DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Martin Wold Grønt Kystfartsprogram 1 Et offentlig-privat.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Energikonferansen Sør 2010 Arild Olsbu Egbert Bak
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Nearly Zero energy Neighboorhoods ”ZenN” Demonstrasjonsprosjekt under EUs 7. Rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling.
Strategi og handlingsplan
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Gigantbestilling 222 nye fly –
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Ny klima og energistrategi i Troms
Det grønne næringsskiftet 11. januar 2015 Marianne Lie Sekretariatsleder Forum for Miljøteknologi.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Forum for Miljøteknologi Forum for Miljøteknologi (FFM) består av en rekke av de største bedriftene innen prosessindustri, maritim næring og byggenæringen,
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 28 October 2015 Martin Wold Utslipp i norske farvann og mulighetene.
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Møte med statsråd Monica Mæland Nærings- og fiskeridepartementet 20. oktober 2015.
Technology for a better society Tiltak for at Norden skal oppnå målet om fossilfri elektrisitetsforsyning innen 2050 Forsker Ingeborg Graabak SINTEF Energi.
Mot et utslippsfritt kraftsystem: hvilke implikasjoner for nettet? Runa Haug Khoury Seniorrådgiver Energi og Industri Nasjonalt Kraftsystemmøte 31.august.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Forum for Miljøteknologi Forum for Miljøteknologi (FFM) består av en rekke av de største bedriftene innen prosessindustri, energiproduksjon, maritim næring.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Høring i finanskomiteen 15. oktober 2015 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Utnyttelse av restråstoff i Myre Havn
Business case – vurdering av enkelttiltak
Kina den nye klimakjempen?
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
IEA PVPS Task 11 PV-Hybrids in Mini-Grids
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Digital elektrisk energi
Innovasjon og nyskaping
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
«Grønn næringsutvikling»
PILOT-E Raskere fra idé til marked
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
Innovative energiløsninger
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Martin Wold Grønt Kystfartsprogram 1 Et offentlig-privat partnerskapsprogram

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Maritim næring er viktig for Norge 2  Global og kompetansebasert  ansatte  Eksportnæring

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Hvor er vi i dag – trafikk og utslipp i norske farvann 3 AIS data for % 55 % 22 % Forskjellige trafikktyper: Gjennomgang Utenriks Innenriks Utslipp fra norsk innenriks trafikk 2013: CO mill. tonn 9 % av norske utslipp NO x tonn 34 % av norske utslipp SO x tonn 25 % av norske utslipp PM ton

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Veien forover – potensialet for utslippsreduksjoner 4 Uten tiltak, kan CO2- utslippene øke med 60% Utfordringen er å kutte utslippene til 40% under dagens nivå Beregninger viser at dette kan realiseres ved å innføre miljøvennlig drivstoff på 2700 skip (1/3 av flåten) innen 2040: Lasteskip og fiskefartøy bruker bærekraftig biodrivstoff Passasjerfartøy bruker elektrisk fremdrift Offshorefartøy bruker LNG CO 2 Utslipp av NOx, SOx og PM kan også reduseres ved bruk av miljøvennlige drivstoff Skipene kan med fordel ha batterier installert

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Hvorfor Grønt kystfartsprogram, LNG- og batteridrift?  Skip gir store utslipp og har store drivstoffkostnader  Disse kan reduseres ved bruk av LNG og/eller store batterisystemer  LNG- og batteridrift vil tas i bruk i en vesentlig del av verdensflåten i fremtiden  Dette gir unike miljømessige og næringsmessige muligheter for Norge 5

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Grønt kystfartsprogram 6 Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart drevet helt eller delvis med batterier, LNG eller andre miljøvennlige drivstoff

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Rundebordskonferansen, samarbeidserkæringen og oppstart 7 Kystfartsprogrammet vil bli realisert ved at næringen og myndigheter samarbeider i et langsiktig program

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Programmet kan bli et effektivt virkemiddel for implementeringen av regjeringens nye maritime strategi og havnestrategi Programdeltakere – Fase 1

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Resultater er avhenging av samarbeid mellom næring og myndigheter 9 Nye grønne rammebetingelser Bevisstgjøring, startinsentiver og piloteringer Markedsdrevet utvikling Ambisjonsnivå Grønt Kystfartsprogram Fordeler (klima, miljø, samferdsel og næring) 10 år20 år

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Grønt kystfartsprogram - aktiviter 10 Insert your own text here Piloting/Demonstrasjonsprosjekter Battery pilot projects LNG-projects Shoreside electrical power Other technologies Verification of pilotsFull implementation LNG Havbruksbåt Risavika havn eletrifisering ? GodsFergen ? ? Grønn bøyelaster Fase 1 Vurdere potensialet for batteri-og gassbasert transport i Norge Fase 2 Evaluere business caser Fase 3 Utvikle implementerings plan Fase 4 Implementere Tidslinje XX Prosjektfaser

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October Phase 1 Phase 2 Phase 3Phase 4 Timeline Collaboration project GCSP project Idea Planned Funded Type Status Emissions and emission reductions, KLD Business cases, incentives and consensus Greenfleet SINTEF Technology & society Power supply from the grid, SINTEF Energi Pre-projects for 5 pilots, Phase 1 Road map for ferry fleet, KLD Green technologies More pilots Future terminal structure for Norway Study on H2 vessels Re-ChargeReVolt Ferry electrification, Energy Norway Precursors Fellowship High Tech Floating Lab Container traffic Bodø - Tromsø Evaluate the potential for battery and LNG- based transportation in Norway Evaluate business cases Develop an implementation plan Implement Grønt kystfartsprogram – et rammeprogram Etablere verdens mest effektive og miljøvennlige kystfart

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Målsetningen med Fase 1a er å gjøre en mulighetsstudie for 5 piloter 12 Mulige piloter Deltagere GKP piloter Mulighetsstudie -overordnet konsept, -gjennomførbarhet -miljøteknologi- investeringer, -endrede driftskostnader -tilbakebetalingstid -miljøgevinst Pilot # 1 Pilot # Pilot # 5 GKP Fase 1a studierImplementering av piloteier

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Piloter  Plug-in-hybrid godsferge (Norlines)  Neste generasjon bøyelaster (Teekay)  Hybrid havbruksbåt (ABB/Fraktefartøyenes rederiforening)  Ombygging av frakteskip til hybrid LNG-bunkringsfartøy (Øytank Bunkerservice/EGN)  Grønn havn – elektrifisering og lavere energibruk (Risavika Havn) 13

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Arbeidsgruppe for Finansiering Utrede finansieringsmuligheter for å få til det grønne skiftet innen maritim næring i Norge  Bistå de enkelte pilotene i å velge de beste finansiering og støtteordninger  Koordinere støtteordningene  Identifisere barrierer og foreslå forbedringer  NOx-fondet  Innovasjon Norge  Enova  Forskningsrådet  ZEM  GIEK og Eksportkreditt (tilknyttet)  EU/EIB finansiering, Sparebank 1 SMN (tilknyttet)  DNV GL (sekretariat) 14

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Veikart for nullutslippsløsninger i anbudsprosesser for fylkeskommunale fergesamband 15

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October Batteri (100%) Hydrogen Biodrivstoff (fullt eller delvis) LNG Ladbar hybrid Nullutslippsløsninger Lavutslippsløsninger Det er flere relevante null- og lavutslippsløsninger for ferjedrift

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Fergeflåten er en åpenbar kandidat for elektrifisering  Bred politisk vilje og enighet om tilrettelegging for utskifting av fergeflåten  Stort potensiale for hybridisering og full-elektrifisering av ferger (i Norge) – Korte overfarter/lavt energibehov – Lange kontrakter (relativt)  Allerede “flytende bevis” på hva som er mulig 17

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Arbeidsbeskrivelse Identifisere barrierer Skissere løsninger Veikart 18

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Mye ligger til rette for et “grønt skifte” men det er tydelig også noen barrierer som må overkommes  Tilstrekkelig tidsrammer for tilbud og bygging  Kontraktslengde  Hvem skal eie hva?  Teknologikrav eller evalueringskriterier?  Utnyttelse av de finansielle støtteordningene  …. 19

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Målsetting med prosjektet  Sikre at dagens politiske målsetninger for fergeflåten faktisk resulterer i investeringer i null og lavutslippsteknologier så raskt som mulig, samtidig som hensynet til å få med seg ytterligere teknologisk fremgang ivaretas.  Etablere et vegkart med klare anbefalinger og tydelig beskrivelse av barrierer og konsekvenser for de ulike beslutningstagerne med innvirkning på anbudsprosessen  Sikre norsk næringsliv en (fortsatt) ledende posisjon ift den nye miljøteknologien og samtidig fremskynde et ambisiøst, men kostnadseffektivt grønt skifte 20

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Tidslinje og metodikk 21 OktoberNovemberDesember Intervjuer med interessenter i oktober/november Formål: identifisere utfordringer og løsninger Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Verft Leverandører Interesseorganisasjoner Første arbeidsmøte 30. oktober Formål: identifisere utfordringer og potensielle løsninger Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Utvalgte andre interessenter Andre arbeidsmøte november/desember Formål: få tilbakemelding på resultater og anbefalinger fra alle interessenter Inviterte: Fylkeskommuner Ferjerederier Verft Leverandører Interesseorganisasjoner Utarbeidelse av rapport Endelig rapport offentlig

DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER