Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Reidun Tangen og Steinar Theie
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Om arbeid med problemstilling og valg av metode.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Aksjonsforskning.
Metode.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Dramafaglig prosjektarbeid
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Teoriens rolle - analyse
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Kvalitative og kvantitative metoder
IDR3030 Seminar Anne Tjønndal
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Kapittel 3 Metode.
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏

Kvalitativ forskningsmetode Den kvalitative forskningsprosessen Den kvalitative forskningsprosessen kan illustreres som et vekselspill mellom forsker og undersøkelsesenhet - en spiral eller sirkel som fortsetter i flere runder (iterasjoner) - og som filosofien refererer til som "hermeneutiske" sirkler – en tolkningsprosess:hermeneutiske forsker: oppfatning av problemstilling ( )‏ undersøkelsesenhet: prøving av hans/hennes oppfatning av problemstilling

Kvalitativ forskningsmetode Forskeren har en oppfatning av problemstillingen som i utgangspunktet kan være basert i tidligere forskning. Ved hjelp av empiri fra kvalitativ metode så videreutvikler forskeren denne problemstillingen - og en revidert / ny problemstilling oppstår. Denne vekselvirkningen mellom teoretiske vurderinger og utprøving mot innsamlet datamateriale refereres til som en induktiv tilnærming til å forklare fenomen som vi er opptatt av. I engelskspråklig litteratur kalles dette ofte for Grounded Theory.

Kvalitativ forskningsmetode Problemstilling Revidert probl.st. Revidert probl.st. Teori Prøving av Ny prøving av Ny prøving av undersøkelsesenhets unders.enhets unders. enhets Empiri egen forståelse egen forståelse egen forståelse

Kvalitativ forskningsmetode Kvalitativ / induktiv tilnærming har i over 40 år vært referert til som Grounded Theory. Glaser and Strauss utviklet grounded theory som et mer systematisk metodisk opplegg for kvalitativ metode – i tillegg til etnografi og historiefortelling. Basert i observasjoner og intervju utvikles: Koder → begrep → kategorier → teori Mer om Grounded theory: (Glaser)

Kvalitativ forskningsmetode Avgrensing av egen rolle i kvalitativ forskning: For stor avstand til undersøkelsesenheten - problematisk å få innsikt For liten avstand til undersøkelsesenheten - vanskelig å være objektiv («go native»)‏

Kvalitativ forskningsmetode Avstand forsker undersøkelsesenhet: ingen/liten avstand: «go native» - problematisk empiri middels avstand: aksjonsforskning (aktiv deltakelse)‏ større avstand: oppdragsforskning (rådgivning)‏

Kvalitativ forskningsmetode Alternative datainnsamlingsmetoder innen kvalitativ forskning: Det kvalitative intervju Kvalitativ observasjon Kvalitativ dokumentanalyse

Det kvalitative intervju Stor fleksibilitet (samtaleform)‏ Intervjuguide (temaliste basert i problemstillingen)‏ Undersøkelsesenheter: hvem skal intervjues? Respondent-intervju: berørte personer Informant-intervju: nøkkelpersoner

Intervju: utvelging av personer Problemstilling Informant Respondent Arbeidsledighet ansatte i NAV arbeidsledige Arbeidsmiljø tillitsvalgt ansatte-ulike avd. Virkemidler i eksperter forbrukere-software software design innen design produktet

Det kvalitative intervju Intervjusituasjonen: tillitsforhold, frivillig deltakelse - gruppeintervju / gruppediskusjon – alternativ til individuelle intervju Analyse av data: data i skriftlig form / lydopptak / video - kategorisering / klassifisering av uttalelser - utvikle typologier – nye teoretiske begrep / forståelse

Intervju: kategorisering / klassifisering av intervjudata Problemstilling subjektiv objektiv Arbeidsledighet negativt sjølbilde økon. problem Arbeidsmiljø godt samhold / fadderordning, klikkdannelse opplæringsrutiner Virkemidler i estetisk design informativ software design støy, fargevalg lite informativ

Det kvalitative intervju Formidling av resultat: Teoretisk ramme for analysen (tidligere forskning Metodevalg og utvelging av respondenter Temasentrert analyse av kvalitative data Sitat: dokumentasjon av klassifisering / kategorisering Utvikle hypoteser: gir ny teoretisk innsikt

Kvalitativ observasjon Kvalitativ observasjon benyttes i situasjoner / problemstillinger der intervju ikke kan benyttes: Barn i lek Utøving av makt i styrer i bedrifter Observasjon av kroppsspråk i bruk av informasjonsteknologi

Kvalitativ observasjon Kvalitativ observasjon er ressurskrevende Forsker deltar direkte i situasjonen: stor nærhet og tydelige etiske utfordringer Åpen observasjon bør benyttes (skjult observasjon kan nesten aldri forsvares etisk)‏ Aktiv eller passiv deltaking - aktiv: forsker er «for nær» - taper objektivitet - - passiv: kan gi etiske dilemma – nødvendige tiltak som forsker kan gi informasjon om – f.eks. arbeidsmiljø

Kvalitativ observasjon Analyse av data: feltarbeidsnotater / video kategorisering / klassifisering av atferd utvikle typologier – nye teoretiske begrep / ny forståelse illustrasjon: feltarbeidssitat – beskrivelse av situasjoner som er observert

Kvalitativ observasjon Formidling av resultat: Teoretisk ramme for analysen (tidligere forskning)‏ Metodevalg og utvelging av grupper for observasjon Temasentrert analyse av kvalitative observasjonsdata Situasjonsbeskrivelser (feltarbeidssitat): dokumentasjon av klassifisering / kategorisering Utvikle hypoteser: gir ny teoretisk innsikt

Kvalitativ dokumentanalyse Typer dokumentasjon kan gi grunnlag for forståelse for en gitt problemstilling: Personlige dokumenter (dagbøker, brev,...)‏ Organisasjonsdokument (referat, org. kart, rapporter..)‏ Massemediadokument (aviser, radio, TV, websider..)‏

Kvalitativ dokumentanalyse Analyse av kvalitative data fra dokumenter kategorisering / klassifisering av informasjon utvikle typologier – nye teoretiske begrep / ny forståelse Illustrasjon ved hjelp av sitat fra dokumenter

Kvalitativ dokumentanalyse Formidling av resultat: Teoretisk ramme for analysen (tidligere forskning)‏ Metodevalg og utvelging av dokumenter for analyse Temasentrert analyse: innholdsanalyse av dokumenter Sitat fra dokumenter gir beskrivelse av situasjoner - viser utvikling av klassifisering / kategorisering Utvikle hypoteser: gir ny teoretisk innsikt