Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson
Myter om barneteater Viveka Hagnell Forskning fra 80-tallet Hva er en myte? Forestillinger om hva som er godt teater for barn Hva er godt? Kvalitet i barneteatret
Myte 1 Det barn ønsker å se på teater, er enkel underholdning
Myte 2 Barnepublikummets latter og rop om å få se mer, viser at forestillingen er en suksess
Myte 3 Barneteatret skiller seg fra voksenteatret ved at det skal skje saker og ting hele tiden. Barn krever et høyt tempo for ikke å kjede seg
Myte 4 Moderne barneteater skal være i dialog med publikum. Barna må aktiviseres
Myte 8 Barnepublikum identifiserer seg selvsagt med stykkets barneroller
Myte 7 Barneteatret skal være ”snilt” og lukke øynene for at det fins vanskelige følelser som sorg og redsel
Myte 5 ”Barn overfører spontant sine teateropplevelser til sin egen verden, uten at voksne behøver å blande seg inn” Drøft dette utsagnet (myten)
Teser om Teater for barn Lars Vik Grenland Friteater Bl.a. Fritiof Fomlesen Se utdeling
Evt. hindringer for at budskapet skal nå frem til barna For abstrakt, handling gjennom replikker og sang For mye skjer på en gang, manglende styring av publikums fokus For mange roller Skremmende innslag kan blokkere For høyt tempo Mangel på rollefigurer å identifisere seg med Skuffelse og irritasjon over at skuespillerne ikke tar hensyn til de svar de får For mange ord, for lange verbale partier Innhold og form drar ikke i samme retning For mye/for lite blikkontakt For mange detaljer på scenen og i spillet Feil plassering av publikum; for høyt eller for lavt
Teater for barn i Norge Institusjonsteatrene Frie grupper Amatørteatrene
Teaterdebatt Se utdelinger - fra en teaterdebatt i Tønsbergs Blad for noen år siden - fra Aftenposten for et par år siden Handler i stor grad om repetoir - valg og motiv Innhold og form Synet på barn
Vurderingsområder for teater for barn (Heggstad s. 122/2.utgave) Innhold Begreper/språk Symboler/bilder Humor Uttrykksform/-midler Konsentrasjonsplan Rytme Spenning/følelsesmessig engasjement
Eller rett og slett Hvordan og med hvilke midler kommuniseres det med publikum?
Forestillingstekst Omfatter alle teatrets elementer. Forestillingen sees som en montasje av ulike handlinger: det man sier, måten man sier det på, de fysiske handlinger, lyset, rytmen, intensiteten og endringer i rommet. Skuespillernes relasjoner seg i mellom og deres forhold til rommet, til lyset og til publikum inngår også i den totale forestillingsteksten (Exe Christoffersen 1986)
Dere: som studenter og som førskolelærere Dramatikere Skuespillere Scenografer Regissører Dramaturger mm
Arbeidsmetode Impulsmateriale Kunnskap om små barn og om dramatisk lek Fra improvisasjon - til bevisst og fastlagt form Devising-prosess: en kollektiv teaterprosess