LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
Fagforeningens arbeid for mangfold
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Ny ledelse for UiS Helge Ole Bergesen Elaine Munthe.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Strategisk ledelse, STR 9634
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Anbefalinger fra sekretariatet
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1 Matsatsingen FU 17. mars 2015.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
INKLUDERINGSMIDLER ved UMB Lene Elizabeth Hodge Et bindeledd mellom norske og internasjonale studenter.
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Forskerpersonalet i Norge
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Rollen som instituttleiar/dekan Dekanskule 4
Bør forskningsstyrke telle?
Forskning og innovasjon
Endringsledelse - strategi
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
IT-ledernettverket 18. april 2018
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

LEDELSE VED UMB

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt fagledelse -> tilsatt fagledelse -> ?  Styring pr. utgiftspost eller kontostreng -> reell rammestyring  Fra full frihet for ansatte til måling og resultatkrav  Fra ”privatisert” økonomi for enkeltforskerne til ”kollektiv” instituttøkonomi UTFORDRINGER Kjennetegne på ledelse er i endring

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 3 Lederbehov i dag: Strategisk styring med rom for kreativitet- Gi meg en ledelse som: Motiverer ansatte Balanserer systemets krav og ansattes behov Støtter vitenskapelig produksjon Oppmuntrer kreativitet Bygger inkluderende gruppekultur og lojalitet mot helheten Skaper legitimitet for beslutninger Sikrer oppslutning om fattede beslutninger Håndterer informasjonsovertaket (transparens) Takler skyting mot løpende vilt.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 4 Hvorfor lederplattform?  Sette fokus på ledelse  Helhetlig tankesett rundt ledelse, knyttet til strategi  Knytter toppledelse, mellomledelse og selvledelse sammen  Sette ledelse i system: rekruttering – utvikling – evaluering UMBs ARBEID MED LEDERPLATTFORM

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 5 UMBs ARBEID MED LEDERPLATTFORM Sammenheng UMB –visjon Samfunnsoppdrag Overordnet mål StrategiVerdigrunnlag Strategisk kompetanseplan Kritisk kompetanse og kjernekompetanse LedelseUndervisn.ForskningMerkevare bygging Interne prosesser (effektivitet) LEDERPLATTFORM

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 6 Innholdsfortegnelse for en lederplattform  Innledning ved rektor  Visjon og mål  Verdigrunnlag og etikk  Strategisk kompetanseplan –Ledelse skal være en av UMBS kjernekompetanser  God ledelse ved UMB: –Lederkravene og hva de innebærer  Evaluering og utvikling av ledere ved UMB UMBs ARBEID MED LEDERPLATTFORM

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 7 UMBs ARBEID MED LEDERPLATTFORM Prosess Start april 08  Arbeid med lederplattform forankres i toppledelsen  Personal- og organisasjonsavdelingen har pådriverrolle  Bistand fra eksterne  Lederplattform brukes som planleggingsgrunnlag for mellomlederprogram  Bred involvering alle relevante enheter ved UMB Implementering i organisasjonen i løpet av 2009

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 8 IHA Vitenskaplige stillinger pr april 2008 Stillingsbetegnelse Årsverk UMB Årsverk totalt PROFESSOR18,319,5 (FØRSTE)AMANUENSIS9,610,1 (28) POSTDOKTOR211 STIPENDIAT14,534,6 FORSKER2,819,3 4795

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 9 IØR Vitenskaplige stillinger pr april 2008 Stillingbetegnelse Årsverk UMB Årsverk totalt PROFESSOR5,65,7 FØRSTEAMANUENSIS17,818,7 DOSENT, LEKTOR22 (25.4) STIPENDIAT4,65,6 FORSKER2,8 3034,8

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 10 Antall medforfatterskap siste 5 år for fast vitenskaplig personale

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 11 Omsetning eksterne forskningsmidler (NFR + EFV) pr prosjektleder pr institutt