Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Teknologi og forskningslære
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tidligere læreplaner.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap (IHA):
Studier i bioteknologi, kjemi og matvitenskap
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Bioingeniørutdanning
Valg av matematikk og realfag
Institutt for plantevitenskap
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bioingeniøryrket.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Semester 1. Grunnleggende ernæring Praktisk matlagingMatvarekunnskap 2. Samfunnsernæring Mat, globalisering og bærekraft Entreprenørskap i mat og ernæring.
Hva er biologi? Biologi dreier seg om alt levende, fra de minste bakteriene til de største hvalene Dyr spiser og blir spist. Avhengighet av andre gir mange.
Husk overgangsordninger STUA Nye programmer, nye emnematriser Studieprogram/-retning skifter eier Program/-retning slåes sammen/deles opp.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Masterprogrammet i farmasi Farmasi er læren om legemidlers opphav, struktur, produksjon, effekt og riktig bruk. Farmasøytisk institutt (FAI) har som mål.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Cellens oppbygning og funksjon Basert på kapittel 2 i Menneskekroppen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Fra cand.act til cand.scient til Master
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Masterprogram i matematikk Masterprogram i statistikk
Hva handler studiet om? År 1: Ex Phil Atferd og stell Forsøksdyr
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
IPV Institutt for plantevitenskap
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Fakultet for biovitenskap
Informasjon om fagvalg til Vg2
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og økosystemer Studiet gir deg solid kunnskap om molekylære, biokjemiske og fysiologiske prosesser i celler og organismer, som er grunnlaget for livets utvikling og sammenhenger i naturen På et overordnet nivå kan disse prosessene og sammenhengene best forstås i lys av evolusjonslæren På detaljnivå er det proteinenes funksjoner som regulerer de molekylære livsprosessene i alle celler. Flyten av informasjon går fra DNA, via RNA og til proteiner Bachelorprogrammet gir en bred grunnutdannelse innen biovitenskap med dyp realfaglig forankring, og danner et solid fundament for videre spesialisering på masternivå

Kunnskaper En kandidat med bachelorgrad i biovitenskap … forstår de fysiske, kjemiske og biologiske grunnprinsippene for liv på alle nivåer; fra molekyler til økosystemer – via celler, organismer og populasjoner – Moderne biologi er solid forankret i de basale realfagene, særlig fysikk og kjemi. – Matematiske ferdigheter er avgjørende for forståelsen av fysikk og kjemi, men også for mange biologiske fagområder. – Liv kan studeres og forstås på ulike nivåer, slik at det kan være mulig å forklare et komplekst fenomen på ett organisasjons­nivå ved hjelp av enklere mekanismer på et underliggende nivå. ​forstår evolusjonsprosessenes grunnleggende rolle for livets utvikling, mangfoldet av organismer, slektskapet mellom dem og deres miljøtilpasninger – Moderne evolusjonsbiologi forklarer seleksjon og tilpasning gjennom populasjonsgenetiske prinsipper, med DNA som bærer av nedarvbar informasjon. – Studiet gir forståelse av organismers tilpasning til – og virkning på – det ytre miljøet – Studiet gir forståelse av vekselvirkningene mellom f biologiske enheter, for eksempel mellom ulike celletyper i en flercellet organisme, interaksjoner mellom vert og parasitt, eller mellom populasjoner i et økosystem.

Ferdigheter En kandidat med bachelorgrad i biovitenskap … har kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å studere biologiske systemer i laboratoriet og i naturen – Ferdighetene spenner fra grunnleggende laboratorieteknikker til praktisk feltbiologi, og inkluderer også basal kunnskap om mangfoldet av arter og økosystemer. – Risiko­vurdering (HMS) er en integrert del av opplæringen, slik at en kan arbeide effektivt og sikkert både i laboratoriet og i felt. kan anvende statistiske resonnementer og numeriske beregningsmetoder i analyse av biologiske data​ og modellering av biologiske systemer – Riktig behandling av biologiske data forutsetter ferdigheter i statistikk og informatikk. Biologisk forskning benytter i økende grad beregningstunge analyse­metoder på store data­mengder; fra DNA- og RNA- sekvensering, ved proteinanalyse, i bildebehandling og fjernmåling m.m. – Programmering og beregnings­o­rienterte prosjekter er en integrert del av studieløpet. kan definere relevante faglige problemstillinger og foreslå hvordan disse kan studeres gjennom testbare hypoteser – Studiet gir en helhetsforståelse som gjør en i stand til å kombinere informasjon fra ulike kilder for å beskrive et biologisk fenomen, og til å formulere hypoteser som kan undersøkes ved eksperimenter eller observasjonsstudier. – Biologiske data har ofte stor variasjon. Statistikk er derfor et viktig verktøy for undersøkelser av biologisk fenomener. – Presentasjon og diskusjon av forskningsprosjekter er en integrert del av studiet.

Generell kompetanse En kandidat med bachelorgrad i biovitenskap … kan kombinere kunnskap fra ulike fagområder for å oppnå ny innsikt – Systematisk trening i å kombinere kunnskap fra ulike kilder gir ny og bedre innsikt i eget fagområde. – God evne til kunnskapstilegnelse vil gjøre det lettere å holde seg faglig oppdatert, samt å sette seg inn i helt nye fagområder. kan kommunisere biovitenskapelige temaer til fagfeller, eksperter fra andre disipliner og allmennheten – Studiet utvikler faglig innsikt og helhetsforståelse, slik at en kan diskutere og kommunisere biologiske problemstillinger med ulik grad av presisjon. Trening i presentasjonsteknikk er en integrert del av studiet.

Emnematrise 10 sp 6 Valgfritt / Bacheloroppgave / Utviklingssemester 5 ValgfrittSpesialisering 4 Ex. Phil.Spesialisering 3 Evolusjon og genetikkBiologisk mangfoldStatistikk/matematikk 2 Fysiologi Celle- og molekylærbiologi Fysikk 1 kjemi Samordnes

Spesialiseringsemner Vår (4/6. semester)Høst (5. semester)6. semester Biokjemi 2Biokjemi 3Bacheloroppgave (20 sp) MolekylærbiologiEvolusjon 2Utveksling (UNIS) Statistikk og studiedesignBioinformatikkAndre realfag ØkologiGenetikk og genomikkfritt valg UtviklingsbiologiHumanfysiologi Cellebiologi 2Botanikk ZoologiMykologi Akvatisk biomangfoldToksikologi MarinbiologiBiogeokjemi Mikrobiologi Plantevitenskap