Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Elevenes verdifulle bidrag
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Hva er en artikkel?.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Tiller videregående skole
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
Aggression Replacement Training
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Profesjonelle læringsfellesskap
1 Kommunikasjon.
Velkommen til Apalløkka
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Når elever vurderer undervisning anonymt:  læreres opplevde nytte av vurderingen  læreres opplevd nytte av oppfølgingssamtale  stress relatert til undervisningsvurdering Bodø, januar 2016 Eli Lejonberg Eyvind Elstad Knut-Andreas Christophersen Funn fra én studie, presentert i to artikler. 268 lærere fra ett fylke i materialet. Fra 4 skoler. Funn fra én studie, presentert i to artikler. 268 lærere fra ett fylke i materialet. Fra 4 skoler. Undervisningsvurdering

Kontekst Undervisningsvurderingen vi har undersøkt foregår som følger: 1.Lærerene kan uttale seg om hvilke klasser som skal vurdere deres undervisning. 2.Elevene fyller ut et spørreskjema. 3.Lærerene får resultatene. 4.Lærerene presenterer resultatene for elevene. 5.Elevene inviteres til å utdype/forklare resultatene. 6.Alle lærere har en samtale med nærmeste leder om resultatene og om egen profesjonell utvikling. Intensjon: bidra til læreres profesjonelle utvikling Dette er i hovedsak i tråd med internasjonal forskning om hensiktsmessig undervisningsvurdering.

Forskningsspørsmål: hvilke variabler har sammenheng med læreres opplevde nytte av undervisningsvurdering? Læreres opplevde nytte av undervisnings- vurdering Opplevd intensjon Undervisningsvurdering har utviklingsformål Undervisningsvurdering har kontrollformål Klar kommunikasjon med ledelsen Anerkjennelse av elevenes vurderingsevner

Lærerne vurderte påstander på en skala fra 1-7 Modell mangler. Resultatene er sendt til forskningstidsskrift, men enda ikke publisert.

Opplevd nytte Jeg lærer mye av undervisningsvurdering. Opplevd nytte Jeg lærer mye av undervisningsvurdering. Opplevd utviklingsintensjon: Formålet med undervisningsvurdering er å bidra til læreres profesjonelle utvikling Tiltro til vurderere De elevene som bidrar til vurderingen av min undervisning er kompetente til å vurdere min undervisning. Tiltro til vurderere De elevene som bidrar til vurderingen av min undervisning er kompetente til å vurdere min undervisning. Klar kommunikasjon med ledelsen: Kommunikasjonen fra ledelsen ved denne skolen er generelt tydelig og forståelig. Opplevd kontrollintensjon: Formålet med undervisningsvurdering er å få oversikt over hvilke lærere som er gode og dårlige. Modell mangler. Resultatene er sendt til forskningstidsskrift, men enda ikke publisert.

Konklusjoner Opplevde utviklingsformål  opplevd nytte av undervisningsevaluering  anerkjennelse av elevers vurderingsevne. Læreres anerkjennelse av elevers vurderingsevne  opplevd nytte av undervisningsevaluering. Lærere opplever kommunikasjonen med ledelsen som klar  opplevd nytte av undervisningsevaluering. Tilbakemeldinger fra elever på videregående skole har potensiale til å være nyttig for læreres profesjonelle utvikling.

Artikkel 2 Opplevd nytte av oppfølgingssamtale Stress relatert til undervisningsvurdering Hvorfor disse avhengige variablene? Undervisningsvurdering  oppfølging  profesjonell utvikling Unødvendig stress = argument mot undervisningsvurdering Hvorfor disse avhengige variablene? Undervisningsvurdering  oppfølging  profesjonell utvikling Unødvendig stress = argument mot undervisningsvurdering

Opplevd nytte av oppfølgings- samtaler Opplevd stress relatert til undervinsings- vurdering Opplevde utviklingsformål Opplevde kontrollformål Anerkjennelse av den som har oppfølgingssamtale Klar kommunikasjon med ledelsen Forskningsspørsmål: hvilke variabler har sammenheng med læreres opplevde nytte av oppfølgingssamtalen samt til stress relatert til undervisningsvurdering?

Opplevd utviklingsintensjon: Formålet med undervisningsvurdering er å bidra til læreres profesjonelle utvikling Opplevd kontrollintensjon: Formålet med undervisningsvurdering er å få oversikt over hvilke lærere som er gode og dårlige. Anerkjennelse av den som har oppfølgingssamtale: Jeg har stor respekt for den personen som gjennomfører ettersamtaler med meg i forbindelse med vurdering av min undervisning. Opplevd nytte av ettersamtale: Samtalen med ledelsen om resultater av vurdering av min undervisning bidrar til å sikre min profesjonelle utvikling. Klar kommunikasjon med ledelsen: Kommunikasjonen fra ledelsen ved denne skolen er generelt tydelig og forståelig. Opplevd stress ifm undervisningsvurd: Tanken på at min undervisning stadig skal vurderes, stresser meg veldig. Modell mangler. Resultatene er sendt til forskningstidsskrift, men enda ikke publisert.

Konklusjoner Opplevd utviklingsformål  opplevd nytte av oppfølgingssamtale. Opplevd kontrollformål  stress. Anerkjennelse av den som har oppfølgingssamtalen  opplevd nytte av oppfølgingssamtale. Klar kommunikasjon  opplevd nytte av oppfølgingssamtale. kommunikasjon av formål er en nøkkel bruk av vurderingene er en nøkkel Indikerer at sammensetning og rekruttering er en nøkkel Indikerer at skolering er en nøkkel

Potensial for bedre oppfølgingssamtaler Lærerene har relativt høy grad av anerkjennelse av sine ledere Opplevd nytte av oppfølgingssamtalene er relativt lav Skolene bør arbeide med å profesjonalisere oppfølgingen.

Anbefalinger for impelmentering av undervisningsvurdering Skal undervisningsvurdering innføres, er dette en mulig modell. Utviklingsformål bør kommuniseres. Vurderingen må brukes i tråd med formålene. Veiledningskompetanse blant de som skal følge opp bør i særlig grad prioriteres. Innvolvering/demokratisk prosess er antakelig også en nøkkel. ”For at lærervurdering skal ha positiv innvirkning på skolens kvalitet, er det nødvendig å sikre delaktighet og medvirkning på alle nivå.” (Lillejord, S., Børte, K., Ruud, E., Hauge, T. E., Hopfenbeck, T. N., Tolo, A., Fischer-Griffiths, P. & Smeby, J.-C. (2014) Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet: En systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning)