TBO Trinn 3 dag 2 19. mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Traumebevisst omsorg RVTS i barnehøyde 5. juni, 2012
Mogens Albæk, Heine Steinkopf og Inger Lise Andersen
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
Helhetlig barnevern Vestfold Heine Steinkopf &Inger Lise Andersen
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Aggression Replacement Training
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Å møte unge som lever i frykt
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Mestring og forebygging av depresjon
Jakten på den umulige brukeren…
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Selvskading RVTS Sør
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Problemløsning.
Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
For more, visit EngagingScience.eu Ebola Gir elevene verktøy for å engasjere seg i forskningsspørsmål.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Workshop Iveland skole 16. august 2016 Iveland Øyvind Dåsvatn og Tone Weire Jørgensen.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Regulering for inkludering
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Smerteuttrykk og smertemestring
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal

Verktøy for å kommunisere, filmsnutt

Hva husker du fra sist? Reis dere opp og hils på sidemann – snakk om: ”Hva husker dere fra sist?” Når jeg sier fra går dere og finner en annen partner og snakker om det samme: ”Hva husker dere fra sist?”

Verdier / holdninger Kunnskap Erfaring / ferdigheter Kompetanse Falender C. Kompetanse

Rammeverk. Traumebevisst praksis Allmennmenneskelige behov Individspesifikke behov Traumespesifikke behov

Traumebevisst praksis Traumeforståelse Trygghet Relasjoner Reguleringsstøtte (Bath 2015)

REGULERING Utviklingspsykologien: Det er sannsynligvis den viktigste funksjonen ved den tidlige omsorgen Nevrobiologisk forskning: Reguleringsstøtte er helt avgjørende for en normal hjerneutvikling. Traumepsykologien. De mest skadelige traumene: De som skjer i barndommen, og hvor barnet er overlatt til seg selv, og selv må regulere seg i forhold til intens frykt F. eks vold i nære relasjoner. D.Ø. Nordanger Regulering

Triggere og traumeminner

Prosedural (automatisert) Hukommelse (sanse-motorikk) Episodisk hukommelse Semantisk hukommelse Eksplisitt Implisitt

Heine Steinkopf, RVTS Sør

Smerteuttrykk filmsnutt 12

Smerteuttrykk 3 og 3 sammen: Fortell historien til en av de dere så på filmen? Hvordan vil du møte følelsen til barnet/ ungdommen?

Følelser smitter Barnet/ungdommenAnsatteOrganisasjon Føler seg utrygg Sint/aggressiv Hjelpeløs Håpløs Overaktivert Fragmentert Overveldet Forvirret Deprimert Føler seg utrygg Sint/aggressiv Hjelpeløs Håpløs Overaktivert Fragmentert Overveldet Forvirret Demoralisert Er utrygg Straffende Fastlåst Uten misjon Krisedrevet Fragmentert Overveldet Verdiløs Uten retning Sandra Bloom, The Sanctuary model

Relasjonens betydning

Relasjon Forskning viser tydelig at kvaliteten på relasjonen er avgjørende for tilhelingen. (Norcross &Lambert 2011) Mye mer avgjørende for utfallet enn f.eks terapeutiske teknikker/metoder Hovedutfordring overfor krevende barn/ungdom: Hvordan unngå at grensene og intervensjonene man bruker virker ødeleggende på den relasjonen barna er avhengig av!”

Coping - Følelseshåndtering Evnen til å være en del av et større hele Barn trenger hjelp til å være en del av sosiale situasjoner hvor de kjenner at de mestrer de sosiale kodene Traumatiserte barn trenger mye støtte av voksne for å mestre sosiale koder

Affektregulering- ødelagt termostat! Feiltolker ting som farlig som ikke er det Tolker farlige situasjoner som ufarlige Blir overveldet av emosjoner og fysiologiske aktivering. Dette fører igjen til at de reagerer impulsivt og fører videre med seg dysregulering Reaksjonen passer ikke til situasjonen.

Å jobbe på flere plan – kjenn deg selv Å arbeide med traumatiserte barn og unge innebærer at vi også må jobbe med oss selv! Hvordan reagerer jeg i ulike situasjoner? Hva gjør jeg når jeg blir såret, er redd eller fortvilet. Hva er jeg mest sårbar på? Hvordan kommer mine reaksjoner til uttrykk?

Ved frykt stopper leken Grad av lek Tid

Lek er å være til stede Traume- inablility to be alive in the present (Bessel Van der Kolk 2015) Pre sense- «before you sense» (Dan Siegel 2015) «If the therapist can`t play, he can`t be a therapist» (D. Winnicot) 1971)

Hva er lek, og hva er vitsen? Lek er en tilstand, ikke spesifikke aktiviteter- ”Playfulness” ”We are designed to play through life” (Stuart Brown, 2015) Å leke er å utforske, oppdage og eksperimentere (Jaak Panksepp, 1999, 2012) Lek tillater en sømløs Right Brain-Left Brain kontakt; fra Present til Re-present (Siegel, 2013)

”FunFacts” om Lek Lek stimulerer nevronvekst i amygdala (prosessering av emosjoner) og dorsolateral prefrontal cortex (Beslutningstaking) (Panksepp, 1999) Mengde lek korrelerer med utvikling av prefrontal cortex (Byers, 1999) ”Playfulness” nødvendig for å ”skru på” the social engagement system (Porges, 2004)

Frykt stopper lek, uten lek, ingen utvikling (Brown, 2010) Traumatiserte barn slutter å leke, utviklingen hemmes (Kestly, 2015) ”Playfulness… is being present” (Cozolino, 2015)

Menneskemøter film