24.09.20161 Regional plan for Vefsna Planforum 26.09.12 Magnar Bakksjø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Den Norske Turistforening Vassdragsvern, bruk og næring Jan Olav Nybo Den Norske Turistforening.
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
Fra fylkesdelplan Rondane til regional plan for Rondane-Sølnkletten
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Naturvernets utvikling
Snåsa kommune Småkraft i Indre Namdal Innlegg på planseminar Snåsa hotell torsdag 13. oktober 2011 Truls Eggen, Snåsa kommune.
Reguleringsplaner.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Arealsamling Stavanger 21 – 22 september 2004 Kartfesting av kjerneområder for landbruk Erik Anders Aurbakken rådgiver.
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kommunale arealplaner
Grønne planer – nasjonale føringer
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Hva kan man gjøre i et vernet vassdrag? Dag Bastholm Dato 22. januar 2014.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Navn: Nina Rieck Bjørbekk & Lindheim AS Februar 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Inngrepsfrie områder i Nordland - INON Angi verdi for INON -områder i Nordland og angi konflikt med etablering av vindkraft for det samme tema i forbindelse.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Premisser for små kraftverk i Vefsnavassdraget Arne Jørgen Kjøsnes.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Vannforvaltning i arealplanlegging
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Planprogrammet skal sette rammen for rulleringen av kommuneplanens arealdel, og er en del av oppstart for kommuneplanarbeidet. Planprogrammet skal gjøre.
Massehåndtering og kulturminner
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
UU og Fylkesmannens rolle
Presentasjon av Høringsdokumentene
Høringsmøte om planprogram og hovedutfordringer i Nordland og Jan Mayen vannregion og Ranfjorden vannområde Rådgiver, Håkon Roald Nordland fylkeskommune/
Utskrift av presentasjonen:

Regional plan for Vefsna Planforum Magnar Bakksjø

Planprogrammet Fastsatt av fylkesrådet Målsetting Lokal og differensiert forvaltning i et balansert forhold mellom bruk og vern Det kan åpnes for å ta i bruk naturressursene når verdiene ikke forringes Planen skal gi føringer for nasjonal og regional politikk

Regional plan i hht PBL Som gir retningslinjer Som eventuelt gir bestemmelser Planen skal bli et kart som viser soner med retningslinjer og eventuelt bestemmelser Planen skal gi føringer for nasjonal og regional politikk

Planområdet - Utredningsområdet Vefsnas nedbørsfelt – planområdet er ca 3600 km2 Berører også kommunene Brønnøy,Vevelstad og Bindal I forhold til KU må noe defineres ut Områder som lett defineres ut: Store områder er LNFR uten press og vil være det i uoverskuelig framtid Noe er vernet etter særlov Noe er foreslått vernet etter særlov

6 Utredningsområdet Her må man også tenke influensområder Elva er hovedvassdraget, sidevassdragene og større bekker, men hva er større bekker ? Kriterier for avgrensning av utredningsområdet Områder som naturlig hører til elva og som står i samspill med elva økologisk, topografisk og/eller bruksmessig PBL – 100 metersbeltet RPR VV – 100 metersbeltet Funksjonell kantsone Topografi Barrierer som veg, jernbane, kraftlinje Tiltak/virksomhet som påvirker elva og vannet Innspill om tiltak/virksomhet

Utredningsområdet, forts Kunnskapsinnhentingen vil gi noen flere svar Landskapskartleggingen Friluftslivskartleggingen Biologisk mangfoldkartleggingen Naturtypekartleggingen Kulturminne- og kulturmiljøene (samiske og norske)

Innspill til planen Innspillene vil også gi noen flere svar Småkraft Reiselivssatsing Tilrettelegging for fiske Massetak i og ved elva Jernbanen en barriere Rydding – kulturlandskapspleie Landbruket må styres av særlovgivningen Nydyrking ned til elva Skogsdrift ned til elva og på øyer i elva Ferdsel over elva Forbygging

Medvirkning Innspillene vil også gi noen flere svar Seminarer Prosjektgruppa Faggruppene Regional park

Parallelle prosesser Forvaltningsplan for vannregion Nordland – vannområde Vefsnfjorden og Leirfjorden Lakseforvaltning – driftsplan for elva

Planprosessen Figur 4: Skjematisk framstilling av planprosessen

Figur 3: Organisasjonskart

Retningslinjer for vassdragsbeltet Klasser etter RPRVV Vassdragsbeltets avgrensning og forvaltning bør differensieres etter registrerte verneverdier og arealtilstand. Det anbefales at dette skjer i forbindelse med arbeidet med kommuneplanens arealdel. Et hjelpemiddel i den forbindelse er å dele vassdragsbeltet inn i klasser. Hensikten med en inndeling i forvaltningsklasser er å få fram ulike kriterier for interesseavveining i de ulike avsnitt av vassdragsbeltet. Nedenfor angis tre klasser som anbefales benyttet. Kommunene kan også definere andre klasser tilpasset lokale forhold.

Klasse 1 Beskrivelse: Vassdragsbelte i og ved byer og tettsteder, som har eller kan få stor betydning for friluftsliv. Forvaltning: Inngrep som er til skade for pedagogiske verdier, friluftslivsverdier, herunder fiske og framkommelighet i og langs vannstrengen, eller opplevelsesverdier, bør unngås.

Klasse 2 Beskrivelse: Vassdragsbelte med moderate inngrep i selve vannstrengen, og hvor nærområdene består av utmark, skogbruksområder og jordbruksområder med spredt bebyggelse. Forvaltning: Hovedtrekkene i landskapet må søkes opprettholdt. Inngrep som endrer forholdene i kantvegetasjonen langs vannstrengen og i de områder som oppfattes som en del av vassdragsnaturen, bør unngås. Inngrep som enkeltvis eller i sum medfører endringer av en viss betydning i selve vannstrengen, bør unngås. Leveområder for truede plante- og dyrearter og mindre områder med store verneverdier bør gis særlig beskyttelse.

Klasse 3 Beskrivelse: Vassdragsbelte som er lite berørt av moderne menneskelig aktivitet, og som derfor har stor opplevelsesverdi og vitenskapelig verdi. Forvaltning: Det er svært viktig å bevare naturens preg av å være lite berørt av moderne menneskelig aktivitet. Alle former for omdisponering av arealer i vassdragsbeltet bør unngås. Vannkvalitet og naturlig vannføring må søkes opprettholdt, og alle former for inngrep som reduserer vassdragets verdi må søkes unngått.

Den funksjonelle kantsonen Planarbeidet må derfor ta utgangspunkt i den sonen som står i direkte samspill med Vefsna og dens sideelver både økologisk, topografisk og/eller bruksmessig. Denne sonen kan være smalere eller breiere enn de 100-meterene som plan- og bygningsloven (pbl) setter krav til, jfr § 1-8. Kartlegging av denne ”funksjonelle kantsonen” innebærer en detaljert analyse av landskap og landskapselement, og krever blant annet kunnskapsinnhenting og befaringer. Gjennom ei slik kartlegging kan en differensiere kantsoneverdiene og finne fram til hvilke områder som bør sikres mot inngrep. Det vil også gi mulighet for å finne fram til områder hvor tiltak kan etableres eller utvikles.

Konsekvensutredning (KU) verktøy for å belyse hvilke verdier som er i et område og hvordan disse vil kunne bli påvirket av eventuelle tiltak. Dermed belyses eventuelle effekter, både positive og negative av de planlagte tiltakene. De berørte gis en mulighet til å sette seg inn i og ta stilling til de forhold som tas opp i planen. I en KU kan det også tas opp hvilke betingelser som må legges grunn for å gi tillatelse til et spesifikt tiltak. Dette vil ofte være tiltak/begrensninger som vil være avbøtende for de negative miljøkonsekvensene av tiltaket. Utredningstema og nivå på utredning skal være beslutningsrelevant

Konsekvensutredning(KU) Dette planprogrammet tar opp hva som skal utredes og etter hvilken metode utredningen av det enkelte temaet skal foregå. I dette er det viktig å avgrense det geografiske området for det enkelte temaet.

Utredningstema Tema – SamfunnsutviklingVurdering av kunnskapen A. NæringsutviklingBra[1][1] B. LandbrukBra C. ReiselivSvak[2][2] D. Reindrift Middels E. Samisk næringMiddels / svak F. Energipotensialet Bra (kartlegging av potensialet for småkraftverk) G. SkogBra H. Geologiske ressurserMiddels I. FiskeGod J. JaktGod[3][3] K. Andre naturressurserSvak

Utredningstema Tema – Areal- og miljøinteresserVurdering av kunnskapen L. Biologisk mangfold Middels M. Fisk Bra N. FriluftslivSvak O. LandskapSvak P. NaturtyperMiddels Q. Kulturminner og kulturmiljø (Norske og Samiske) Svak[4][4] R. Miljøtilstand i vann iht. vannforskriften (kjemisk og Middels økologisk tilstand i grunn-, fersk- og kystvann). S. BosettingsstrukturBra T. Fritidsbebyggelse (Struktur og potensial) Bra U. Inngrepsfrie naturområder i Norge (INON)Bra Det er meget sannsynlig at Helgeland Museum sitter på mye kompetanse om temaet. 5 Det har blitt gjennomført hydrologiske undersøkelser i forbindelse med rotenonbehandlingen av Vefsnavassdraget.

Utredningstema V. Andre verneområderBra W. Hydrologiske forholdBra X. Inngrepstatus langs vassdraget (grovkartlegging) Middels? Y. Infrastruktur (eksisterende og planlagt), herunder veier Bra (E6, riks-, fylkes- og kommunale veier, skogsbilveier, jernbane og kraftforsyning/kraftlinjer)

Kontakt Hjemmeside: Kontaktpersoner: Plan og miljøleder, Dag Bastholm Rådgiver: Ellen Kristine Schjølberg Rådgiver: Magnar Bakksjø

Takk for oppmerksomheten!