Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen 11.05.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kjell Erik Øie Statssekretær
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Skolen – en kommunal virksomhet
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
NOU 2012:1 Til barnas beste – Ny lovgivning for barnehagene. Barnehagelovutvalget – innstilling 16. januar. Gjennomgang av barnehageloven med forskrifter.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Folkehelse og universell utforming
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Bydelens strategiske plan
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon SKU
HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Det integrerte universitetssykehuset
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Utskrift av presentasjonen:

Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen

LMUs arbeids- og ansvarsområde Fire sentrale lover for LMUs virksomhet: Universitets- og høgskoleloven §4-3. Læringsmiljø og pkt. 3 om læringsmiljøutvalg Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven om likestilling og likeverd… plikt til tilrettelegging - universell utforming - og individuell tilrettelegging Lov om offentlige anskaffelser Ny plan- og bygningslov

Interne dokumenter Strategiplan for HiST Mandat for LMU LMU – årsrapport og handlingsplan Handlingsplan for tilrettelegging for studenter med nedsatt funksjonsevne Øvrige plandokumenter, budsjettdokumenter, retningslinjer etc.

Mål NOKUTS kvalitetskriterier: –god administrativ støtte rundt studiene –at studiene foregår i et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø Resultatmål i strategisk plan for HiST –Opprettholde godt læringsmiljø, høy studenttilfredshet og høy gjennomføringsgrad i forhold til avtalt utdanningsplan Overordnede målsettinger og føringer i Handlingsplan for tilrettelegging for studenter med nedsatt funksjonsevne ved HiST : –HiST har som målsetting å gi alle studenter et likeverdig tilbud i tråd med føringer i lover, forskrifter og konvensjoner. –HiST har særlig fokus på tiltak som sikrer universell utforming. Der dette ikke er mulig, vektlegges individuell tilrettelegging.

Eksterne/sentrale ressurser, samarbeidspartnere Universell - Nasjonalt nettverk for LMU Nettverk av LMU-koordinatorer Deltasenteret Interesseorganisasjoner NAV hjelpemiddelsentraler

Interne/egne ressurser Kvalitetssystem - studiekvalitetsutvalg Læringsmiljøutvalg Ledelse, avdelingsadministrasjon, fagansatte, kontaktpersoner/studieveiledere ved hver avdeling 60 % stilling som rådgiver/kontaktperson for studenter med funksjonsnedsettelser (pålagt å ha kontaktperson) Websider Plan og økonomi Drift IKT

Innsatsområder Fysisk og psykisk helse –Studier med støtte (SMS). Bør bli et varig tiltak –Psykososial helsetjeneste –Rådgiver –Samarbeid med helsesøster Uttalelser Mottak av nye studenter – Quak!

Mandat for LMU (skal revideres våren 2011) 1.1 Læringsmiljøutvalget skal ta opp saker som angår studentenes totale læringsmiljø og som ligger innenfor institusjonens kontrollsfære. De enkelte deler av virksomheten og enkeltstudenter/- ansatte kan be om å få tatt opp slike saker i Læringsmiljøutvalget. 1.2 Læringsmiljøutvalget har et spesielt ansvar for å påse at følgende bestemmelser i UHL § 4-3 blir gjennomført:

Forts. mandat for LMU Mandatet er i overensstemmelse med UHL sine krav, og beskjeftiger seg med saker vedrørende: Fysiske forhold Psykososiale forhold i den tiden studentene er tilknyttet institusjonen Velferds- og studentsosiale forhold Oppfølging av Handlingsplanen for tilrettelegging for funksjonshemmede studenter ved HiST og rapportere om tiltak Læringsmiljøutvalgets arbeid dokumenteres og inngår som en del av institusjonens interne systemer for kvalitetssikring Læringsmiljøutvalget er ikke en iverksettende enhet, og alle forslag /vedtak om konkrete tiltak må oversendes styret eller høgskoledirektøren Læringsmiljøutvalget rapporterer årlig til styret, som har det overordnede ansvar for studentenes læringsmiljø. Referat fra LMUs møter sendes styret til orientering.

LMU - årsrapport 2010 Områder for rapportert aktivitet 2010: –Samarbeidet internt og eksternt –Fulgte opp studiekvalitetsundersøkelser –Hadde fokus på læringsmiljøet ved endringer i bygningsmasse/campus –Støttet studentenes krav til bedre studiefinansiering –Utarbeidet ny Handlingsplan for studenter med nedsatt funksjonsevne –Fulgte med på konsekvenser av ny lovgivning; bl.a. diskriminerings og tilgjengelighetsloven –Gjennomførte prosjekt drikkevannsautomater –Jobbet med etablering av elektronisk avvikssystem (2011) –Utarbeide informasjonsside for LMU på studentportalen (ikke)

LMU - handlingsplan 2011 Områder for planlagt aktivitet: –Samarbeid med SKU, AMU og andre LMUer –Oppfølging av interne studiekvalitetsundersøkelser og studentenes helse- og trivselsundersøkelse –Følge opp handlingsplanen for studenter med funksjonsnedsettelser –Fokus på læringsmiljøet ved endringer i bygningsmasse/campus. Holde seg selv og andre informert. –Støtte studentenes krav til bedre studiefinansiering –Følge med på konsekvenser av ny lovgivning for HiST og studentene; bl.a. diskriminerings og tilgjengelighetsloven –Utarbeide informasjonsside for LMU på studentportalen

LMU – status og rolle ”Læringsmiljøutvalget er ikke en iverksettende enhet, og alle forslag /vedtak om konkrete tiltak må oversendes styret eller høgskoledirektøren”. –De ansattes representanter i LMU sitter i utvalget i kraft av sin rolle og funksjon i organisasjonen. På den måten blir en del saker direkte initiert og gjennomført av utvalgets medlemmer. –Det samme gjelder studentene i og med de har tradisjon for at leder av studentparlamentet sitter i utvalget. Tilfreds med status og rolle? –Er dette en god måte å sette sammen utvalget på eller skulle andre ansatte eller studenter vært representert i utvalget? Hva med rektor eller prorektor? Ville det gitt utvalget større tyngde?

Hva videre? Områder å jobbe videre med LMU har hatt en målsetting om å bli mer synlig på nettet, men dette har vi ikke fått til. WEB-sidene er lite synlige og mangelfullt oppdaterte. Hva kan vi gjøre? Er IKT-prosjektet svaret? Ville det være hensiktsmessig med et felles arbeidsutvalg for SKU og LMU? Hva må til av ressurser for å nå målet om høy gjennomføringsgrad med økt antall studenter med behov for tilrettelegging? Lovbestemt individuell utdanningsplan. Hvordan håndteres dette i HiST?