Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Advertisements

Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Refleksjoner og dialog Ivaretaking og utvikling av elevens spillkompetanse.
M USIKK OG DRAMA - et kreativt møte mellom lokale tradisjoner Ungdomsutveksling, Mandal august 2009.
Etikk og verdier – bare ord
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Tema Vg1, kap 4.
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
TEATER FOR BARN.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Glede, helse og fellesskap – bare i idrettslaget? Brukerseminar Kari Steen-Johnsen, NIH og Anne-Lene Bakken Ulseth, ISF.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Du er saken!, Det er bare du som kan endre deg Søren Kirkegaard: Hemmeligheten i all hjelpekunst er å finne et menneske der hvor han er og begynne der.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
PRAKTISKE OPPGAVER.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
På Hvitveis har vi dette barnehageåret fokus på «hvordan få boken inn i leken». I vårt arbeid med dette har vi vagt å ha ukas lesehest og hjertebarn. Hvert.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Vi er nærmere en løsning …….
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Mot Lærer forteller om Lars Monsen, om turer tvers over Canada o.l. Er dette modige handlinger? På hvilken måte? Kunne du tenke deg et slikt mot?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Foto: Per Langevei Velkommen til seminaret «Leken Trosopplæring». Vi har tenkt - litt erfaringsdeling, litt teori, litt teater og noen gode idéer, forhåpentligvis.
Studentaktive undervisningsformer
Velkommen til SFO Velkommenr.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Être et avoir / Å være og ha
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Modernismens poetiske provokasjon
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Periodeplan for Januar 2019
Velkommen til foreldremøte
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Velkommen til foreldremøte
Aktiv lytting gjennom fem steg.
HVA HAR VI GJORT I DESEMBER?
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson

Myter om barneteater  Viveka Hagnell  Forskning fra 80-tallet  Hva er en myte?  Forestillinger om hva som er godt teater for barn  Hva er godt? Kvalitet i barneteatret

Myte 1  Det barn ønsker å se på teater, er enkel underholdning

Myte 2  Barnepublikummets latter og rop om å få se mer, viser at forestillingen er en suksess

Myte 3  Barneteatret skiller seg fra voksenteatret ved at det skal skje saker og ting hele tiden. Barn krever et høyt tempo for ikke å kjede seg

Myte 4  Moderne barneteater skal være i dialog med publikum. Barna må aktiviseres

Myte 8  Barnepublikum identifiserer seg selvsagt med stykkets barneroller

Myte 7  Barneteatret skal være ”snilt” og lukke øynene for at det fins vanskelige følelser som sorg og redsel

Myte 5  ”Barn overfører spontant sine teateropplevelser til sin egen verden, uten at voksne behøver å blande seg inn” Drøft dette utsagnet (myten)

Teser om Teater for barn  Lars Vik  Grenland Friteater  Bl.a. Fritiof Fomlesen Se utdeling

Evt. hindringer for at budskapet skal nå frem til barna  For abstrakt, handling gjennom replikker og sang  For mye skjer på en gang, manglende styring av publikums fokus  For mange roller  Skremmende innslag kan blokkere  For høyt tempo  Mangel på rollefigurer å identifisere seg med  Skuffelse og irritasjon over at skuespillerne ikke tar hensyn til de svar de får  For mange ord, for lange verbale partier  Innhold og form drar ikke i samme retning  For mye/for lite blikkontakt  For mange detaljer på scenen og i spillet  Feil plassering av publikum; for høyt eller for lavt

Teater for barn i Norge  Institusjonsteatrene  Frie grupper  Amatørteatrene

Teaterdebatt  Se utdelinger - fra en teaterdebatt i Tønsbergs Blad for noen år siden - fra Aftenposten for et par år siden  Handler i stor grad om repetoir - valg og motiv  Innhold og form  Synet på barn

Vurderingsområder for teater for barn (Heggstad s. 122/2.utgave)  Innhold  Begreper/språk  Symboler/bilder  Humor  Uttrykksform/-midler  Konsentrasjonsplan  Rytme  Spenning/følelsesmessig engasjement

Eller rett og slett  Hvordan og med hvilke midler kommuniseres det med publikum?

Forestillingstekst  Omfatter alle teatrets elementer. Forestillingen sees som en montasje av ulike handlinger: det man sier, måten man sier det på, de fysiske handlinger, lyset, rytmen, intensiteten og endringer i rommet. Skuespillernes relasjoner seg i mellom og deres forhold til rommet, til lyset og til publikum inngår også i den totale forestillingsteksten (Exe Christoffersen 1986)

Dere: som studenter og som førskolelærere  Dramatikere  Skuespillere  Scenografer  Regissører  Dramaturger  mm

Arbeidsmetode  Impulsmateriale  Kunnskap om små barn og om dramatisk lek  Fra improvisasjon - til bevisst og fastlagt form  Devising-prosess: en kollektiv teaterprosess