Asbjørn Wahl Daglig leder Lærerorganisasjonene: Alternativer og strategier 28. september 2011 1NLS förbundsseminarium, Reykjavik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Avvikling av og alternativ til NPM
Advertisements

Asbjørn Wahl Daglig leder Foren klimakampen med den sosiale kampen 15. mars 2014 Välfärd och framtid.
Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Dårlig arbeidsmoral – eller krevende arbeidsliv?
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Omstilling uten nedbemanning
KVALITET I SKOLEN.
Tillit og fellesskap SVs vårkampanje Tid for tillit.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Utdanningsforbundet Halden - kurs
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Utdanningsforbundet Halden - kurs
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Drivkreftene bak anbudshysteriet
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Nasjonale prøver.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
Asbjørn Wahl Daglig leder Fra utstøtings- til inkluderingssamfunn mai 2012 Velferdskonferansen 2012.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
«Kvinnelig bemanning» NSF Agder, Kristiansand 31. oktober 2013 Halvard Vike Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Skolutvikling i en internasjonal tid NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Oslo Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ny regjeringserklæring og nytt statsbudsjett – hvor står vi? Asbjørn Wahl Daglig leder, For velferdsstaten.
Asbjørn Wahl Daglig leder Nyliberalisme og krise: Konsekvenser for utdanningen 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Ingrid Fiskaa Fagforbundet Sør-Trøndelag, november 2007.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Asbjørn Wahl Daglig leder Velferdsstaten – en maktpolitisk analyse 28. september 2011 NLS förbundsseminar, Reykjavik.
Forelesning 6 Forhandling og koordinering Noen tall for fagorganisering –Fagorganiserte i Norge og andre land –Koordinering i lønnsdannelsen Fagforeningers.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Velferdskampen og den rødgrønne regjeringa Asbjørn Wahl Daglig leder, For velferdsstaten.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
CAMPAIGNING From vision to action.
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Den skandinaviske modellen – et skjørt politisk kompromiss eller et stabilt økonomisk system? Kalle Moene.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Globaliseringskonferansen 2018
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Asbjørn Wahl Daglig leder Lærerorganisasjonene: Alternativer og strategier 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Et utgangspunkt Maktforskyvninga er formidabel – angrepene mot skolen, lærerne og elevene vil fortsette Den nyliberale skolen befinner seg langt fra den vi ønsker og har tradisjon for i Norden Vi må ikke la oss lure av New Public Management-strategiens trinn-for-trinn taktikk Lærerne må slutte å snu det andre kinnet til 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Union busting-politikk «Corporate School reform is a fig leaf for the real purpose: getting rid of unions. Corporate school reform calls on legislatures to roll back collective bargaining rights, get rid of unions. But once they’re gone, there is no one to speak for children, for working conditions… And I do want to say that whenever we speak of this education reform we label it correctly as corporate reform.» (Diane Ravitch, tale til lærere i Chicago, mars 2011) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Omdanning av lærerrollen Utgangspunkt: Det nyliberale mennesket Basert på mistillit og kontroll ovenfra Et instrumentelt forhold til utdanning Målstyring: Fra kvalitet til kvantitet Fra profesjon til samlebåndsarbeider Konkurranse som disiplineringsfaktor Tester og resultatlønn viktigste redskaper 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

’Scientific management’ Taylorismen på veg tilbake igjen Fokus på økt effektivitet og resultatmåling Økt ledelseskontroll over arbeidsprosessen Standardisering av arbeidsoppgavene Profesjonen stykkes opp i enkeltoppgaver Dekvalifisering av arbeidskrafta Sentralisering av makt, desentralisering av ansvar 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Måling og rapportering En voldsom vekst i rapporteringssystemer Sluker tid fra de egentlige oppgavene Økt arbeidsbelastning for de ansatte Fra kreativt mangfold til ’one-size-fits-all’ Del av rettsliggjøringen av utdanningen Kompetanse, kvalitet og omsorg i annen rekke 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Det er lærerne som måles «…de nye testregimene er først og fremst innrettet mot lærerne. Hensikten er å vurdere, ikke primært studentene, men i hvilken grad lærerne har underkastet seg tayloriseringen. Sånn sett utgjør de det viktigste redskapet for å fravriste lærerne kontrollen over undervisningen.» (John B Foster, Monthly Review, juli-august 2011) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Lønn som styringsredskap «Instruksen fra ledelsen var at det skulle etableres skarpe lønnsskiller blant de ansatte. 25 prosent skulle ha tillegg. Resten skulle få null.» Rektor Geir Wiik (nå pensjonert) i Oslo- skolen fulgte ikke denne instruksen, men fordelte lønnstilleggene jevnt blant lærerne. Det førte til at han selv fikk null lønnstrinn i tillegg. (M. Marsdal: Kunnskapsbløffen) 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Hvor er motstanden? Lykkes steg-for-steg taktikken under NPM? Skolen nyliberaliseres i små, men hyppige steg Lykkes ledelsen med sine lojalitetskrav? Halvparten av skolelederne i Oslo og Akershus tør ikke uttale seg til mediene pga lojalitetskrav Blir systemkritikken omgjort til selvkritikk? Individuell frustrasjon heller enn samfunnskamp 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Tre hovedutfordringer Forsvar lærerprofesjonen Forvalter av samfunnsmandatet Grunnlag for alliansebygging Kontroll over lønnsdannelsen Resultatlønn, knyttet til tester En trussel mot enhet og kollektiv handling Mot kommersialiseringen av tjenestene 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Et nytt verdigrunnlag Mennesket er sosialt og solidarisk Menneskene er avhengige av hverandre Når folkelige bevegelser vinner makt, organiserer de samfunn solidarisk Styrk innbyggernes, brukernes og de ansattes demokratiske styring/kontroll Offensiv for fellesskole og menneskeverd 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Feil bruk, eller feil retning? Ikke bare bruken av prøvene, men selve testregimet det er noe galt med Skaper frykt og lydighet blant pedagogene Ravitch: Hele ideen med forretningslivets metoder for ’management’ er feilaktig Bedre prestasjoner og dårligere utdanning 26% av skolene (rektorene) boikottet de nasjonale prøvene i Storbritannia i september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Delta i samfunnskampen Lærere, elever, skole og samfunn rammes av nyliberalisme og krise Et nytt verdigrunnlag i skolen forutsetter et nytt verdigrunnlag i samfunnet Slutt på de gode intensjoners periode – det dreier seg om samfunnsmakt Vi trenger en mer politisk fagbevegelse 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

De viktigste kamparenaene Stans og slå tilbake de kommersielle selskapenes inntog i skole og barnehage Bygg allianser mot markedsorienteringen – for enhetsskole og menneskeverd Forsvar den kollektive lønnsdannelsen – økende forskjeller gir større motsetninger På tide å heve stemmen – og boikotte testene? 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Alliansepolitikk Lærernes samfunnsmandat en gullgruve Felles sak med andre velferdsarbeidere Foreldrene, særlig til dem som sliter mest Øvrige deler av fagbevegelsen Student- og elevorganisasjonene Fastholde enheten mellom de som jobber i den offentlige og i den private velferden 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Takk for oppmerksomheten! Jacta est alea! Lykke til i kampen for lærerprofesjonen, for menneskeverdet og for anstendigheten i verden! 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik

Postboks 7003 St. Olavsplass, 0130 Oslo Tlf.: Hjemmeside: Abonner på elektronisk nyhetsbrev: For velferdsstaten 28. september NLS förbundsseminarium, Reykjavik