OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Sverre Nesvåg Forskningsleder
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Foreldrelaget vg En god skole for alle elever
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Ungdomstrinn i utvikling
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Vurdering for læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til et nytt skoleår!
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kjære forelder/ foresatt
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Mappene og det nye paradigmet Paradigmeskifte – def. Nytt/gammelt paradigme.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kompetanse for mangfold
Kompetanseplan oppvekst
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skole- hjem samarbeid.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Barnehagepolitisk offensiv
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Overgang for elever med spesielle behov
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Undervisningsetaten kroner.
Matglede for barn og unge i Trøndelag
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Oppstart i barnehagen.
En kort innføring til foreldre
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?

Holdninger og metodikk i skolesektoren «En elev er en elev, og en elev er aldri et problem» ● Ekstra lønnstrinn for å tiltrekke de beste lærerne ● Teach First Norway for å heve realfagskompetansen ● Flerårig skoleutviklingsprosjekt

Åpenhet og anerkjennelse ● Foreldre og andre skal ha lett tilgang til informasjon om skolen og elevgruppens resultater ● Elevenes prestasjoner på skolen henger ofte svært tett sammen med deres sosioøkonomiske bakgrunn ● Vi vil vite: Hva er skolens bidrag til elevenes læring? Skolebidragsindikator.

Tett på familien og tidlig innsats for barnet ● Hvordan se helheten i tilbudene kommunen gir? Innsats overfor barn kan også fange opp og gi merverdi i form av innsats til foreldre. Eksempel: Gratis kjernetid i barnehage

Voksenopplæring og foreldreveiledning ● Foreldre skal gjøres i stand til å involvere seg i barnas skolegang ● Norskkunnskaper kan gjøre at foreldrene kommer nærmere arbeidsliv ● Styrke familien som helhet; lære kulturelle koder, kunnskap om barn og oppdragelse og det norske velferdssystem

Takk for meg!