En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Studieretningene Samfunnsøkonomisk analyse og Økonomi og statistikk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Forskningsmetoder i informatikk
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Testing, måling og forskningsdesign.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
KD - prøveordning - mulighet for å skjerpe opptakskravene Bachelorprogrammene Frist 1. oktober. Ønsker vi (FI) strengere krav til forkunnskap (FAM, MENA,
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Innleiing 19. januar 2015 Ola Mestad Professor dr. Juris Senter for europarett og Avdeling.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Solveig Kristensen, Studiedekan
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Ola Mestad Professor dr. juris.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Fremtidens spesialsykepleiere
Effektiv undervisning
Fra cand.act til cand.scient til Master
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Relevant questions for the Reference Group
Utdanning som sprenger grenser
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for Masteroppgaven?
Kjerneelementer under arbeid
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
National Academies Northstar Summer Institute
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Utdanning som sprenger grenser
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november

Eller flyter vi på entusiasmen fra FAM CSE Comp Phys ?????????????????????????????

I dag: InterAct Mål: hva skal kjennetegne dem vi utdanner? Hvilke studenter skal vi rekruttere? Hva skal vi forvente av dem som starter? Konkretisering: Hva skal de lære? Etter : – Hvordan organiserer vi oss for å få dette til?

InterAct ansatte/organisasjon/fakultetsadministrasjonen/prosjekter/interact/ ansatte/organisasjon/fakultetsadministrasjonen/prosjekter/interact/ FI’s mål for InterAct master revisjonen: – Økt rekruttering. Vårt FI2020-mål er 70 MSc- kandidater per år innen – Delta i interdisiplinære program – Internasjonal master Dokumenter: ( Grete finner en mer permanent plassering)

InterAct – Baklengsdesign

MN kvaliteter Synergi mellom dybde og bredde Forskningsnær utdanning Integrert faglig kompetanse Fremragende læringsmiljø

Synergi mellom dybde og bredde Problemløsere og problemstillere – Grunnleggende spørrende og analytisk holdning Dybde - bredde – Intuitiv og formell forståelse av sentrale, grunnleggende prinsipper – Kombinere disse til å oppnå ny kunnskap – Andvende på et vidt spekter av fenomener (bredde)

Forskningsnær utdanning Forskning styrer langsiktig mål for utdanning Forskning som prosess er integrert del av utdanningen Møter innhold, resultater og metoder fra forskning tidlig i utdanningen Motiverende for studentene

Realfaglig kompetanse Teorikompetanse. Grunnleggende (første) prinsipper, intuitiv og formell resonnementskompetanse. Eksperiment-, felt- og modelleringskompetanse. Være i stand til å designe og gjennomføre/implementere eksperimenter/feltarbeid/modeller, kritisk vurdering av eksperimentet/feltarbeidet/modellen, håndverksmessig kompetanse. Regning- og beregnings-kompetanse. Automatiske resonnementer og deres begrensninger. Forsknings- og innovasjonskompetanse. Dette er nært knyttet til kompetansen i 1 og 2 over, men innebærer blant annet også kompetanse om hva som er gode problemstillinger. Kompetanse om fagets kontekst og bredde (anvendelser, historie, sammenheng med andre fag). Generisk fagkompetanse (kommunikasjon, samarbeid, sikkerhet, miljø, etikk, ledelse etc.).

Fra deltagere på FAM-møtet, fysikk- spesifikke momenter: Kunnskapsmål Grunnleggende fysikk Matte + statistikk Programmering Matematisk modellering Statistisk dataanalyse Analog/digital teknikk Sammenheng teori, numerikk, eksperiment Ferdighetsmål Eksperimentell kompetanse Numerisk evne til å koble analyse og eksperiment Slutte seg til en lov/modellbeskrivelse utifra et datagrunnlag Kunne bruke beregningsmetoder for problemløsning Kunne analytisk og numerisk beregning i fysikk Kunne sette opp eksperimenter, gjennomføre målinger og behandle/tolke resultat Kunne modellere fysiske fenomen Kan lære å bruke nye instrumenter Kritisk holdning til måleresultater og usikkerheter. Tenke kvantitativt om dagliglivet Gjøre størrelsesordenestimat og dimensjonsanalyse 50 % av ferdighetsmålene og 100% av verdier og holdninger kunne vært skrevet på ethvert fakultet og institutt på UiO 10 Det er ikke så farlig nøyaktig hvilke fag og studieretning man tar, men den felles ballasten som master fra UiO og som fysiker

Integrert profesjonell kompetanse Kompetanse 2020, Universitetet i Bergen, 2011

Fremragende læringsmiljø For å oppnå målene må vi skape et trygt læringsmiljø som legger til rette for – Samarbeid og deling – Personlig utvikling og mangfold – Entusiasme for fag – Læringslyst Målet er at dette skal motivere den enkelte til fremragende prestasjoner og til å bidra til å forme det samfunnet som ligger foran oss.

Læringsmål for programmet Tradisjoner? Hvilken retning tar faget? Hva trenger dagens arbeidsliv? Hva trenger framtidas arbeidsliv? Hva trenger framtidas forskere? Er det faglige elementer som mangler i dagens utdanning? Grunnlag som gir bredde, ikke start på spesialisering Andre arbeidsformer? Regler og lover? Hva krever tverrfaglighet? Den totale kompetansen er mer enn summen av enkeltelementene

Den tverrfaglige fysikeren Fysikere arbeider på Geofag, Informatikk, Kjemi, IBV, OUS,… Hvorfor: Fysikk og kjemi er grunnleggende for alle prosesser i naturen. Fysikk legger tradisjonelt mer vekt enn kjemi på: – Matematisk formulering av lover og modeller – Bygging av måleinstrumenter – Eksperimentelle data skal forstås med universelle lover/modeller, ikke bare korrelasjoner og databaser – Både teori og eksperimenter har drevet fysikere til å utvikle numeriske beregninger 14

Hva er poenget med en MSc? BSc (FAM el. lign.) gir alt grunnlaget for at de kan lære og gjøre det de vil Veldig få fortsetter å arbeide med den faglige fordypningen de har fra sin MSc => det betyr lite hvilken studieretning de har MSc skal utsette dem for prøvelsene ved å fordype seg, vitenskapelig tilnærming til et problem og selvstendighet Fordypingen skal ikke gjøre dem til forskere i disiplinen 15

Mål: hva skal kjennetegne dem vi utdanner? Utdanner vi – først og fremst våre fremtidige PhD-studenter? – problemstillere for næringsliv og forvaltning? Bredde: – hvor mye av fysikken skal alle kunne? – ”integrert faglig kompetanse”: hvilke ”transferable skills” skal de ha? Er dybde – å ha brynet seg på en ordentlig forskningsoppgave? – å mestre hele spesialfeltet?

Hvilke studenter skal vi rekruttere? FAM er hovedgrunnlaget Ønsker vi tverrfaglige studenter som beveger seg over faggrenser mellom BSc og MSc? – Fysikere går til mange andre fag, tar vi imot andre? – Er vi purister eller tør vi å utdanne tverrfaglige som mangler FAM-pakken? Ønsker vi å tiltrekke oss utenlandske studenter? Hvordan blir vi ”sexy” nok til å rekruttere flere? Hvordan beholder vi flere av dem som begynner på FAM?

Hva skal vi forvente av dem som starter? Standard sett av fag? (vanskelig for andre å sette seg inn i, vanskelig for oss å vurdere) GRE general test? – Analytical writing – Verbal reasoning – Quantitative reasoning GRE physics test Numerisk kunnskap/ferdigheter?

Konkretisering: Hva skal de lære? Dagens læringsmål: Learning outcomes A Master’s degree in Physics entails becoming part of a project on the international research front. Through participation in a specialised research group, you will develop research experience, knowledge and skills, as well as develop an academic network. Target knowledge and understanding Understanding and insight into physics on an advanced level. Knowledge of advanced analytical methods (mathematics and statistics). General insight into scientific work. Target skills The ability to work with analytical and numerical methods. Use calibration and measuring instruments for sometimes highly advanced experiments. The ability to evaluate and analyse scientific measurement data. The ability to critically evaluate measurement equipment and error sources. To be able to use professional computer equipment. The ability to use complicated analytical models and advanced program packages. To be able to write new computer programs. To be able to write in a structured and critical manner. The ability to work both independently and in a group.

Læringsmål Se på – ansatte/organisasjon/fakultetsadministrasjonen/prosjekter/interact/programrevisjonen/ disposisjon-for-laeringsmal.html ansatte/organisasjon/fakultetsadministrasjonen/prosjekter/interact/programrevisjonen/ disposisjon-for-laeringsmal.html – Læringsmål for FAM Er FAM sine læringsmål et godt utgangspunkt? Hva skal legges til/trekkes fra?

Hvordan organiserer vi oss for å få dette til? (Dette fortsetter vi på etter ) Fordypninger/Studieretninger som – Er robuste – Tiltrekkende på studenter – Utnytter styrkene våre – … Studieretninger vs. studentflyt på tvers Bredde og dybde: – samarbeid om det som er felles i fagene – spesialistfag med robust studentgjennomføring Hvilke andre grep bør vi gjøre for å leve opp til MN-kvalitetene? – Lærerteam? – Studentaktiv undervisning? – Samarbeid om enda mer utfordrende masteroppgaver? – …