Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS
AMS-utrullingen gir en datamaskin, Smart Gateway, til hjem Automatisk måleravlesing Nettnytte Smarthus og automasjon Sikkerhetstjenester Velferdsløsninger og - tjenester og åpen tjenesteinnovasjon!
AMS + GW, status 8.november 2015: (2000 pr.uke)
Lyses overskudd går tilbake til eierkommunene 620 millioner i 2014
Hit. Og mye, mye lenger.
«Hvorfor velferd i Lyse?»
«428» «80+ versus <67» «16» Samfunnsfloke Tid – Økonomi - Kvalitet
Det er aldri for tidlig med tidlig innsats
Tilrettelagte hjem, løsninger og tjenester Eldre (friske/aktive/selvhjulpne) Eldre med bevegelsesvansker Eldre med kognitiv svikt Mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser (alle aldre) Mennesker med utviklingshemming Brukere med psykiske lidelser Rusmiddelavhengige Kronikere Andre?
Omsorgstrappen – og samfunnsdugnaden
Lyse Smart Gateway Infrastruktur for velferdsteknologi
Velferdsteknologi – en del av løsningen Vi blir stadig flere med behov for helse- og omsorgstjenester. Smartly har teknologi som kan gjøre det enklere for folk flest å bo lengre i egen bolig.
Må se hvilke innbyggerbehov velferdsteknologi skal løse «Det er viktig å identifisere behov før man kjøper løsninger, vi opplever mye produkt- pushing fra leverandørene!» (Rådgiver Levekår)
Når ekspertene lager en trapp…. …lager brukerne sin egen sti
B L (Stig Roar Wigestrand, Innoco) B= «Trygghet» L= ?
NOU 2011:11, «Innovasjon i omsorg« – fortsatt en favoritt Arbeidsmåter Tjenester Teknologi
«Nei, vi er ikke helt der, for å si det sånn» «Fallsensor? Vel, vi må nok oppleve det én gang først, et uhell, før vi går til det steget å vurdere slike ting...»
«Det beste av alt, det er å kunne klare seg selv» Sigrid (93)
Alle bør være opptatt av framtida. Det er der vi skal tilbringe resten av våre liv.
«Noe for meg?» «Tenker litt at dette er for rikinger, ikke for sånne dødelige som oss. Det hadde vært fint, men vi kan bare ikke ta oss råd.»
Universelt. For folk flest. Rett og slett.
Smarte hjem, smarte dører
Bærum kommune - gevinstanalyse Nøkkelhåndtering i hjemmetjenesten – bruk av Elås Hente ut nøkler første økt Bytte/levere inn nøkler Hente ut nøkler andre økt Levere inn nøkler Bytte nøkler med kollega Glemme nøkler, dra tilbake til xx (sted) for å hente Tid på å låse seg inn hos bruker/finne riktig nøkkel på nøkkelknippet Lete etter nøkkel som er borte er/
«Prosjekt trygghetsalarm», Randaberg kommune Alarmselskap som førstelinje for mottak av trygghetsalarmer
Jeg trenger hjelp
Sensorer i og utenfor hjemmet Kommune/EPJ
Eksempel arbeidsprosess Beboer hjemme Responssenter Helse- og omsorgs- personell Kommunale team
Sandnes kommune: Hvorfor og hvordan kan velferdsteknologi utgjøre en forskjell i kommunale avlastningsboliger? Hvorfor? Erfaringer fra dette prosjektet skal danne grunnlag for læring og videreføring til planlegging i nye bygg Stor spredning i alder, funksjonsnivå, størrelse Multifunksjon – barnebolig, avlastning, tilsyn etter skoletid Hvordan? Brukermedvirkning Tett kontakt mellom enhetene Legge inn teknologi på tidlig tidspunkt Fleksibilitet Samarbeidsprosjekter med forskningsinstitusjoner, næringsliv?
«Motstand» mot velferdsteknologi «Ombudsmenn for befolkningen»…? Portvoktere for/mot teknologi Fokus på at bruker kanskje ønsker teknologi, og dermed kan slippe å motta «de varme/klamme hendene»…? Den tiden vi ikke har nok av, kan mye av den faktisk frigjøres ved hjelp av VFT?
«24/7/365» «Det må være enkelt, og det må bare virke. Ellers er det slett ikke smart»
«Folket sover. Hvem skal vekke dem?» Felles ansvar for «folkeopplysning» og «bekymringsreduksjon»
Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS Tlf