1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik 30.01.2008 Hvilket ansvar har kommunene for å levere slokke – og sprinklervann? Einar Melheim,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Krav til dokumentasjon i kap
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Brannvern Møllehagen skolesenter Internskolering 08/09
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Bruk av høydebasseng i vannforsyningen
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
Tilbakestrømning fra abonnent til vannledning
Hvilke utfordringer møter kontrollforetak i markedet? Dagfinn Kalheim, adm. direktør.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
BE-dagene 2005 Tema: Brannsikkerhet
Et samarbeid mellom Husbanken og Statens bygningstekniske etat Universell utforming Informasjon og regelverk.
Brannsjefkonferansen 2005
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Kommunal Overtakelse Av Private Vannverk I Lenvik Kommune
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
GVD – Kartlegging av Nødvann og Øvrig Beredskap for vannforsyningen April 2012 ? ? ? Vannverk og ”Reservevannverk”:
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK.
Signe Louise Berthelsen
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
(Ansatt i annen avdeling)
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
1 Fagkonferanse for VA- sektoren 31. mars – 1. april Kompetanseutvikling/fagopplæring/rekruttering til VA-sektoren Svein Erik Moen, Norsk Vann BA.
Medspiller eller motpart i brannundervisningen? Dagfinn Kalheim, adm. direktør i Norsk brannvernforening.
Vannleveranse og beredskap Tilfeldigheter eller planer……..? Erling Aass Drammen kommune, vann og avløp.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
Kompetanse for framtiden
Begreper ledningsnett
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Alternativ vannforsyning for Ålesundsregionen
Hensynssoner rundt Borregaard
Vann til brannslokking og sprinkleranlegg Einar Melheim, eget firma
Sammen er vi forberedt! Brannsikkerhet for risikoutsatte grupper
Magne Roaldseth Molde Vann og Avløp KF
Utskrift av presentasjonen:

1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik Hvilket ansvar har kommunene for å levere slokke – og sprinklervann? Einar Melheim, Norsk Vann BA

2 Kommunenes ansvar for slokke- og sprinklervann Forskrift (om brannforebyggende tiltak og brannsyn) og veiledning til forskriften er uklare mht ansvar. Hva betyr formuleringer i §5-4 i forskriften? ”Kommunen skal sørge for at den kommunale vannforsyning fram til tomtegrensen i tettbygd strøk er tilstrekkelig til å dekke brannvesenets behov for slokkevann”. ” I områder som reguleres til virksomheter hvor sprinkling er aktuelt, skal kommunen sørge for at det er tilstrekkelig vannforsyning til å dekke behovet”

3 Noen utfordringer knyttet til slokke- og sprinklervann Store dimensjoner medfører store kostnader og lang oppholdstid Kun del allmenne brannvannsforsyningen kan dekkes av abonnentene etter selvkost Tappeprøver medfører stor hastighet som gir spyleeffekt i nettet Rørbruddsventiler Avbrudd pga vedlikehold, brudd, strømstans, osv

4 Opplysningskontoret for sprinkleranlegg (OFS) ( Etablert i 2003 med følgende deltakere: Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) Forsikringsnæringen godkjenningsnemnd (FG) Direktoratet for samfunnssikkerhet og ber. (DSB) Rådgivende ingeniørers forening (RIF) Byggenæringens landsforening (BL) NORVAR Norsk brannbefals landsforbund (NBL) Statens bygningstekniske etat (BE) Leverandørforeningen for brannslokkemateriell (LFB) Norsk brannvernforening (sekretariat)

5 Hva er så resultatet av 4 års arbeid? Brannbransje og vannbransje kommuniserer Partene er enige om at forskrifter og regelverk har store svakheter og bør forbedres DSB har startet revisjon av forskriften Begreper, rolleforståelse og ansvar er blitt klarere VA/Miljøblad om brannvann Byggdetaljblad om sprinklervann Detaljblad og prosjekt droppes

6 Kommunen har mange ”hatter” Sikkerhets- og beredskapsmyndighet Arealplanmyndighet Byggesaksmyndighet Tilsynsmyndighet for brannsikkerhet Driftsansvarlig for brannvesen Ansvarlig for levering av slokkevann Ansvarlig for brannsikkerhet i egne bygg Eier av, og bestiller overfor vannverket Vannverkets rammebetingelser vedr. brannvann: Eier gjennom bestilling Statlige krav vesentlig mht vannkvalitet

7 Dette er kommunenes ansvar Vurdere vannbehov i arealplaner (forslag om ”hensynssoner” i ny PBL) Vurdere vannbehov ved utforming av næringspolitikken Avklare vannforsyningskapasitet ved byggesaksbehandlingen (forhåndskonferanse, PBL § 65 (ny § 27-1) ) Gjennomføre ROS-analyse Dekke brannvesenets behov for slokkevann (preakseptert løsning er 20 l/s i boligbebyggelse og 50 l/s i annen bebyggelse)

8 Eier er ansvarlig for sprinklervann I hht PBL er eier ansvarlig for brannsikkerheten i sitt bygg / objekt. Derfor må eier sørge for tilstrekkelig vannforsyningskapasitet til sitt sprinkleranlegg. Kommunen har visse plikter til å fremføre vann, men det kan ikke kreves fulle vannkapasitetsytelser for større anlegg. Basseng med pumper evt. åpne vannkilder er alternativ (vanlig i andre land). Kommunen kan sette begrensninger for sin vannlevering (bør skje i plan eller byggesak)

9 VA/Miljø-blad nr. 82

10 VA/Miljø-blad nr innhold Lover- og forskrifter Konsekvenser av brannvannsuttak Dimensjonering for brannvann Vann til sprinkleranlegg Rettledende slokkevannsmengder (20 og 50 l/s) Ny bosetting og industrietablering Samarbeid mellom kommunale etater Kapasitet på nettet (anbefaler nettmodell) Utprøving av kapasitet (tappeprøver) Samarbeid med private vannverk Eksempler på løsninger