Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret 2016 - 12.04.16 Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Advertisements

Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Psykiske utfordringer ved MS
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Traumebehandling i sykehusavdeling
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Utredning med Scid 2. Avhengighet av andre mennesker er en naturlig del av det å være et menneske. Motpolen er ikke uavhengighet, men autonomi Patologiske.
Modul 7: Å være barnets advokat 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
ANGST I SKOLEN Hvilke uttrykk har angst i skolen?
En introduksjon.
I møte med pasienten Bilde fra Google..
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Faglig utvikling hos sykepleierne
Russ-Russetid-foresatte- hvem sitt ansvar?
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Misjonsrapport oktober 2016
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Trym Nordstrand Jacobsen
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Dyrepleier Dyrepleierstudiet
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Hva vet vi om barn og smak
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Eikeli VGS
Oppgave 22 Side 142 – 143 Utdrag fra en roman av Hanne Ørstadvik: Like sant som jeg er virkelig (1999). Kanskje du vil forsøke å lese romanen?
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Inge Nordhaug RVTS Vest
Bra for legen – bra for pasienten
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kompetansedager om omsorgssvikt og overgrep Dag 3: Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Aktiv lytting gjennom fem steg.
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
ABC i sinnemestring for foreldre
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme

Hva er et traume? Skremmende/overveldende hendelse/serie av hendelser som har varig konsekvens for funksjonsnviå. Tidligere ”av katastrofekarakter” – nå subjektivt fokus Traumelidelsene er normale reaksjoner på alvorlige hendelser – som ikke går over En psykologisk skade Stress-sårbarhet

Hva skjer i hjernen? Alarmsystemet i hjernen Autonome/sympatiske nervesystemet Fight-or-flight-respons Tilstand rettet mot overlevelse – alle pattedyr har den - automatisk Kroppen konsentrerer seg om overlevelse – hva kan vente? Hva må skje nå?

Hva skjer etterpå? Minnet blir perseptuelt lagret Automatiske alarmreaksjoner Langvarige overgrep eller misbruk -> barn tilpasser seg Sosiale skader, ”relasjonstraumer” Påvirker evne til å danne og nyttiggjøre seg relasjoner til andre mennesker

Case 1 Tatt ut case

Case 2 Tatt ut case

Dissosiasjon Avspalting Av minner, av følelser, mv. I relasjoner

Traumelidelser PTSD Fobier Personlighetsforstyrrelser (spesielt Emosjonelt ustabil PF – men også andre) Dissosiative tilstander Dissosiativ identitetslidelse

ASD/UH og overgrep Personer med utviklingshemming er mer utsatte for seksuelle overgrep, vold, omsorgssvikt og mobbing enn andre Når personer med UH utsettes for det er det oftere gjentatt, mer alvorlig og kjent gjerningsperson Det samme ser ut til å gjelde personer med ASD Svakere kognitiv fungering, mer omfattende ASD- symptomer ser ut til å være forbundet med høyere risiko

ASD/UH og sårbarhet Kognitive vansker -> større sårbarhet Personer med utviklingshemming ser ut til å være mer sårbare for å utvikle traumereaksjoner etter en hendelse – også etter tilsynelatende ”mindre alvorlige” hendelser Det gjelder i enda større grad personer med ASD Risiko ser ut til å virke kumulativt

Hva gir traumesymptomer? Omfang og alvorlighetsgrad: Sårbarhet x hendelse Enkle og komplekse traumer Menneskepåførte eller ikke Tidsaspektet: Timing og omfang

Traumesymptomer Jo svakere kognitiv fungering, jo større risiko for at utfordrende atferd er større del av bildet Men: Personlighet og kjønnsforskjeller? Utfordrende atferd er et uspesifikt reaksjonsmønster som tyder på at folk ikke har det bra – noe er galt De fleste studier på UH og traumer rapporterer utfordrende atferd. ASD/UH: vanligste tegn

Traumesymptomer Sterkt ubehag, vansker med følelsesregulering Gjenopplevelse/plagsom hukommelse Unngåelsesatferd Symptomer på vedvarende alarmredskap

Sterkt ubehag, vonde følelser Irritabilitet/aggresjon, søvnvansker, distraherbarhet Så ubehagelig at mennesker sliter med å integrere det Forståelse? Komplisert for oss alle Sterkt ubehag ved omstendigheter som utløser minner

Gjenopplevelse/plagsom husk Flashbacks/gjenopplevelser Påtrengende minner Mareritt Amnesi?

Unngåelsesatferd Er jo ikke så overraskende Fobi-aktige reaksjoner

Vedvarende alarmberedskap Autonom hyperaktivering over tid Forøket startle-respons Hypervigilans Bekymringsangst

Behandling Stabilisering – Bearbeiding – Rehabilitering Stabiliseringsarbeid en forutsetning Terapi ser ut til å ha god effekt (CBT, EMDR) Ting kan bli litt verre med én gang man starter behandling – før det blir bedre Medikamentell behandling er symptomdempende, men kan også dempe aktivering

Litt om skadeavvergende tiltak Helse- og omsorgslovens kapittel 9 Bruk av fysisk tvang i eget hjem Hva med personer som ikke skjønner hva som skjer? Og som får en alarmaktivering i forbindelse med slike tiltak?

Skadeavvergende tiltak Bruk av fysisk tvang Hvordan oppleves det? To studier: Personer med utviklingshemming opplever: sinne, engstelse, ubehag, smerte (Jones & Kroese, 2006) Mange med utviklingshemming forstår ikke hva som skjer og hvorfor (Hawkins et al., 2004) Hva vet vi om andres opplevelse av tvangsbruk?

Skadeavvergende tiltak Eks. bruk av nedleggingsprosedyrer Kan virke selvopprettholdende? Lager vi et nytt problem? Hvordan ville vi forstått dette i en annen kontekst? Større kognitive vansker, større forståelsesvansker -> mer sårbarhet

Skadeavvergende tiltak Det ville være overraskende om alle i en så sårbar gruppe tålte dette helt fint – uten å ta skade av det Faglighet og hvordan det gjøres. Men sårbarhet… Vet fortsatt lite om bivirkninger av slike tiltak – eller hvordan identifisere bivirkninger og dem som har mange av dem Hvordan ville vi håndtert dette med et medikament?

Oppsummering/konklusjon Personer med UH og/eller ASD er mer utsatt for potensielt traumatiserende hendelser og mer sårbare for dem Utfordrende atferd er en del av symptombildet hos de fleste med UH Inngripende, skadeavvergende tiltak kan i verste fall til traumelidelser – uvisst hvor ofte det innebærer å erstatte et problem med et annet