen til prorektorer og direktører Bemanningsplan utarbeides innen Grunnlag: planleggingsramme vedtatt av styret / rektor organisatorisk vedtatt ramme styret/forhandlinger Ansvar for arbeidet med bemanningsplan Plan for medbestemmelse i LOSAM: fra start Kommunikasjonsplan: fra start

13 Forutsetning for innplassering: at ledere er på plass Avdelingssjefer Fellesadministrasjonen: bekjentgjøring – innplassering innen Seksjonsledere Fellesadministrasjonen: bekjentgjøring – innplassering innen 20.10

Ledelse og innplassering av ansatte Overordnet tidslinje Instituttledere avklart Ansatte innplassert NTNU 2017 Bemannings-planer Bemanningsplan er ferdig Ansette/innplassere/forlenge instituttledere Innplassere avdelingsledere Innplassering øvrige stillinger Innplassere administrative ledere/seksjonssjefer fakultet Administrative ledere/ seksjonssjefer innplassert Avdelingsledere innplassert UKE Innplassere seksjonssjefer Fellesadm.