På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Høyere utdanningsinstitusjoner i kunnskapssamfunnet – aktører eller redskaper? Bergen 6. mai, 2009 Ivar Bleiklie Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Rune Nilsen prorektor.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Departementets styring og styrenes rolle
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Viktige strategiske forskningstema, Stavanger kommune
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker.
MITT LEDERUTVIKLINGSPROSJEKT Ivar Selmer-Olsen Dekan og prorektor Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Hva er prinsippene i modellen
Skranker i arbeidslivet
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kvalitet i fleksible studier
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
11.april 2018 Liv Heidi Brattås Remo
A. Tønsberg og E. Thygesen
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Velkommen til grunnopplæring for koordinatorer
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
11.april 2018 Liv Heidi Brattås Remo
Utskrift av presentasjonen:

På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker

Kvalitetsreformen – hva skjedde? Mange nye studieprogrammer (tverrfaglighet, modulisering, eksamensfokus) Nytt finansieringssystem – ”tellekantfokus” Stort mangfold i intern organisering (ansatt ledelse, færre beslutningsorgan) Universiteter og høgskoler som strategiske aktører – profilering og spesialisering Nye former for kontroll av sektoren: NOKUT, Riksrevisjon, arbeidsmiljø

Ledelse av utdanning Modulering skapte større koordineringsbehov enn tidligere Tverrfaglighet skapte uklarheter i ”hvem som egentlig bestemte/skulle koordinere” Nye lederoppgaver oppsto: - Kvalitetssystem - formalisering av studiesituasjonen (”kontrakter”, veiledning, K-rammeverk)

Ledelse av forskning ”Ny ledelsesrolle” for mange – siden ledelse tradisjonelt var forbundet med utdanningsansvaret En lederrolle hvor ansvar og myndighet ikke var (og er) avklart ”Tellekantsystemet” – et redskap for synliggjøring, men også for maktkamp og maktutøvelse - både hos ledere og ansatte

Ledelse og administrasjon (1) Endret kompetanseprofil ved universitetene: Nedbygging av ”førstelinjetjenester” (tradisjonelle kontorstillinger – minus 72 prosent på 2000-tallet) Oppbygging av spesialkompetanse på ulike nivåer i organisasjonen (spesielt saksbehandlere innenfor definerte administrative felt - pluss 88 prosent på 2000-tallet)

Ledelse og administrasjon (2) Ledelsen må forholde seg til/kan trekke på en mer profesjonell og spesialisert organisasjon Friheten til å organisere seg har ført til mer komplekse organisasjonsstrukturer (blanding av ansatt/valgt ledelse, kollegiale organ, matriseorganisering, prosjektorganisering, etc.) - kanskje er styringen blitt tydeligere vertikalt, og mer kompleks horisontalt?

De samlede ledelsesutfordringene Økt antall ledelsesoppgaver i utdanning og forskning Økt kompleksitet innen utdanning og forskning Økt kompleksitet i organisasjonen Økte krav om ekstern synlighet Økte forventninger til hva ”ledelse” kan utrette

Noen refleksjoner Fokuserer vi for mye på ledelse og for lite på organisering og styringsstrukturer? - ”ledelse” – limet i en dys-funksjonell organisasjon? Har vi for stort fokus på spørsmålet om valgt eller ansatt ledelse, og for lite på å gjøre lederjobben attraktiv?

Noen refleksjoner forts. Vektlegger vi i for stor grad ”lederkurs” og ”lederutvikling”, og jobber for lite opp mot lederne i det daglige? Hvis ”ledelsen” skal ta ansvar, har det som konsekvens at ”ikke-ledere” i mindre grad føler ansvar?