Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Music: Nightengale Serenade
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
Female Care. Bakgrunn •Nasjonale føringer •Lov om forbud mot kjønnslemlestelse •Kommunale føringer •Tverrfaglig arbeidsgruppe •Jentegruppe.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Seksualundervisning i asylmottak
I gode og onde dager. Abort.
Fest og følelser Om seksualitet.
Seksualinformasjon i asylmottak
Seksuelle SMiso Rogaland.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Tema Introduksjon Identitet, følelser og relasjoner Kropp og kjønn
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Seksualitet – glede og ansvar Beskrive kjønnsorgana til mannen og kvinna, og menstruasjonssyklusen til kvinna.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Seksualitet -glede og ansvar.  kunne forklare omgrepa onani, orgasme, heterofili, og homofili  reflektere over og uttrykkje synspunkt kring tema som.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
PUBERTETEN – mange forandringer. PUBERTETEN: Hva slags forandringer skjer med gutter og jenter? Hva gjør at det skjer forandringer? HORMONER: (Hva er.
Time 1 FØLELSER.
Bli med! Barn.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
VEKEPLAN FOR 1.KLASSE VEKE 34
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Venner og valg Film og samtale.
Psykologisk førstehjelp
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Følelser Læring for livet 9.trinn.
«Å være sin egen bestevenn»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og seksuelt ansvar. Forklare omgrepa onani, orgasme, heterofili og homofilie. Beskrive kjønnsorgana til mannen og kvinna. Basis Les side 46-54, gjer oppgåve Arbeid med arbeidsark som utgangspunkt til samtale i grupper om temaet «Mine og dine grenser»«Mine og dine grenser» Les side Fokusspørsmål 1-4 s.58, 1-2 s.66 Vi held fram med samtale i grupper med nye problemstillingar. Val 1 Bli kjend med nettstaden Val 2 Orientere deg i heftet «Seksualitet» 10.%20trinn% pdf

| VEKE 2 Måndag Grenser (dialog) Torsdag Seksuell legning (film) Fredag Arbeidstid (oppgåver) VEKE 3 Torsdag Kjønnsorgan (felles på tavle) Fredag Fødsel (film, oppsummering) Veke 2 og 3 Seksualitet og ansvar

Kompetansemål i naturfag Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som ◦Seksuell debutSeksuell debut ◦Seksuell orienteringSeksuell orientering ◦Seksuell fridomSeksuell fridom ◦Seksuelt ansvarSeksuelt ansvar

Kompetansemål i naturfag Forklare omgrepa ◦Onani ◦Orgasme ◦Heterofili ◦HomofiliHomofili

Kompetansemål i naturfag Beskrive kjønnsorgana til mannen og kvinnamannen kvinna Beskrive menstruasjonssyklusen til kvinnamenstruasjonssyklusen

Kompetansemål i naturfag Fortelje korleis Fortelje ◦befruktning, fosterutvikling og fødsel går føre segbefruktningfosterutviklingfødsel går føre seg ◦korleis eit svangerskap kan bli avbrote ved abortkorleis eit svangerskap kan bli avbrote ved abort

Fullfør utsagnene: 1. Alene og deretter i grupper Når jeg vil ha det gøy med venner, pleier jeg å … Det er fint med … Det er ekkelt med … Å få en kompliment er … Å gi en kompliment er … Når jeg får negative kommentarer, føles det … Å være forelsket er … Når jeg hører på musikk jeg liker, kjennes det … Alle har rett til …

Fullfør utsagnene: Jeg blir sint når … Jeg liker veldig godt at … Jeg har det bra når … Jeg blir lei meg når … Å få en klem er … Å gi en klem er … Når jeg blir skikkelig glad kan jeg … Når jeg blir lei meg kan det hjelpe å … Kjærlighet er …

En god venn er … Jeg ler av … Det beste jeg vet er … Det er vanskelig når … Jeg blir usikker når … Jeg kjenner meg trygg når … Jeg vil ikke være med på …

Tilbakemelding Er det lett å vite hva man liker og ikke liker? Hvordan kan man merke om man liker eller ikke liker å være med på noe? Er det enkelt å si til andre hva man liker og ikke liker? Sier dere ofte hyggelige ting til hverandre? Betyr det noe at andre sier noe hyggelig til en? Kan dere gi eksempler på situasjoner hvor dere tenker at det kan være vanskelig å si at man liker eller ikke liker noe? Hva er det som gjør det spesielt vanskelig eller lett i akkurat disse situasjonene? Hva kan man gjøre for å bli god til å si at man liker eller ikke liker noe i den slags situasjoner?

Mine og dine grenser (side 18) At elevene … kan sette egne og respektere andres grenser. kan reflektere over at kroppslige grenser er individuelle, og at det ikke alltid er mulig å vite hvor grensen går på forhånd Still opp i to rekker, og rekke 2 går mot rekke 1 til hver enkelt sier «Stopp!»