Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
© Bergen kommune Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem. Byombudets erfaringer Kvalitet på saksbehandlingen retttsikkerhetsperspektivet.
Nasjonale prøver.
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon Kort presentasjon for studieveiledere V 09
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Faglig ledelse, hva er det?
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Emneplanseminar
Evaluering av hovedoppgavesemesteret
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Studiedirektør Jan Atle Toska
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Implementering - sentralt
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av læringsutbytte NOKUTs evaluering av læringsutbytte: Planer for oppfølging ved Handelshøyskolen i Trondheim

Komiteens hovedbudskap: «Den sakkyndige komiteen har et godt inntrykk av prosessen rundt innføring av nasjonale kvalifikasjonsrammeverk ved HiST generelt, og ved GLU 5-10 og mastergradsutdanningen i økonomi og administrasjon spesielt»

Tre innvendinger fra NOKUT 1.Læringsutbyttebeskrivelser som ikke holder ønsket kvalitet 2.Studieplanen ble vedtatt før «Plan for toårig masterstudium i økonomi og administrasjon» ble vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk administrative fag 3.Tilsynssensorer kan utnyttes bedre

1. Læringsutbyttebeskrivelser som ikke holder ønsket kvalitet Gjelder 3 fag (av ca 30) Fagansvarlige i 2`er stillinger Kjent problem- blir ordnet Potensielt dilemma: Forelesningskvalitet versus læringsutbyttebeskrivelse?

2. Studieplan vedtatt før NRØAs øk- adm. plan ble vedtatt Godt informert om/involvert i NRØAs arbeid Blir dobbeltsjekket i kommende runde

3. Tilsynssensor Er i gang med å engasjere tilsynssensorer Hovedoppgave: Vurdering av om vurderingsformer er tilpasset læringsutbyttebeskrivelsene

Oppsummert Vi føler vi har kontroll