Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Samiskopplæring i Nordland
Fra prøving og feiling til
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Tallknuserne og de fire regnearter
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Mangfold og fellesskap
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Et møte med samisk kultur - og en øvelse i Sketch Up
 Mitt forslag til design av nytt signalbygg modellert i SketchUp tar utgangspunkt i kriteriene fra den åpne konkurransen til Statsbygg. Jeg har ikke.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tallknuserne og de fire regnearter
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Cafe med elevene.
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
NORDPLUS junior Programmet
Velkommen til Newtonrommet!
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar 2006

Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Skolen vår er en flerkulturell skole med samiskspråklige elever. Vi ville bygge en tradisjonell lavvo for å sette fokus på samisk kultur og befeste denne delen av skolens identitet. Prosjektet ble gjennomført med elever fra gk allmennfag og elever med samisk språk fra VK I. Prosjektet var både teoretisk og praktisk. Mesteparten av tiden gikk med til det praktiske arbeidet. Knut Hamsun videregående skole Kontakt: Jorunn Løding tlf e-post: Prosjekt gjennomført: okt – febr Ansvarlige: lærerne i samisk, norsk, matte, økonomi, gym og bibliotekar

Innhold Prosjektbeskrivelse Søknader Innhenting av informasjon Nødvendige materialer Oppsetting av lavvo Innredning Innvielse Evaluering Refleksjoner

Prosjektbeskrivelse Prosjektet var elevstyrt og tverrfaglig (norsk, samisk, matematikk, økonomi/informasjon og kroppsøving). Arbeidet med lavvoen skulle fremme kunnskap om tradisjonell samisk byggeskikk og kultur. Lavvoen skulle brukes som alternativt undervisningssted og ble derfor plassert i et skogholt på skolens område. Lavvoen skulle være et symbol på skolens tilknytning til samisk språk og kultur.

Søknader Budsjett Søknad om finansiering til Nordland fylkeskommune og Fellesfondet for Hamarøy, Tysfjord og Steigen: totalsum kr Byggetillatelse Nabovarsel

Innhenting av informasjon: beregning av materialer, reising av lavvoen, innredning og bruk Bibliotek Internett Ressurspersoner

Nødvendig materiale til lavvoen Reisverk (råvedstenger av gran og bjørk) Fiberduk og grus Teltduk Kokeutstyr: kjetting, kaffekjele, bålpanne Reinskinn Steiner til grua/árrán Bjørkeris til bunndekke

Oppsetting av lavvo Hogging og tilpassing av stenger

Oppsetting av lavvo Før reising av stengene

Oppsetting av lavvo Reising

Oppsetting av lavvo Hovedstengene er på plass

Oppsetting av lavvo Duken legges på

Oppsetting av lavvo Siste hånd på verket

Innredning Innredning av en tradisjonell lavvo

Innredning Sanking av bjørkeris til dekke

Innredning Montering av oppheng til kokekar

Innredning Legging av bålstein, árrán

Innredning Inne i lavvoen

Innvielsen Samefolkets dag 6. februar

Innvielsen Offisiell åpning av lavvoen av klasse 1AF Åpningstale

Innvielsen Informasjon om tradisjonell lavvo på samisk og norsk

Innvielsen Lavvoen tas i bruk

Evaluering Tidsbruk Informasjon før og underveis Bibliotek/informasjonssøk Faglig inkludering Elevmedvirkning Lærerrollen Måloppnåelse

Evaluering Elevenes tilbakemeldinger

Refleksjoner i etterkant Positive faktorer Et praktisk prosjekt er annerledes og spennende, elevene får vist andre sider ved seg selv Heldig valg av tema Samhold og samarbeid styrkes Vi har fått et konkret resultat som har stor nytteverdi

Refleksjoner i etterkant Negative faktorer Planleggingen i forkant var for dårlig slik at vi fikk ulike problemer underveis Tidsbruk forhåndsbestemt? Liten erfaring med tverrfaglige prosjekt Biblioteket lite sentralt i prosjektet Lærerne utførte for mye av det praktiske arbeidet

Refleksjoner i etterkant Fra norsklærer Fra samisklærer