Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Nye vektklasser i Europa Med fokus på mikrofly
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
En innføring i spillet: Lag En Setning
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
Uke06 Sjette gang MODUL-2: Styringsansvar og systemlojalitet Situasjonsledelse og hvordan forebygge/korrigere de negative utfallene av vedtak og beslutninger?
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Skolesjef Finn Hugo Zahl og kasserer Ole André Utheim representerer.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 for Operative ledere, Flytryggingsledere og Instruktører i Mikroflyseksjonen Oppdateringsseminar Roger Holm.
Kontrollregler Z- tabell Kontrollregler Tillatt totalfeil
13 En verden uten grenser.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
VOD. VOD- Vegobjektdialog Åpne eksisterende vegobjekt Nytt vegobjekt.
Nye jaktprøveregler-løshund -Gjeldende fra høsten Opplæring våren Dommere som skal dømme MÅ ha gjennomført kurs. -Kurs bør holdes i 2014 og.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Krafttak for dem som har minst Utgangspunkt: -Pensjonistforbundet og SAKO-organisasjonene viste i drøftingene i desember 2014 til at statsbudsjettet for.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Slakt og avliving av hest Kari Hustad. Årlig avgang hester i Norge (?) 6,5% (15 år i snitt livslengde) Gitt hester = 8125 hester avlives/slaktes.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
MÅLINGER ER BRA - GOD STYRING VIKTIGST Jan Ubøe, professor i matematikk ved NHH.
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving I løpet av de siste årene har det skjedd en del forandringer av gjeldende lovverk relatert til jaktutøvelsen.
Vg privatskoleinnsamlinger Erfaringer, utfordringer og forbedringspunkter – Tore Kjørsvik, WIS AS.
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving
En kontrakt som koster dyrt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Nobels fredspris I innslaget hørte dere at det hadde vært borgerkrig i Colombia i over 50 år, noe som gjør at mange aldri har opplevd fred i landet. Det.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
På sporet av den tapte tid
Sikkerhetsmøte i flyklubben
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Informasjonsmøte om VEILEDNING
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Ekstern finansiering av prosjekter i Plurel: Preliminære refleksjoner
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Tjenesteform – utvalg designfase
Regulatory Impact Assessement in Norway
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Rapport fra Ungdom mot Eu
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Side 1 av 19 MTOM Prosessen 1 MTOM - prosessen Mikrolett versjon av en Piper Cub J-3. Foto fra EMF møtet i Praha 2015.

Side 2 av 19 MTOM Prosessen 2 Mikroflyging ble tillatt for alle i Norge fra mars Max tomvekt ensetere150kg. Max tomvekt to-setere175kg. MTOM - prosessen

Side 3 av 19 MTOM Prosessen 3 JAA NPA i Nytt prinsipp: avgangsvekt MTOM (Max Take Off Mass) MTOM ensetere300kg(Vso 35kts) MTOM to-setere450kg(Vso 35kts)  Utenfor ICAOs sertifiserte regime –> Annex II - nasjonal kontroll  Hvert land sine egne regler  Må ha tillatelse for å krysse landegrenser MTOM - prosessen

Side 4 av 19 MTOM Prosessen 4 Annex II – under nasjonal kontroll: a.Vintage fly b.….. c.….. d.….. e.Fly under 450 kg MTOM - prosessen

Side 5 av 19 MTOM Prosessen 5 JAA gikk for maximum avgangsvekt i en NPA i 1997 – og et typisk mikrofly som de siktet mot tidlig på ‘90 tallet var denne typen: Tomvekt med Rotax 582 to-taktsmotor220 kg MTOM - prosessen

Side 6 av 19 MTOM Prosessen 6 JAA NPA i 1997 – den tidens vurdering var at dette ga god margin. MTOM ensetere300kg. MTOM to-setere:450kg (ny standard). Tomvekt med Rotax 582 to-taktsmotor220 kg Vekt av pilot 75 kg (AOPA standard) Vekt av passasjer 75 kg Vekt av 40 liter bilbensin 30 kg Sum avgangsvekt400 kg (skulle gi god margin) MTOM - prosessen

Side 7 av 19 MTOM Prosessen 7 Tiden hadde gått årene før – og realitetene i 1997 var egentlig slik: Den tyngre og sterkere, men langt mer pålitelige Rotax 912 ble vanlig, og tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor:270 kg MTOM - prosessen

Side 8 av 19 MTOM Prosessen 8 Det virkelige mikroflyet JAA skulle vurdert i 1997 var følgende: Tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor270 kg Vekt av pilot 85 kg (ny AOPA standard) Vekt av passasjer 85 kg Vekt av 40 liter bilbensin 30 kg Sum avgangsvekt470 kg JAA ble gjort oppmerksom på, at større motor, mer solid fly og rednings-skjerm krevde 50kg mer enn deres allerede foreldede utkast til MTOM. De fikk forslag om i det minste å innføre 50kg kreditt for slikt «sikkerhetsutstyr», men de takket pent nei til dette. MTOM - prosessen

Side 9 av 19 MTOM Prosessen 9 Realitetene i 2003 (EMF ble dannet) var blitt slik: MTOM ensetere300kg. MTOM to-setere:450kg – (473kg med redningsskjerm) Tomvekt med Rotax 912 fire-taktsmotor300 kg (typisk kompositt fly) Vekt av pilot 90 kg (typisk norsk) Vekt av passasjer 90 kg Vekt av 80 liter bilbensin 60 kg (dette var for langturen) Sum avgangsvekt540 kg Redningsskjerm fikk 5 % vektkreditt (+23kg) MTOM - prosessen

Side 10 av 19 MTOM Prosessen 10 Annex II fra 2003 – under nasjonal kontroll: a.Vintage fly b.….. c.….. d.….. e.Fly under 495 kg (BSL B 2-5) f.Gyroplan inntil 560kg Amfibium fikk 10 % vektkreditt (+45kg). MTOM - prosessen

Side 11 av 19 MTOM Prosessen 11 MTOM - prosessen

Side 12 av 19 MTOM Prosessen 12 EMF (European Microlight Federation) 1. Aksept av hverandres regelverk - Fri ferdsel over landegrensene. 2. Sørge for at vi alltid ville være under Annex II. 3. Bidra sammen til å øke MTOM til en realistisk verdi. MTOM - prosessen EMFs første møte i Paris 2003

Side 13 av 19 MTOM Prosessen 13 EMF (European Microlight Federation) 1. Aksept av hverandres regelverk - Fri ferdsel over landegrensene. 2. Sørge for at vi alltid ville være under Annex II. 3. Bidra sammen til å øke MTOM til en realistisk verdi. Dette punkt 3 viste seg etter hvert å bli «umulig» å få til fordi særlig Frankrike og Belgia (F&B) hadde regelverk tilpasset motoriserte paraglidere, og hadde fått dette også til å gjelde standard mikrofly. F&B nedla i alle år VETO mot enhver endring i Annex II. MTOM - prosessen

Side 14 av 19 MTOM Prosessen 14 EMF (European Microlight Federation) MTOM - prosessen EMFs sist avholdte møte i Praha 2015, der de nordiske land foreslo en ny prosess via hvert lands CAA å arbeide for en nødvendig høyere MTOM. Forslaget fikk flertall – og prosessen igangsatt umiddelbart.

Side 15 av 19 MTOM Prosessen 15 I EMF er antall stemmer = antall 500 betalende medlemmer. Norge har 2, Frankrike alene har 15. Total microlights in France in 2014 : paramotors: multiaxis: weight shift: Gyros: helicopters: 66 -microlight balloons: 13 Det sier at antallet har øket 6% i MTOM - prosessen

Side 16 av 19 MTOM Prosessen 16 Totalt antall mikrolette luftfartøy i Europa er per FEB 2016: Paramotors (PPG) Multiaxis: Weight shift: Gyros: Helicopters: 154 Flere land, bl.a Italia med et antatt stort antall har ikke meldt inn sine tall. MTOM - prosessen

Side 17 av 19 MTOM Prosessen 17 Prosessen videre går i to-tre spor: De nordiske land går med felles innsats inn for en ny Annex II (som vil bytte navn til Annex I) med 540 kg for alle mikrofly, inklusive redningsskjerm. Argumentasjon:  Vi får med rimelig grad de eksisterende mikrofly innenfor  Vi får «stor nok» avstand til de sertifiserte LSA på 600kg, ellers vil fabrikantene av disse kunne gi oss mye motstand. MTOM - prosessen

Side 18 av 19 MTOM Prosessen 18 Prosessen videre går i to-tre spor: Et initiativ fra Europe Air Sports vil ha en ramme på 600 kg for alle mikrofly, inklusive redningsskjerm. Argumentasjon:  Vi får med alle eksisterende mikrofly innenfor.  Fabrikantens egen spesifikasjon på MTOM skal gjelde.  Nye POH med realistiske verdier for last, CG og Vs/Vso MTOM - prosessen

Side 19 av 19 MTOM Prosessen 19 Prosessen videre går i to-tre spor: Et sikkerhetsspor der problemene med feil verdier POH må korrigeres. Mer om MTOM og Mikro blir å lese i tiden som kommer. - Slutt - MTOM - prosessen