Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunen og samhandling - utfordringer
Advertisements

Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
STATUS PR Innherred samkommune
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Presentasjon Helge Stanghelle. Rana Utviklingsselskap as  Aktør for næringsutvikling i Mo i Rana.  Etablert i 1987  6 – 8 ansatte  Aktiv.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Modellkommunene Hva er unikt?
Vårkonferanse Ørland juni 2009 Av Geir Vinsand og Magne Langset
Regionale forskningsfond
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Interkommunalt samarbeid i Sør-Trøndelag – status, utfordringer og veivalg KS høstkonferanse Røros 5.november 2009 Av Geir Vinsand.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Kommunereform - hva skjer?
Interkommunalt samarbeid i Fjellregionen – bruk av juridiske tilknytningsformer, veivalg og alternative modeller Regionråds- og samrådingsmøte i Fjellregionen.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Hovedpunkter fra NIVI Rapport 2007:2
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innovasjonsseminaret 2018 Status IKT Orkide
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand

Temaer Behovet for interkommunalt samarbeid Status for det interkommunale samarbeidet Erfaringer med interkommunalt samarbeid Potensialer for samarbeid Ulike typer samarbeid Gode prosesser

Behovet for interkommunalt samarbeid Kommunetenkning fra 1950-tallet Statiske kommunegrenser Geografisk integrasjon Mer kompliserte oppgaver Nasjonale reformer i kø Teknologisk revolusjon Kompetanse en minimumsfaktor Stat og fylkeskommune forutsetter regional samhandling Avgjørende forutsetning for likeverdig velferd og utviklingskraft Alternativ til andre typer endringer

Inntrykk: Omfattende strukturell og institusjonell fragmentering Av grunnstrukturen – kommuner, fylkeskommuner og regional stat Og tilleggsstrukturen – interkommunale organer, selskaper, statlige forsterkningsteam, grenseoverskridende partnerskap, programmer osv. Det regionale utviklingsarbeidet preges av mange utviklingsaktører

Kjent og ukjent Den statlige mekanisme kjenner vi Den kommunale mekanisme vet dere hva er Den interkommunale mekanisme er uklar Påstand: Den fylkeskommunale mekanisme er også uklar

Mottrekk mot fragmenteringen Kommunestrukturreform – bare prat, eller? Statlig overtakelse av oppgaver – ja, kanskje (kommunal helsetjeneste, psykiatri, deler av eldreomsogen, kanskje skolen) Kommunal oppgavedifferensiering – hvem skal differensiere, ut fra hva? Tar vi konsekvensene? Interkommunal mobilisering – framstår som den mest sannsynlige vei, påpekt og ønsket, men dog ikke realisert og ikke overskuet

Hvis fylkeskommunen ramler ned Enten må kommunene løse oppgavene eller staten Parteringsalternativet: Staten tar tannhelse, infrastruktur og samferdsel, kommunene tar vdg.skole, kultur, regional planlegging og regionalpolitikk Differensieringsalternativet: Oslomodell i de store byene, 3.delt struktur i Distrikts-Norge med enten videreføring av fylkeskommunen eller overgang til samkommuner Prosessalternativet: kommunestyrt fylkeskommune, indirekte valg som første skritt

To nasjonale inndelingsstrategier Konsolidering med utgangspunkt i dagens oppgaver og dagens kommunikasjoner og bosettingsmønster Regionkommuner med utgangspunkt i et større nasjonalt grep

Kommunenes svar Regionråd! Interkommunalt samarbeid!  Ser vi konturene av interkommunen i 2008?  Kan interkommunalt samarbeid være en langsiktig god løsning?

Definisjon av regionråd Politisk samarbeidsorgan mellom kommuner der minst ordførerne deltar med stemmerett i det politiske styringsorganet. Formalisert med egne vedtekter eller skriftlig samarbeidsavtale Mange typer saker som arbeidsfelt dvs. ikke sektororgan Må være i operativ funksjon

Regionrådsliknende organer Osloregionen Vestregionen Agderrådet Stavangerregionen Dovrefjellrådet Utviklingsprogrammet ”Blilyst” Regionsamarbeidet Frostating

Regionråd har normalt tre roller Samordning mot næringsliv og regionale utviklingsaktører Behandling av løpende saker Initiering av interkommunale ordninger

Vanligvis Overordnet politisk og administrativt samordningsorgan Basert på konsensus Ikke beslutningsmyndighet over egne oppgaver

Totalbilde 147 formelle ordninger 26 registreringer utenfor definisjonen, finnes mange flere + Namdalsting og Frostating Mange løse nettverk Svært omfattende prosjektaktivitet

Antall tiltak pr kommune

Andel som samarbeider om ulike oppgaver

Konklusjoner Lite systematisk samarbeid om viktige funksjoner som legevakt, brann, administrasjon, byggesak, planlegging, øvrige tekniske oppgaver, naturforvaltning, miljøvern, landbruk, næringsutvikling og lovpålagte breddefunksjoner Få eksempler på helhetlig samarbeid om utviklingsoppgaver, tekniske oppgaver, sosialtjenester, helsetjenester, oppvekst etc. Ingen har etablert et samordnet regionalt utviklingsapparat

Andre funn 95% enhetskommunalt Organisering etter kommuneloven dominerer, lite selskaper Sterkt fallende nyetableringstakt i siste stortingsperiode

Sentralisering? Kan forekomme for ansatte, men avhenger av organisering, ledelse og personalpolitikk Lokal tilstedeværelse og samhandling mot kommunene kan være en utfordring for regionale tjenester Få eksempler på dårligere tilbud til innbyggerne Kompetanse- og kvalitetsgevinster er som regel betydelige for alle kommuner som samarbeider Tilgjengelighet og lokal tilstedeværelse er en løsbar utfordring, kompetanse og utviklingskraft er minimumsfaktor

Omfattende bruk av desentraliserte organisasjonsformer Ambulerende tjeneste fra sentral kompetansebase Nettverksorganisasjoner: stillinger i alle kommuner Hovedkontor + avdelingskontor Arbeidsdelingsmodell: spredning av samlokaliserte regionfunksjoner

Andre læringspunkter Manglende samspill mellom politikere, rådmenn og fagpersonale i det interkommunale rom framstår som en hovedutfordring Vippekommuner og subregionale strategier har påvirket regional mobilisering og handlekraft i delregionene

Samlet inntrykk av erfaringer Mange sliter med å få etablert forpliktende ordninger som følge av lokal konkurranse og uenighet om fordeling –Noen mislykkes –Noen bruker flere år på etablering De som har etablert samarbeid oppnår som regel store gevinster – politisk, faglig og økonomisk De som etablerer mange interkommunale tiltak opplever styringsproblemer

Kommunestyrene har valgt ulike samarbeidsstrategier Praktisk pragmatisk samarbeid (YN, IN, INVEST, VR) –På de fleste områder skal vi klare oppgavene alene –Vi samarbeider om det vi tjener på –Flytting av eget personell er lite aktuelt –Vi prioriterer samarbeid om upolitiske oppgaver –Kommunestyrene skal være ansvarlig for politikkutforming og myndighetsutøvelse –Det er fleksibelt hvem vi samarbeider med Forpliktende strategisk samarbeid (MNR, ISK, LekMos) –Samarbeid betraktes som en selvstendig strategi for oppgaveløsning –Avlastning og felles mobilisering for å vinne påvirkningskraft –Samarbeid også om strategiske og politisk viktige oppgaver –Flytting av personell kan være nødvendig for å bygge sterke fagmiljøer –Interkommunale organer kan være ansvarlig for politikkutforming og myndighetsutøvelse –Faste samarbeidspartnere er nødvendig for kjerneoppgaver

To identifiserte styringsmodeller 1.Den tradisjonelle modellen: Regionrådet opptrer som initierende organ for frittstående interkommunale ordninger (YN, IN, INVEST, VR, Fosen) 2.Regionråd med utvidede oppgaver: Regionrådet opptrer som styringsorgan for frittstående ordninger (MNR) 3.Samkommune: Det interkommunale samarbeidet er organisert etter samkommuneprinsipper (ISK)

K.Styre Namsos Andre avtalebaserte samarbeidsordninger - IT MNR - PPT MNR - Jordmortjeneste MNR - Oppvekst MNR - Helse MNR - Felles prosjekt - Felles innkjøp - Felles fagnettverk - Bilateralt kjøp/ salg K.Styre O.halla K.Styre N.eid K.Styre Fl.anger K.Styre Fosnes Regionråd Utvikling av nye samarb.ordninger Felles tiltak for samfunnsutvikling Politisk påvirkning i regionens interesse Felles arena for kontakt mot eksterne Rm Gruppe Styre 1 Legevakt RM Namsos Styre 2 K.ovelege RM Namsos Styre 3 Skatteoppk. RM Namsos Styre 4 Utv.ktr.* RM Namsos RM Namsos Styre 5 Barnevern RM Overhalla Styre 6 Miljø/landbruk* RM 1 RM 2 RM 3 RM 4 RM 5 Den tradisjonelle modellen *4 kommuner – ikke FlatangerPolitiske organerAdm.organerFagressurs

K.styret Flatanger Andre avtalebaserte samarbeidsordninger - IT MNR - PPT MNR - Jordmortjeneste MNR - Oppvekst MNR - Helse MNR - Felles prosjekt - Felles innkjøp - Felles fagnettverk - Bilateralt kjøp/ salg Regionråd Strategi Styre Utvikling av nye samarb.ordninger Felles tiltak for samfunnsutvikling Politisk påvirkning i regionens interesse Felles arena for kontakt mot eksterne Rm Gruppe RM Namsos Styre 2 Barnevern RM Overhalla Styre 3 Miljø/landbruk* RM 1 RM 2 RM 3 RM 4 RM 5 Regionråd med utvidede oppgaver *4 kommuner – ikke FlatangerPolitiske organerAdm.ledelse Legevakt K.ovelege Skatteoppk. Utv.ktr.* RM Namsos Fagressurs K.styret Namdalseid K.styret Namsos K.styret Overhalla K.styret Fosnes

Organisering etter samkommuneprinsipper Felles politisk styringsorgan Evt. med politiske underutvalg/styrer Politisk leder Administrativ leder Næring og Innovasjon -Utviklingskontoret -Næringsfond -Partnerskap -Felles prosjekt Miljø og landbruk -Miljø- og landbruks- forvaltningen - Partnerskap -Felles prosjekt MNR Utdanning og oppvekst -PPT -Fagnettverk -Felles prosjekt MNR Helse og sosial -Barnevern -Kommuneoverlegen -Legevakt -Jordmortjenesten -Fagnettverk -Felles prosjekt Adm støtte -IKT -Skatteoppkreveren -Innkjøp -Felles prosjekt Politiske organerAdm.ledelseFagenhet K.styret Flatanger K.styret Namdalseid K.styret Namsos K.styret Overhalla K.styret Fosnes RM 1 RM 2 RM 3 RM 4 RM 5 Bilateralt samarbeid Rm Gruppe

Bruk av ulike tilknytningsformer for enkeltoppgaver kan forekomme i alle modellene Løse fellesskap Avtalebasert kjøp og salg KL §27-styre, vanlig vertskommune KL §28 b administrativ vertskommune KL §28 c vertskommune med folkevalgt nemnd Interkommunale selskaper Aksjeselskaper Stiftelser, foreninger etc.

Store potensialer for utvidet samarbeid Politisk samordning og mobilisering –Innenfor næring og innovasjon, plan og miljø, samferdsel, påvirkning av rammebetingelser, regionalpolitikk, nasjonsbygging –Bygging av politiske arenaer for intern styring og mer forutsigbar ekstern samhandling Horisontal samordning av kommunale funksjoner –Videreutvikling av IKT-funksjon: teknologi, organisasjon og tjenester –Administrasjon: skatt, lønn, regnskap, faktura, budsjett/analyse, personal, informasjon, arkiv –Smale kompetansekrevende tjenester: Barnevern, kommuneoverlege, jordmor, lege, helsesøster –Utviklingsoppgaver og støttefunksjoner til skoler, barnehager og eldreinstitusjoner –De glemte funksjoner: tradisjonelle tekniske oppgaver, kulturminnevern, samfunssikkerhet, informasjon, personalpolitikk Vertikal samordning mot fylkeskommunen og staten –Utdanning, samferdsel, regionalpolitikk, helse, NAV, kriminalitet….

Forutsetninger for gode prosesser Ytre press, veiledning og støtte Indre motivasjon, positiv holdning til samarbeid Forankring i kommunestyrene Balanserte faglige utredninger Administrativ samordning Involvering og bidrag fra de ansatte Samhandling med eksterne

Konklusjoner 1.Alle kommuner kan oppnå betydelige gevinster ved utvidet samarbeid 2.Mulighetene for læring og erfaringsoverføring er betydelige 3.Flere kommuner er svært sårbare og i en vanskelig forvaltningspolitisk situasjon som enten krever et sterkere samarbeid eller andre løsninger for å sikre likeverdig velferd og utvikling 4.Tradisjonelt interkommunalt samarbeid i dagens tempo er neppe tilstrekkelig for å møte sentrale utfordringer 5.Av foreliggende alternativer framstår samkommunen som den beste styringsmodellen for omfattende interkommunal oppgaveløsning 6.Interkommunalt samarbeid framstår i dag ikke som en nasjonal hovedløsning for ivaretakelse av offentlig velferdsproduksjon og utviklingsoppgaver 7.Nasjonale og regionale aktører kan gjøre betydelig mer for å motivere og støtte kommunene

Kritiske suksessfaktorer ved omstilling Mer penger? Endret finansieringssystem? Endret funksjonsfordeling? Nye samarbeidspartnere? Ny organisasjonsform? Ny infrastruktur? Viktigst av alt: Menneskelig motivasjon!

Kritiske motivasjonsfaktorer Klar langsiktig kurs Glødende plattform Ledere og ansatte med indre motor