Folkedikting, mytar og samtidstekstar Verdiar og forteljemåtar Wikimedia Commons.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vanlege nynorskfeil.
Advertisements

Frå eitt medium til eit anna
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tema Vg1, kap 4.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Kapittel 7 Etisk realisme og modernisme
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt. Inn i eit nytt hundreår Brytningstid mellom gamle og nye verdiar Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flyttar.
Dialogisk lesing Språkarbeid i Kaland barnehage
Meir enn religion – jødane reknar seg også som eit folk Jødane trekk røta sine tilbake til Abraham Mange jøder er sekulære (verdsleg, mindre religiøse)
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Arbeid på skulen Norsk Tekstskaping, finskrift, grammatikk. Vekas mål: - Vurdera og samanlikne eigne og andre sine tekstar. -Beskriva språk og språkbruk,
| Å argumentere kjeldekritikk og nettvett. Bruk av kjelder i skriftlig arbeid.
Bokdykk for born og førskolelærarar – Kva skal vi lese?
Kap. 6 Tankar, tru og tvil i Bibelen
Samfunnsfag, kap.2 Hugsar du?.
| Samansette tekstar.
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Vel digital postkasse på Noreg.no
Brukarundersøkjing Fokusområder:
Litteraturen etter 1980.
LESEKURS.
Dramaet «ET DUKKEHJEM» av Henrik Ibsen
Retorikk og skriving.
Litteraturen frå 1900 til 1945 Ei oversikt
| Munnleg kommunikasjon
| Samansette tekstar.
Munnleg kommunikasjon
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Å skrive novelle.
Kort om implementering
SLIK VERT DU FLINK TIL Å FRAMFØRE FOR ANDRE
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
Kompasstrening.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Vel digital postkasse på Noreg.no
Stadbasert og bærekraftig læring med
Munnleg kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Diskusjonsframlegg frå styret
® Utallege møter - tverrfaglige mange dyre timeverk
Vel digital postkasse på Noreg.no
Lesing i matematikkfaget
Luftsportforbundet Oslo, torsdag 3. mai 2018
Setje tekstar i kulturhistorisk samanheng Langsvarsoppgåve 1 Sidemål, hausten 2018 Lenkje til oppgåva:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
MEDLEMSKAPSUTVIKLING
Utskrift av presentasjonen:

Folkedikting, mytar og samtidstekstar Verdiar og forteljemåtar Wikimedia Commons

Tre ulike lesemåtar Tekstorientert lesemåte Kontekstorientert lesemåte Forfattarorientert lesemåte

Fokuserer på teksten: – Forteljemåte – Komposisjon og spenningsoppbygging – Personskildring – Korleis språket er brukt for å skape ein litterær tekst Tekstorientert lesemåte

Kontekstorientert lesemåte Fokuserer på konteksten: – Teksten er eit resultat av omkringliggande årsaker, som f.eks. samtida – Vi leitar etter meining andre stader enn berre i teksten eller i forfattaren sin intensjon: Vi studerer tendensane i tida Vi ser teksten i samanheng med tidlegare og seinare litteratur

Forfattarorientert lesemåte Fokuserer på forfattaren: – Kva har forfattaren meint? – Kva kan ha inspirert forfattaren? – Finn vi samanheng mellom livet til forfattaren og teksten?  Blir ein uaktuell lesemåte om vi ikkje kjenner forfattaren!

Kjapt oppsummert Gå saman to og to: Forklar kva som skil dei tre lesemåtane frå kvarandre!

Korleis finne verdiar i tekstar? Når vi leitar etter verdiar, les vi kontekstorientert: – Vi meiner at teksten uttrykker tankar, haldningar og verdiar som var vanlege i den tida då teksten vart til.

For ordens skuld: Kva er verdiar i tekstar? Det teksten formidlar som – positivt eller negativt – Viktig eller uviktig Kan ofte finnast i bodskapen eller moralen i teksten

Korleis finne forteljemåtar i tekstar? Tek utgangspunkt i tekstanalyse – Korleis er teksten fortalt? – Korleis er teksten bygd opp/ komponert? – Korleis er personane skildra? – Korleis er språket brukt? – Osv.

Kjapt oppsummert Gå saman to og to og forklar kva vi meinar med verdiar og forteljemåtar i tekstar.

Å samanlikne ulike tekstar Gir innsikt i – Korleis eit tema blir behandla ulikt i ulike periodar og dermed korleis verdiar endrar seg – Korleis tida påverkar det litterære uttrykket – Kva som er likt og kva som er ulikt i måten vi fortel historier på

Forteljemåtar Vi ser på to viktige modellar som gir innsikt i korleis forteljingar blir utforma: – Aktantmodellen Ei forteljing består av ein person med eit prosjekt, og han har hjelparar og motstandarar – Hollywoodmodellen Eit mønster for spenningsoppbygging

Aktantmodellen Tove Nilsen

Eksempel frå Dødslekene Prosjektaksen: Katniss sitt prosjekt er å overleve dødsleikane Konfliktaksen: Ho har hjelparane Peeta og Haymitch, men møter motstand frå dei andre deltakarane i dødsleikane Kommunikasjonsaksen: Presidenten i Panem gir Katniss premien: ho overlever dødsleikane

Hollywoodmodellen Eksposisjon/ anslag/ informasjonslasting Komplikasjon Vendepunkt Klimaks Avklaring  denne har mykje felles med tragediediktinga i antikken

Eksempel frå Dødslekene Eksposisjon/ anslag: Katniss blir presentert, forholdet mellom Katniss og Peeta blir forklart Komplikasjon: Primrose blir valt ut til å delta i dødsleikane, men Katniss ofrar seg for henne Vendepunkt: Allianse med Peeta Klimaks: Siste og avgjerande kamp mot motstandar Avklaring: Katniss og Peeta får vende heim som vinnarar

Obs! Desse modellane fangar ikkje alt som er interessant i ein tekst Fokuserer på oppbygginga meir enn på innhaldet Seier ingenting om det litterære universet Prøver ikkje å forklare tvetydige eller kompliserte forhold mellom personar Passar best på (enklare) spenningstekstar

Kjapt oppsummert Gå saman to og to. Den eine forklarer kva aktantmodellen er, den andre forklarer kva hollywoodmodellen er.

Verdiar i segner Moralen er eigna til å oppdra eller å skremme Nøkken  hald deg unna vatnet Utburden  kvinner må ikkje bli gravide utanom ekteskapet Deildegasten  ikkje fall for freistinga om å stjele land frå nokon

Verdiar i eventyr Psykoanalysen som tolkingsverkty – ein kontekstorientert lesemåte Eventyra fortel oss om det å vera menneske: – Korleis overvinne vanskar? – Korleis frigjere seg?

Raudhette og ulven Om seksuell oppvakning hjå unge jenter Skogen er eit bilete på livet Ulven er eit bilete på mannen og farane ved å bli forført Den raude fargen symbol på fare og erotikk Og moralen er …?

Kjapt oppsummert Kva for verdiar formidlar segner? Kva for verdiar formidlar eventyra, i følgje psykoanalytisk tolking?

Kvinner som subjekt og objekt Gamle og nye tekstar kan fortelje oss om kjønnsroller: Er kvinnene handlande subjekt eller viljelause objekt?

Nokre eksempel gjennom tidene Antikken – Sirenene: handlande subjekt, farlege, erotisk sterke – Amasonene: handlande subjekt, farlege og trugande krigarinner – Ikkje uttrykk for kvinneliv i Hellas – Personifiserer det farlege og trugande ved kvinner

Segna om Meistar-Jo Framstiller kvinna som «skurken» i forteljinga, mannen som uskuldig I verkelegheita var det omvendt: mannen var ein tyrann  den handlekraftige kvinna blir likevel framstilt som eit problem  Uttrykker verdiar i samtida: kvinner skal underordne seg mannen

Skylappjenta Går frå å vere objekt til å bli subjekt Trassar farar og overvinn vanskar Finn sin eigen veg i livet Formidlar dermed ein annan verdi enn Raudhette og ulven

Kjapt oppsummert Gå saman to og to. Gje kvarandre eksempel på korleis kvinner blir framstilt som subjekt eller objekt i litteraturen.

Redningsmannen Eit motiv i litteraturen til alle tider Harry Potter Katniss Supermann Kjenner du til andre?

Balder Er lyset og godheita i norrøn mytologi Blir drepen av Loke  Verda går under, men gjenoppstår

Bergtakingsmotivet Kampen mellom det gode og det vonde: Dei underjordiske mot kristendommen Berre kyrkjeklokkene/ kristendommen kan fri mennesket frå «berget»

The Matrix Neo – den utvalde, håpet for menneska Må velje å bli redningsmann, må tru på seg sjølv Treng kjærleik frå ei kvinne (Trinity)  Viser korleis individualisme og kjærleik er to viktige verdiar i vår tid

Kjapt oppsummert Gå saman to og to. Gje kvarandre eksempel på at kampen mellom det gode og det vonde er eit tema til alle tider.