SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
VELKOMMEN TIL KONFIRMASJON
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
- roller og forventinger
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
© Diakonikurs.com1 Livshistorie Velkommen til kurs.
Modererende faktorer Sykepleier, familieterapeut – konsulent
Modererende faktorer Sykepleier, familieterapeut – konsulent
Mestring og forebygging av depresjon
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Har du et problem – har du også kunnskap.
Seksuelle SMiso Rogaland.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Krisesenteret i Telemark
Verdensdagen for Psykisk Helse
Nerdrumshagen Barnehage
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kapittel 4 Elina forteller om sin far
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Smerteuttrykk og smertemestring
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no

STREV I Trond, opplever selv å ha fått god hjelp av fagfolk, likevel er det strevsomt; En ensom mann som bærer på mye han ikke deler med andre. Samtidig ønsker han å oppfylle farsrollen, videreføre familietradisjoner og oppsøke steder som f eks kirken han, som han har sammensatte følelser i forhold til

STREV II Voksne utsatte har nettopp dette doble «løpet»; lever et alminnelig og normalt liv samtidig som det er et liv preget av ulike strevsomme virkninger av det som har skjedd. Det grunnleggende strevet er det relasjonelle, vanskelig å være sammen med andre

Tillit - Mistillit Vanskelig å stole på andre; redd for hva andre tenker. Var for sin egen historie, f eks redd andre skal tenke at han er en overgriper STOR INDRE TANKEVIRKSOMHET (slitsomt) Bærer på hemmeligheter; bruker mye energi på å skjule fortiden, det som har skjedd, følgene mm

Ambivalens - Triggere De motstridende følelsene inni Trond gjør han usikker, ja og nei, vil og vil ikke på samme tid, f eks ønsker å fortelle men våger det ikke. Vil så gjerne men får det ikke til, grunnet bla er ikke trygg nok til det. Han har triggere som vekker minner og følelser og som slår han ut – gir angst

Hva trenger Trond? Det som er skadet i og av relasjon, heles i og av relasjon. En prosess som tar tid og som krever innsikt og tålmodighet Samtidig det er så lite som gjør kan gjøre en stor forskjell

Hva trenger Trond? Støtte Bestemme selv og Regulere selv Anerkjennelse Aksept

Hva trenger Trond? Hva slags menighetsbilde har en utsatt? -Et fellesskap som våger å gå litt utenfor komfortsonen -Medarbeidere som lar seg bevege av menneskelige erfaringer -Aksept og oppmerksomhet fra andre

Hva trenger Trond? Plass – Tid – Rom – Rammer Mulighet til å fortelle, men ikke alt og detaljert nødvendigvis Bli sett på som NORMAL med unormale (i betydningen ikke skulle skje) erfaringer Individuelle løsninger Mennesket Trond i sentrum

Hva trenger Trond? De 3 A ene Akseptere og Anerkjenne og Anvende De 3 T ene Trodd og Tålt og Trengt

En verdighetshandling

Spørsmål til samtale 3 -På hvilke måter tenker du at overgrepserfaringene har vært med å prege Tronds trosliv? -Hvordan formidles tro i det fellesskapet du er en del av? -Er det noe du kan gjøre så fellesskapet blir bedre for noen med vonde livserfaringer?