Rapportkurs Bevisst Superbrukere 30.09.2014. 2 Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Bli kjent med i Powerpoint
Internett for nybegynnere
AGRESSO Introduksjon _____________________________________________________________.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
om | navigator™ xlreport™
Rapport Senter ERP – CRM - HRM. Bruker: Hvilken bruker er pålogget. Hvilken tilgangsrettigheter har bruker. Hvilken rapporter har bruker tilgang til.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Uni Eiendom FDV Veien videre
Rammer/Frames HTML II IT og læring IT20 4. november 2004.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.
Regneark II IN 102 Forelesning 4.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Tidligere eksamensspørsmål
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali FORELESING KVELD 10.
HØGSKOLEN I AGDER Agder University College © Bjørn Olav Hogstad, HiA, 2002 HØGSKOLEN I AGDER Agder University College Word - maler 1 DAT100 TEMA: Maler.
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Teksbehandling -Word Skrivemakin vs. Teksbehandling
Copyright © 2007, SAS Institute Inc. All rights reserved. Hvordan tilpasse SAS rapporteringsmuligheter til ulike behov Odd-Inge Hansen SAS Institute AS.
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Tips og Triks i Agresso Ingar Slette, UNIT4 Agresso AS.
BEVISST Analysekurs HR – Introduksjon og repetisjon – Jobbe med caser individuelt – husk lagre – Refleksjon.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Agenda: Introduksjon og repetisjon
Agenda: Introduksjon og repetisjon
Hva viser Mytos egentlig?
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Kurs i oppbygging av Urædd sin hjemmeside
Tittel på opplæringspresentasjon
Tittel på kurspresentasjon
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Oppdrag Bie-bot Forslag til forarbeid
Oktober 2014 Hilde T Lauvset Rafaelsen
EQS-opplæring på lync:
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Tittel på kurspresentasjon
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Kom i gang med programmering!
Dataanalyse CanSat.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

Rapportkurs Bevisst Superbrukere

2 Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når en snakker om et bestemt tidsbegrep, en bestemt kontostruktur, en bestemt prosjektserie eller et bestemt sted -Rad/kolonne: Snakker en om flere begrep som tidsperioder (eks ), kontostrukturer (gruppe 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9), prosjektgrupper (eks RD, RSO og RF) eller flere steder (eks. alle instituttene under et fakultet) kan en med fordel benytte rad eller kolonne. -Måltall: Kan være hensiktsmessig å dra inn til sist for å redusere ventetid på datahenting.

3 Repetisjon –Kubeverktøy –> Analyse studio Lite fokus på grafikk, bearbeidelse og presentasjon. God/rask på å grave i tall, drill, dimensjonshåndtering etc. –Områderapporter/lederrapporter: Ofte grafiske element. Større mulighet for tilpasning Egner seg til presentasjon -> Cognos Workspace Advanced

4 Statusrapport - hjemmelekse Gå sammen to og to (fra samme fagområde) og presenter resultat fra «Kreativ øvelse» siden analysekurset. Statusrapport egen enhet -> Hva trenger min leder? Totalt 10 minutter til å vise/forklare hverandre – Diskuter fordeler av hverandres løsning. – Plenum: Presentasjon av ulike løsninger

5 Cognos Workspace Advanced Det enkleste rapportverktøyet Blank = definere arbeidsområde selv. Krysstabell eller diagram er «maler» med ferdige arbeidsområder. -Det enkleste er bruk av mal, og et element pr. side (dvs. en graf eller tabell) -Starter en med «blank» må en sette inn en tabell, hvor antall ruter i tabellen angir antall steder en kan sette inn tekstbokser, grafer, tabeller etc.

6 Hva er annerledes enn analyse studio? Noen eksempler: Kan flytte rader/kolonner (dra og slipp) og tilpasse innhold/utseende med bruk av egenskaper. Har flere verktøy og grafikkmuligheter. Lage bedre rapportelementer som kan presenteres/distribueres på blant annet dashboards. Større fleksibilitet betyr at det er lettere å «gå seg vill»

7 Cognos Workspace Advanced Det enkleste rapportverktøyet Sidelag deler rapporten opp i sider. Trekkes dimensjonen «År» som sidelag blir det en side pr. år (andre muligheter: en side pr. institutt, pr. studieprogram, pr. publikasjonskanal etc.) Verktøykasse gir ulike muligheter Ulike måter å se kuben på og nyttig funksjonalitet – men start med standardvalg.

8 Cognos Workspace Advanced Verktøykassen gir verktøy som dras inn i arbeidsområde, men elementer må ha et definert arbeidsområde (eks. en tabell med 5 x 5 celler gir 25 arbeidsområder). Kun benyttede celler er synlige når rapporten kjøres. Mest brukte verktøy: Tekstelement Krysstabell Diagram Det enkleste rapportverktøyet

9 Cognos Workspace Advanced Det enkleste rapportverktøyet Krysstabell = kubeanalyse (Rad, kolonne, filter og måltall som i Analyse Studio)

10 Cognos Workspace Advanced Det enkleste rapportverktøyet Krysstabell = kubeanalyse (Rad, kolonne, filter og måltall som i Analyse Studio) Stolpediagram har kategorier (x-akse), Serier (primærakse) og måleverdi (y-ake) og filter

11 Cognos Workspace Advanced Det enkleste rapportverktøyet Egenskaper gir tilpasningsmuligheter

12 Cognos Workspace Advanced Egenskaper kan settes på ulike element og deler av et element (trykk på ulike element/deler) –Vanlige egenskaper; Farger, fonter, navngiving, forklaring, stolpebredde, tittel etc. For å sette filter, rader, kolonner etc. må en trykke på det elementet en jobber med. Det er mulig å bygge et diagram på tallene fra en krysstabell. Det enkleste rapportverktøyet

13 Cognos Workspace Advanced Learning-by-doing er beste måte å lære seg verktøyet på. Det er mange veier til mål. Det enkleste rapportverktøyet

14 Fellescase del 1: Arbeidsområde og krysstabell med tall Åpne verktøyet «Cognos Workspace Advanced» –Finn en kube/pakke fra ditt fagområde. Start en «Blank» rapport –Sett inn en tabell 5 x 5 for å få definert 25 arbeidsområder (finn verktøykassen, dra en tabell inn i arbeidsområdet). –Dra inn et tekstelement i en av de øverste cellene. Gi rapporten et navn. –Sett inn en krysstabell, for eksempel på rad nr. 3. Fyll krysstabellen med et måltall for egen enhet de siste 4 årene.

15 Fellescase del 2: Lage grafikk på en krysstabell. Trekk inn et diagram, for eksempel på rad 5. Da får du opp ulike diagram, pluss muligheten til å fylle med data. Bruk et vanlig stolpediagram og fyll med data fra krysstabellen vi laget i del 1 Viktig: Krysstabellen og diagrammet er helt uavhengig av hverandre. De har et eget sett med filter og kan endres uavhengig av hverandre. Hva skjer om du bytter om på rader og kolonner (aksene) på grafen?

16 Case 2: Lage drillbar grafikk Start en ny rapport, start med malen «diagram» Start med vanlig stolpediagram Klikk på elementet. Dra inn en måleverdi og organisasjon som primærakse. Slå på drill ( trykk på elementet, se verktøylinjen -> velg «data -> «drillalternativer» og tillat drilling oppover og nedover ). Kjør rapporten med å trykke på «playknappen» på verktøylinjen. Prøv å drill opp og ned ved å klikke på stolpene.

17 Case 3: «Hjemmelekse fra sist gang» - Hva trenger min leder Ta utgangspunkt i «hjemmelekse» og forsøk å fremstill dette grafisk. Lagre!

18 Case 4: Lage flere grafiske element Start en ny, blank rapport. Sett inn en tabell 2 x 2 (gir 4 celler). Sett inn en ny tabell 2 x 2 i den første cellen på rad nr. 2. Sett inn 4 grafiske element i den siste tabellen og fyll elementene med tall. En kan angi egenskaper -> utfylling på alle celler (trykk på cellen, velg egenskaper og angi utfylling). De grafiske elementene er uavhengig av hverandre, har et eget sett med filter og egenskaper. Legg til tittel og ta bort forklaring på et element (egenskaper). Hjemmelekse: - Jobb videre på disse 4 elementene, de skal lede frem til en portal i neste kurs.

19 Lage portaler? Alle superbrukere bør kunne lage egne portaler for å presentere innhold. Det er mulig å angi hvilke portaler ulike brukere skal få opp som standardportaler. Dette kommer vi tilbake til på superbrukerkurset

20 Bygge videre på analyse studio er mulig Åpne en analyse laget i Analyse studio direkte i verktøyet «Workspace Advanced» –Det er ulik «motor» i analyse studio og rapportverktøyene, noe som blant annet fører til at filterbruk er forskjellig. –Det er mulig å tilpasse elementet og bygge videre på det, men kan ofte være like enkelt å bygge elementet på nytt direkte i Workspace Advanced. –En del brukere slutter å bruke Analyse Studio etter å ha brukt tid i Workspace Advanced, men Analyse studio er raskere til å «vri og vende på data» (analyser).