Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg
Juli 1997
Juni 2000
Aktive kunder
Et fungerende konsept i et marked med knalltøff konkurranse Vekst i markedet drevet av: – Nye produkter – Ny teknologi – Bredere kundebase – Kundeaksept for netthandel Tilgjengelighet Logistikk Betaling Komplett’s forretningskonsept – Fokus på E-handel – Enkel og effektiv forretningsmodell – Voksende kundebase – God kundeservice – Balanse mellom vekst og lønnsomhet Lønnsom vekst
Nye kundegrupper Gjøre det trygt og enkelt å handle Bygge ned barrierer PC-nerder >> datainteresserte >> Ola og Kari Normann Nye produktområder PC-relatert >> Elektronikk >> ???? Nye markeder Gi kundene en god kjøpsopplevelse – før, gjennom og etter handelen Hvordan oppnå fortsatt vekst ?
SMS / Tracking Velger produkt – legger inn ordre Ordrebekreftelse på Løpende statusoppdatering på kundekonto på web EDI-fil Ordre Allokering Statusoppdatering Plukkoppdrag Statusoppdatering Ordrebehandling
Antall ordre økte + 26% + 4 % vekst i omsetning Direktesalg øker – forhandersalg minker Håndteringsvolum i ordre, ordrelinjer og sendinger øker raskere enn omsetning og bidrag i penger. Setter store krav til kontinuerlig effektivisering Kontinuerlig effektivisering
Store variasjoner i ordremengde Forventninger om korte og pålitelige leveringstider Tøff konkurranse Høyt servicenivå er forutsetning for kundelojalitet Krever stor fleksibilitet og fokus på høyt servicenivå hver dag Fokus på servicenivå
Papirløs lagerdrift
Materialadministrasjon Innkjøp Ordrebehandling Vareallokering Økonomi Returbehandling Rapportering Transaksjonsvolum Driftstabilitet Utviklingsmulighet
Kunden velger: Betalingsmåte Fraktalternativ = prioritet Varsling Pris låses når kunde fullfører handel
Kontinuerlig utvikling
Web Support 2. linje Kundestøtte Eksperthjelp Raskt og effektivt Selvhjelp Redusere volum Bedre info på web – gjøre det lettere for kunder å løse problemet selv Styre kundene til leverandørenes supportapparat Styrke kompetanse Support - fokus på svartid Eskalere kompliserte saker til 2.linje Returårsaker Angrefrist Uavhenta pakker Transportskade Reklamasjoner Redusere kostnad og risiko Effektiv og rask behandling Omfattende testing og informasjonsbehandling Beholdning defekte varer – verdi og alder Utstående hos leverandør – verdi og alder Returfrekvens pr produktgruppe, leverandør og produktnr
Feed-back fra kunder Tilbakemeldinger fra kunder Ta det alvorlig Gjør noe med det - raskt
Logistikkdirektør Pål Vindegg / e