LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Internett som pedagogisk verktøy NPD-seminar 2001 Jan-Arve.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Hvordan kan vi bruke det?
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Medisinsk bibliotek Din guide i informasjonsjungelen Medisinsk bibliotek Anne-Gry Skonnord Avdelingsleder.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Informasjonsferdigheter 1 Biblioteksentralen November 2001 Jan-Arve Overland prosjektleder i LiNK
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utviklingsprogram ”Elektronisk kommunesammenslåing” Interkommunal samhandling via.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Desember 2001 Søkekonkurranse  Målgruppe: Elever på ungdomstrinnet.
LINK Lokale Informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 IKT-utviklingsprogram Hvordan bringe et lokalsamfunn.
Internettansvarlig i NARF
Kapittel 19 Operative tiltak.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Utbredelsen av samiske språk i Norge
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Muntlig vurdering – å veilede andre
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Jomfrusjekk.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Forskningsprosjekt, tittel
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
En forklaring av konseptet:
Kilder og kildebruk.
Valgfag innsats for andre
Kurs i faglig informasjonsbehandling for Masterstudenter ved IT-avdelingen 24. januar 2007 Av Tore Buarøy - kontaktbibliotekar.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Hva er en god ordbok?.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Ovid Training Department
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
- Og søking på internett
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Internett som pedagogisk verktøy NPD-seminar 2001 Jan-Arve Overland prosjektleder i LiNK

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Informasjonsferdigheter  Den fjerde kulturelle ferdighet: Evnen til å reise en problemstilling/stille spørsmål Evnen til å søke relevant informasjon Evnen til å vurdere og sammenligne informasjonen Evnen til å formidle bearbeidet informasjon  Kan Internett brukes her?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Særtrekk ved Internett  Toveis – kommunikasjonskanal  Interaktivt  Massemedium/individuelt medium  Leseren kontrollerer informasjonstrømmen  Øker informasjonsflommen  Informasjonen kan hentes inn raskt  Man kan spre informasjon raskt og billig  Få utført tjenester

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Kildeuniverset  Paratviten Den kunnskapen vi har – starte her  Muntlige kilder  Skriftlige kilder Papirbaserte elektroniske

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Egenskaper ved trykte medier  Varig kilde  Varig medium  Klar bibliografisk beskrivelse  Ofte evaluert av en forlegger  Kostbart å publisere og markedsføre

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Egenskaper ved Internett  Midlertidig kilde  Uklare og mangelfulle bibliografiske data  Informasjon ofte ikke evaluert  Meget rimelig å publisere og markedsføre  Fritt fram for alle – de mest fanatiske er de mest aktive

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Informasjonssøkingsstrategi 1.  Gå til generelle kilder Håndbøker Ordbøker Leksika l l l Tips: l

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Informasjonssøkingsstrategi 2.  Bruk databaser Bruk databaser

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Informasjonssøkingsstrategi 3.  Kommersielle baser og tjenester Kommersielle baser og tjenester

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Informasjonssøkingsstrategi 4.  Sjekk organisasjoner på nettet Sjekk organisasjoner på nettet  Søk i nyhetsarkiv Søk i nyhetsarkiv  Søk i offentlig informasjon Søk i offentlig informasjon  Søk i guider Søk i guider  Søk i kataloger Søk i kataloger  Søk ved hjelp av søkemotorer Søk ved hjelp av søkemotorer

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Kildekritikk zhttp:// zVær alltid kritisk zHa fokus hva du er på jakt etter zSjekk andre kilder zHvem er senderen?  Autoritet  Aktualitet  Hva slags nettsted? Hva slags nettsted?  Hva er budskapet?  Hvem er mottakeren?  Finnes det alternativ informasjon?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Presentasjon  Reisebrev Reisebrev  Skoleavis Skoleavis  Klasseavis Klasseavis  Ungdomsavisa Ungdomsavisa  Prosjektarbeid Prosjektarbeid

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Kurssider  Se ellers: Da avslutter vi her: