Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar 2006
Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Skolen vår er en flerkulturell skole med samiskspråklige elever. Vi ville bygge en tradisjonell lavvo for å sette fokus på samisk kultur og befeste denne delen av skolens identitet. Prosjektet ble gjennomført med elever fra gk allmennfag og elever med samisk språk fra VK I. Prosjektet var både teoretisk og praktisk. Mesteparten av tiden gikk med til det praktiske arbeidet. Knut Hamsun videregående skole Kontakt: Jorunn Løding tlf e-post: Prosjekt gjennomført: okt – febr Ansvarlige: lærerne i samisk, norsk, matte, økonomi, gym og bibliotekar
Innhold Prosjektbeskrivelse Søknader Innhenting av informasjon Nødvendige materialer Oppsetting av lavvo Innredning Innvielse Evaluering Refleksjoner
Prosjektbeskrivelse Prosjektet var elevstyrt og tverrfaglig (norsk, samisk, matematikk, økonomi/informasjon og kroppsøving). Arbeidet med lavvoen skulle fremme kunnskap om tradisjonell samisk byggeskikk og kultur. Lavvoen skulle brukes som alternativt undervisningssted og ble derfor plassert i et skogholt på skolens område. Lavvoen skulle være et symbol på skolens tilknytning til samisk språk og kultur.
Søknader Budsjett Søknad om finansiering til Nordland fylkeskommune og Fellesfondet for Hamarøy, Tysfjord og Steigen: totalsum kr Byggetillatelse Nabovarsel
Innhenting av informasjon: beregning av materialer, reising av lavvoen, innredning og bruk Bibliotek Internett Ressurspersoner
Nødvendig materiale til lavvoen Reisverk (råvedstenger av gran og bjørk) Fiberduk og grus Teltduk Kokeutstyr: kjetting, kaffekjele, bålpanne Reinskinn Steiner til grua/árrán Bjørkeris til bunndekke
Oppsetting av lavvo Hogging og tilpassing av stenger
Oppsetting av lavvo Før reising av stengene
Oppsetting av lavvo Reising
Oppsetting av lavvo Hovedstengene er på plass
Oppsetting av lavvo Duken legges på
Oppsetting av lavvo Siste hånd på verket
Innredning Innredning av en tradisjonell lavvo
Innredning Sanking av bjørkeris til dekke
Innredning Montering av oppheng til kokekar
Innredning Legging av bålstein, árrán
Innredning Inne i lavvoen
Innvielsen Samefolkets dag 6. februar
Innvielsen Offisiell åpning av lavvoen av klasse 1AF Åpningstale
Innvielsen Informasjon om tradisjonell lavvo på samisk og norsk
Innvielsen Lavvoen tas i bruk
Evaluering Tidsbruk Informasjon før og underveis Bibliotek/informasjonssøk Faglig inkludering Elevmedvirkning Lærerrollen Måloppnåelse
Evaluering Elevenes tilbakemeldinger
Refleksjoner i etterkant Positive faktorer Et praktisk prosjekt er annerledes og spennende, elevene får vist andre sider ved seg selv Heldig valg av tema Samhold og samarbeid styrkes Vi har fått et konkret resultat som har stor nytteverdi
Refleksjoner i etterkant Negative faktorer Planleggingen i forkant var for dårlig slik at vi fikk ulike problemer underveis Tidsbruk forhåndsbestemt? Liten erfaring med tverrfaglige prosjekt Biblioteket lite sentralt i prosjektet Lærerne utførte for mye av det praktiske arbeidet
Refleksjoner i etterkant Fra norsklærer Fra samisklærer