15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
- EN DEL AV MATALLIANSEN • UMB - MATFORSK - AKVAFORSK Matalliansen DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Landbruksutdanning.no - veier til utdanning og arbeid.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
INKLUDERINGSMIDLER ved UMB Lene Elizabeth Hodge Et bindeledd mellom norske og internasjonale studenter.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i malen er Tahoma.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Et nytt perspektiv på bærekraft Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Presentasjon 11. januar 2005 Miljøseminar, UMB, 11. januar 2005.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Vann- og avløpsbransjens rolle i det grønne skiftet
Miria Grisot og Margunn Aanestad
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
International Environment and Development Studies
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Økonomistudiene NMBU.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Esval Ressurs- og energipark
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
KrFs skolepolitikk.
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Noragric studier (de rare engelske studiene)
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
Tverrfaglige tema.
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!
- En livssynsorganisasjon
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 2 15 % ØKOLOGISK AREAL OG MATVAREOMSETNING INNEN 2015: Hvordan kan UMB bidra til å nå målet?

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 3 3 % 15 % ? Hindrende krefter Strukturelle forhold Kanalisering Bulk- produksjon Storskala matvaresystem Småskala ØL Kulturelle forhold Svak Innovativ tradisjon Defensive organisasjoner Utilstrekkelig offentlig handling Støttende krefter Internasjonale trender Offentlig satsing Forbruker- interesse Vilje og kompetanse i økomiljøet Overkomme - forandre Bygge på

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 4 Økologisk landbruk er smått nå - Men skal bli stort Trenger beskyttelse mot markedet (småskala - storskala) Vi når ikke 15%-målet gjennom markedet alene Den alternative distribusjonen strekker ikke til

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 5 Farmers market i Olympia, USA

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 6 Madison, USA

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 7 Mallorca, Spania

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 8 Maribor, Slovenia

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 9 Økologisk landbruk trenger et ”beskyttet rom” for å bli stort Det offentliges sentrale oppgave framover: Offentlige innkjøp: Kantiner, skoler, sykehus, etc. Staten må gå foran i handling mht. forbruk av økologisk mat

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON Innovasjonsprosesser må understøttes og drives fram Innovasjonsplattformer i hver kommune Alle relevante aktører

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 11 Du kan ikke løse et problem Med de samme tanker som skapte det - Albert Einstein

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON Kontinuerlig diskusjon om HVA SLAGS 15 % økologisk vi ønsker oss

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 13 UMBs bidrag

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 14 UMBs UNDERVISNING I ØKOLOGISK LANDBRUK OG AGROØKOLOGI  Erfaringsbasert  Utgangspunkt i praksis MSc i AGROØKOLOGI

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 15 Læringsmål for MSc i Agroøkologi  Have knowledge of farming and food systems  Can handle complexity and change  Can link theory to real-life situations  Are good communicators and facilitators  Are autonomous and life-long learners  Are agents of change To educate agroecologists who:

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 16 UMBs UNDERVISNING I ØKOLOGISK LANDBRUK OG AGROØKOLOGI Vekt på: Handlingskompetanse Kunnskap Teori Handling Praksis Uvitenhet Kopling av teori og praksis

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 17 UMBs FORSKNING AV BETYDNING FOR ØKOLOGISK LANDBRUK Melke- og kjøtt- produksjonssystemer Karbon- og nitrogen- dynamikk Jordfruktbarhet Planteernæring Kornproduksjons- systemer Økologiske og lokale matvare- systemer Mekanisme- orientert, disiplinbasert Kretsløps- teknologi og -systemer Gjødselhåndtering Systemorientert, tverrfaglig

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP UMBs BIDRAG TIL ØKOLOGISK MATPRODUKSJON 18 UMBs bidrag Konsepter og perspektiver for analyse av nåtid og visjoner for framtiden for økologisk landbruk Utdanning av agroøkologer - ”agents of change” Systemtenkning og handlingsforskning