Felles ferdighetsliste: Prosedyrer S Davis ISM. Bakgrunn Siden februar 2014 4 medisinske fakulteter samarbeidet Felles prosedyreliste for medisinstudenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Dagen Medisin Arena 2011 Samhandling sett fra fastlegene: Muligheter og utfordringer Kjell Maartmann-Moe Fastlege i bydel Grünerløkka siden 1983 Spesialist.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Gjennomgang av medisinstudiet
Utfordringar i Helse Vest Telemedisin som muleg virkemiddel Bjarte Stubhaug Ass.divisjonsdirektør, Psykiatrisk divisjon Haukeland universitetssjukehus.
Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Helsebiblioteket - sett fra en allmennpraktiserende leges synsvinkel
Om veiledning II.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
IFMSA/Nmf- Uke. Fordeler av å være mange: Billigere bøker og drivstoff Billigere bøker og drivstoff Gratis kurs Gratis kurs Eget blad Eget blad Gode tilbud.
Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege,
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Farmasøytens rolle – og nyttige verktøy i arbeidet med å sikre ”riktig legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjeneste” Solrun Elvik, Læringsnettverk Akershus;
Helse Finnmark – der sola aldri går ned....
Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
9 februar, 2004 Hensikt I: Teste anvendbarheten av prosedyrer og koder i NCMP for å beskrive det faglige innholdet i medisinsk diagnostikk og behandling.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Etikettebasert medisin
Ulikheter og variasjoner
TELEMEDISINSKE TJENESTER I NORGE Per Christian Lindberg telemedisinkonsulent
Japan: Studier og arbeid
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
ØH-D tilbud i Legevakt Organisering Drift
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
5.og 6.studieår i ny studieplan
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
Øving 3 Essay TDT4210 Lars Halvor Uthus
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Kvittering av prøvesvar Dr.med. Hallvard Lærum Fagansvarlig Klinisk IKT Stab Medisin, Helsefag og Utvikling.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Akutt kirurgisk beredskap i Lofoten - oppgaver og utfordringer Dagskonferanse om kirurgisk akuttberedskap
Strategisk helseplan for Fjellregionen Arbeidsutvalget 10. mai 2010 Regionrådgiver Rune Jørgensen Regionrådet 26. mai Brit Kværness.
Praktisk klinisk undervisning(PKU) Barneavdelingen UNN Studieplanseminar, februar 2016 Claus Klingenberg Barnavdelingen UNN og UiT.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Psykiatrialliansen 10 år.
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Undervisning (PKU) i infeksjonsmedisin ved UiT (ny studiemodell)
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Kunnskap rett fra kilden
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
Avtalespesialistkontakter i 2016 fremskrevet til 2020, 2025 og 2030
Helsefakultet en mulighet?
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Studentombudets årsrapport 2014
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Nasjonal delprøve – status
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
NSF-FSR lederseminar
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Styremøte 20. juni 2018.
Reduksjon av uønsket variasjon
Program for administrativ forbedring og digitalisering
RegUt HV RegUt HSØ RegUt HM RegUt HN Generell kirurgi Barnekirurgi
Utskrift av presentasjonen:

Felles ferdighetsliste: Prosedyrer S Davis ISM

Bakgrunn Siden februar medisinske fakulteter samarbeidet Felles prosedyreliste for medisinstudenter Ferdig september 2014

Deltakere Annette Eilertsen, førsteamaneunesis, UiO Overlege hematologi. Borge Lillebø, førsteamaneunesis, NTNU LIS internmedisin. Simon Davis, universitetslektor, UiT Allmennlege Steinar Skrede, Ass. Prof II, UiB Overlege i klinisk mikrobiologi. Eivind Lied + 3 andre Medisinstudenter (kliniske år)

Retningslinjer – potensielt 8 ulike meninger!

Felles norsk prosedyreliste – anbefaling

Retningslinjer – potensielt 8 ulike meninger! Felles norsk prosedyreliste - anbefaling Individuelle fakulteter kan ‘justere’ listen pga. – Variasjoner i ressurser/læringsmuligheter – Variasjoner i ønsket kompetansenivå (distrikt)

Retningslinjer – potensielt 8 ulike meninger! Felles norsk prosedyreliste - anbefaling Individuelle fakulteter kan ‘justere’ listen pga. – Variasjoner i ressurser/læringsmuligheter – Variasjoner i ønsket kompetansenivå (distrikt) Vanskelige spørsmål – Trener vi leger for Oslo og Troms - felles ansvar? – Lære om medisin eller kun utdanne turnusleger? – Hva er vår forventing iht. turnuslegens rolle? – Fremtidsvisjon vår for medisinfaget (f.eks.ultralyd) ?

Ressurser Tomorrow’s Doctor 2009 Scottish Doctor norske leger som har jobbet som turnusleger

Indremedisin Kirurgi Akuttmedisin Laboratorieprosedyrer Gynekologi og obstetrikk Pediatri Øre-nese-hals Øye Hud Radiologi

Har sett (har kun sett i klinisk undervisning med pasienter). Ikke selvstendig (ikke erfaren nok eller prosedyren innebærer risiko). Selvstendig (bekreftet kompetent av erfaren spesialistlege).

Har sett (har kun sett i klinisk undervisning med pasienter). Ikke selvstendig (ikke erfaren nok eller prosedyren innebærer risiko). Selvstendig (bekreftet kompetent av erfaren spesialistlege).

Videre arbeid Neste trinn - Klinisk undersøkelsesliste – Terje Steigen har levert et forslag i 2015 – Venter på tilbakemelding fra de andre fakultetene Begge lister bør inkluderes i delemnebeskrivelsene Here is a parting thought…..

Felles prosedyreliste Spesialitetens undervisning og vurdering av studenter Definere studentkompetanseForventet turnuslege kompetanseEvaluering av behov på tvers av hele Norge

Felles prosedyreliste Spesialitetens undervisning og vurdering av studenter Definere studentkompetanseForventet turnuslegekompetanseEvaluering av behov på tvers av hele Norge

Felles prosedyreliste Spesialitetens undervisning og vurdering av studenterBegrensninger i studentkompetanseLimitasjoner turnuslege kompetanser Vanskelig å respondere på framtidsbehov på tvers av hele Norge og å utvikle medisinfaget

Spesialetets undervisning og vurdering av studenter Delemner: Syn Motivasjon Trening Budsjett