Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen
Hvor? Når? Hvorfor? Storbritannia Ca 1750 Marked produksjon og salg av ull. Dette begynte som hjemmeindustri Kapital investering i maskiner. Det var tydelig at hvis de klarte å produsere mer, ville de tjene mer Innovasjon det var folk som utviklet nye maskiner, både i forhold til produksjon og energi Fabrikker og maskiner
Befolkningsvekst Stor befolkningsvekst: Folk giftet seg tidligere Bedre og billigere mat Færre epidemier Tilgang på arbeidskraft Byene vokser Fattigdom Dårlige boforhold
Jordbruket Fra teiger til større områder Dyrket på hele arealet, men ulike vekster Nye vekster: kålrot, turnips og kløver Gjødsel Drenering Vekselbruk Bedre næringsinnhold i jorda
Bedre dyrehold: Det ble satt opp gjerder Dyrene ble generelt passet bedre på Bevisst avl Bedre og mer kjøtt Bedre og mer korn m.m. Mer mat = flere mennesker overlever
Markeder og råvarer Kolonier: Råvarer Marked Men også andre land Hva? Ull Bomull Sukker
Dampmaskinen Energibehov Hente opp steinkull fra gruver Vann begynte å sive inn, dette vannet måtte vekk T. Newcomen, 1650, dampmaskin som pumpet vann ut av gruvene J. Watt, ca 1769, patent på sin dampmaskin ikke lenger avhengig av et fossefall for å drive maskinen Dampmaskinen som energikilde i indistrien
Transportsystemet Veiene: Mye som skulle fraktes Dårlige veier måtte forbedres Båt: Langs kysten Bygging av kanaler Båtene ble staket fram eller trukket av hester Fungerte godt Billigere transport
Jernbanen: Det dampdrevne lokomotivet 1830 – jernbane mellom Manchester og Liverpool Raskere, mer pålitelig og billigere Dampskip: Utkonkurrerte seilskipene Propellen
Arbeidsforhold Klokka Ingen rettigheter Farlige arbeidsforhold Barnearbeid Kvinner Fattigkasse Lover Fagforeninger
Arbeidsoppgave Velg en av oppgavene: 1.Velg en maskin du vil lære mer om fra denne perioden 2.Finn ut mer om endringene i jordbruket 3.Finn ut mer om arbeidsforholdene. Du kan velge å fokusere på gruvene, kvinner eller barnearbeid 4.Finn ut mer om utbyggingen av kanalene eller jernbanen