Veien videre etter kurs 45 min 2420 2011-10-26 Utviklet for FM MR av:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
SIO- Folkehelse.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Hva er Fretex ?.
Classification: Internal Status: Draft TV Konferanse SAFE Sokkel & Lederne Sokkel Gruppearbeid.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
- Hovedrolle eller birolle
GROW modellen.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Del-prosjekt BAS.
Krisestøtteverktøy DSB-CIM
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Organisering og arbeidet i kommunene
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Innlæring av feltsøk med klikkertrening
Veiledernes oppgave og rolle
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Hovedoppgaveforberedende seminar
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kommunal beredskapsplikt
Kreativitet Opplæring
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Øvelser med kommunal kriseledelse
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
Utskrift av presentasjonen:

Veien videre etter kurs 45 min Utviklet for FM MR av:

Mål og hensikt Idemyldring Sette oss mål for implementering Forslag til oppfølgings- aktiviteter som kan støtte ”ensomme (CIM-) svaler” i videre lokal (og regional) implementerings prosess. Mål for slik prosess: -”senke skuldre”og brukerterskel -Egen org øve praktisk med CIM i løpet av skape begeistring for CIM

FORESLÅ…. I grupper: List forslag til aktiviteter for å komme i gang: - med å tilrettelegge CIM for bruker og bruk - med opplæring/trening og øving Oppsummer i PPT-plansje og last opp i CIM

Forslag – kom igjen folkens… Dette kursets forslag: (fyll ut…) ”selge CIM inn” hos egen adm ledelse ( og ha framdriftsplan klar) Ha en enkel gjennomført øvelse med 8 – 10 å vise fram for ledelsen som bare krever loggføring og et enkelt tiltakskort. Vise – deretter la ledelsen gjennomføre denne (3-4 brukere, relevant scenario for egen kommune – bruke en gammel tabletop) Lage CIM-arbeidsgruppe for implementering ved egen org Arbeidsmøte: – Definere brukergruppen – Tildele de riktige roller/rettigheter/tilganger Populere brukere (og de viktigste kontakter og ressurser) Lage noen få eksempler på tiltakskort (oppstart/scenario/oppgave) Legge inn beredskapsplan (som fil) – kunne vise versjonskontroll Ha en plan for oppfølging etter at den første populering og opplæring er gjennomført – holde jevnt trykk på opplæring, trening og øving. Ta initiativ til lokalt og/eller regionalt brukeforum CIM (nabokommener / FM + kommuner)

Forslag fra tidligere kurs Ta i bruk ROS i CIM – skape gjenkjennelighet til brukergrensesnittet i CIM gjennom dette Definere et eget oppstartprosjekt og milepælsplan for implementeringsfasen. Flytte over eksisterende planverk til dokumentarkivet. Kjøre trening og øvelse på ”de modulene faget og de som gjør jobben trenger”, eksempelvis: Mediamoduler for servicetorg, Logg, tiltakskort etc. for krisestab – deretter utvide mot samlet krisestab og kommunens ledelse etter hvert. Integrere CIM i organisasjonens IT-plan, med status som et basissystem. Få CIM-bruk inn i IT-målsetninger. Etablere en ”CIM-familie” (nettverk) rundt egen organisasjon slik at man unngår å være ”enslig ressursperson”. Bruke nettverket av andre CIM-ansvarlige i nabokommuner i integreringsarbeidet. Støtte hverandre i nabokommuner.

Kursleders forslag: Viktigst: IKKE vær alene om CIM – skaff det et nettverk (i egen kommune og/eller nabokommuner) Forberede «innsalg» mot ledelse – gjøre bruken av CIM enkelt (få moduler å prøve ut og få «dreiebokmomenter å loggføre) – la de prøve! Sett deg noen få konkrete, men begrensede og oppnåelige, mål for å ta CIM i bruk - f.eks: – Populere 20 bruker innen jul og gi de opplæring i pålogging, hendelse og loggføring (2x 2 timer, 10 stk hver gang) – Importere noen tiltakskort, flikke på de og ta opprettede brukere gjennom tiltaksmodulen (2x 2 timer, 10 stk hver gang )

1.Få deg 1-2 ”med-administratorer” i egen org. På sikt utvid disse til Skaff deg et lokalt CIM-nettverk i nabokommuner / fylket/SFD 3.Last opp eksisterende planverk (hoveddokumenten) som pdf-filer på CIMs dokumentarkiv. Vedlikehold filene i CIM. 4.Lag førsteutkast til helt basic tiltakskort for oppstart i stab og handlingsplaner iht. scenario sammen med med-administratorer. 5.Lag en enkel demohendelse i CIM sammen med dine medadministratorer. Så dere kan vise fram funksjonaliteten. 6.Vis fram CIM og demohendelsen i en 60 min presentasjon (15 min ”om CIM” - 15 min ”Demohendelse” – 15 min til å prøve selv – 15 til spørsmål) 7.Sammen med med-administratorer: Lag et basic-kurs for en pilotgrp (6-10 pers) (bare basic moduler: – hendelse – logg – tiltakskort – oppgave - melding )max 4 timer hvorav siste time er ”samlet øvelse”, som stab, opp mot en dreiebok hvor utvikling av hendelsen avdekkes litt etter litt) evaluer og trekk deltagere fra basic-kurset med i senere kurs som hjelpeinstruktører 8.Sett dere ett konkret mål om øving: Gjennomføre en praktisk (spillstab) øvelse (4 timers) for egen organisasjons krisestab - 6 mnd fram i tid, flere basic kurs i tiden før øvelsen Kursleders forslag (fortsatt)

Trening og øving Ressurs- bruk Øvingsform Table- top WT TT Kart- spill Simu- lering Stabs- tj.øv. ETT nivå Full- skala øvelse kunnskap kontroll gj. gang (teoretisk) kontroll gj.gang (praktisk) ressurs- bruk se utvikling over tid ferdighet mestring Praktisk kontroll Test samvirke internt Test Samvirke eksternt Utholden- het Hensikt:

Mulighet for støtte 1.Støtte til gjennomføring av de første kursene? -grunnkurs (hendelse, logg, tiltak, oppgave, melding – trening og liten øving)? -støtte administratorkurs (med-administratorer)? 2.Støtte til populering/strukturering av innholdet i CIM? Fylkesmannen har et hovedansvar for å støtte implementering av CIM - Spør de ansvarlige for CIM hos din fylkesmann. Alternativt kan Bestia forespørres (men fortell fylkesmannen at dere spør om å bruke oss) Bestia Risk Consulting AS