Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
Advertisements

MyPack Hent der du handler
Diplomat Norge AS.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Logistikkforeningen 15. april 2005 Eric Sandtrø Hva er Komplett ? Et av Europas største e-handelsselskaper innen salg av dataprodukter Eneste e-handelsselskap.
Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
KATRIN INCLUSIVE DISPENSERS DESIGNED FOR EVERYONE.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Strategiplan
Benchmarking som kilde til forbedring
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Omorganisering / endringer i styringslinje
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Drupal Utvikling Spesialist
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Ekstraordinær generalforsamling
Firmanavn Forretningsplan.
Hvordan implementeres rentebeslutningen?
Sak 8: Status fra etableringsprogrammet
Enovas støtte til landstrøm
Erfaringer med bruk av NS 8435
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Verktøy for leverandørkategorisering
Presentasjon for virksomhetens ledelse
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Verdikjedeintegrasjon
Flere lesere, flere muligheter
E-handel.
6. desember desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.
Kapittel 8 Budsjettering
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Inspirasjon og ledelse
Relasjonsmarkedsføring
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Kraljic matrise.
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Firmanavn Forretningsplan.
Analyser – eksterne for valgt kategori
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Nominelle renter og realrenter
Brukermedvirkning ved UNN
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Utskrift av presentasjonen:

Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg

Juli 1997

Juni 2000

Aktive kunder

Et fungerende konsept i et marked med knalltøff konkurranse Vekst i markedet drevet av: – Nye produkter – Ny teknologi – Bredere kundebase – Kundeaksept for netthandel Tilgjengelighet Logistikk Betaling Komplett’s forretningskonsept – Fokus på E-handel – Enkel og effektiv forretningsmodell – Voksende kundebase – God kundeservice – Balanse mellom vekst og lønnsomhet Lønnsom vekst

Nye kundegrupper Gjøre det trygt og enkelt å handle Bygge ned barrierer PC-nerder >> datainteresserte >> Ola og Kari Normann Nye produktområder PC-relatert >> Elektronikk >> ???? Nye markeder Gi kundene en god kjøpsopplevelse – før, gjennom og etter handelen Hvordan oppnå fortsatt vekst ?

SMS / Tracking Velger produkt – legger inn ordre Ordrebekreftelse på Løpende statusoppdatering på kundekonto på web EDI-fil Ordre Allokering Statusoppdatering Plukkoppdrag Statusoppdatering Ordrebehandling

Antall ordre økte + 26% + 4 % vekst i omsetning Direktesalg øker – forhandersalg minker Håndteringsvolum i ordre, ordrelinjer og sendinger øker raskere enn omsetning og bidrag i penger. Setter store krav til kontinuerlig effektivisering Kontinuerlig effektivisering

Store variasjoner i ordremengde Forventninger om korte og pålitelige leveringstider Tøff konkurranse Høyt servicenivå er forutsetning for kundelojalitet Krever stor fleksibilitet og fokus på høyt servicenivå hver dag Fokus på servicenivå

Papirløs lagerdrift

Materialadministrasjon Innkjøp Ordrebehandling Vareallokering Økonomi Returbehandling Rapportering Transaksjonsvolum Driftstabilitet Utviklingsmulighet

Kunden velger: Betalingsmåte Fraktalternativ = prioritet Varsling Pris låses når kunde fullfører handel

Kontinuerlig utvikling

Web Support 2. linje Kundestøtte Eksperthjelp Raskt og effektivt Selvhjelp Redusere volum Bedre info på web – gjøre det lettere for kunder å løse problemet selv Styre kundene til leverandørenes supportapparat Styrke kompetanse Support - fokus på svartid Eskalere kompliserte saker til 2.linje Returårsaker Angrefrist Uavhenta pakker Transportskade Reklamasjoner Redusere kostnad og risiko Effektiv og rask behandling Omfattende testing og informasjonsbehandling Beholdning defekte varer – verdi og alder Utstående hos leverandør – verdi og alder Returfrekvens pr produktgruppe, leverandør og produktnr

Feed-back fra kunder Tilbakemeldinger fra kunder Ta det alvorlig Gjør noe med det - raskt

Logistikkdirektør Pål Vindegg / e