DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- roller og forventinger
Advertisements

TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Hovedpoenger i boka: Vi har ikke tatt inn over oss hvor stort problem dette er – og hvor hjelpeløse barn er. Systemer lagd av voksne, for voksne, som snakker.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
Modul 7: Å være barnets advokat 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Menn og seksualitet Psykolog Atle Austad IKST Torggt 9a, 0181 Oslo
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Menn og seksualitet Psykolog Atle Austad IKST Torggt 9a, 0181 Oslo
Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Behov og utviklingsfaser
Sokrates.
Samisk barnehagekonferanse Karasjok, 04. oktober 2016
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Hvorfor noen velger å forlate
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Nærhet, intimitet og seksualitet
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Seksualitet og små barn
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Kraivalee Arnesveen.
«Hva ungdom lurer på om sex»
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Modernismens poetiske provokasjon
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Sokrates.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring

Livet etterpå ”Det er ingen som gjør meg vondt lenger, men likevel lever jeg som om jeg ennå er i et voldelig forhold. Jeg klarer ikke kontrollere mat, søvn eller tristheten jeg kjenner hver gang jeg er alene i huset. Jeg kjenner meg ikke trygg lenger og er deprimert. Har lyst å skade meg selv.” dinutvei.no nasjonal veiviser ved vold og overgrep

En hemmelig erfaring Barn som er utsatt for seksuelle overgrep holder på hemmeligheten i gjennomsnitt i over 17 år. Redd barna, 2015

Konsekvenser for Trond  Følelse av å ikke passe inn  Ensom med erfaringen  Fanget i egne grublerier  Kroppslige reaksjoner i kirken  Ensomhet og tomhetsfølelse i relasjon til Gud  Følelse av å være stigmatisert  Opplevelse av å være til bry  Frykt for å bli en overgriper  Usikkerhet i foreldrerollen

Ensomhet Mennesker utsatt for overgrep i nære relasjoner, vil formidle en opplevelse av TOTAL ENSOMHET. Knyttet spesielt til følelsen av: -egen skyld og skam for det som skjedde -opplevelsen av taushet fra viktige andre i omgivelsene -det å måtte være alene om egne erfaringer «INGEN VET HVEM JEG EGENTLIG ER»

«Jeg er mest meg selv når jeg er ingen» Utsatt Utnyttet Utvalgt Erfaringene med å være utsatt for overgrep i nære relasjoner blir ofte en forvirrende rolleposisjon. (misbrukt tillitsmakt)

Livet i trosfellesskapet  Variasjon – noen ting er mer utfordrende i noen miljøer enn i andre  Karismatisk lederskap og inderlighet kan oppleves invaderende  Regulering og kontroll kan oppleves vanskelig  Sterk kontroll av kjønn og seksualitet kan gjøre det vanskelig å identifisere og avdekke overgrep

Hva er et traume?  Traume er reaksjonen på en overveldende hendelse  Å være overgrepsutsatt er ikke det samme som å være traumatisert  En traumatiserende hendelse er "en hendelse av en usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis ville fremkalle sterke ubehag hos nesten alle" (ICD-10)

Traumeerfaring med senvirkninger  Kroppen fokuserer på overlevelse: fight – flight – freeze - overgivelse  Dette på bekostning av å integrere erfaringen i hjernen  Hendelsen kan bli lagret på mer fragmenterte måter  Det gir mer eller mindre uforståelige (ofte kroppslige) reaksjoner ved trigging

Toleransevinduet

Traumeerfaring med senvirkninger  Symptomet var engang personens måte å mestre påkjenningen når ikke andre løsninger var like tilgjengelige og hensiktsmessige  Når ikke lenger denne løsningen er mest hensiktsmessig men personen fortsetter å benytte denne kan dette bli et symptom, det vi her kaller senvirkning  Løsningen blir problemet

Senvirkningen er tidligere mestring  Eksempel: Arvid 5 år hørte skritt i trappa, han mobiliserte da responsen å ”gå ut av kroppen”, observere seg selv fra taket. Hensiktsmessig reaksjon da fordi skrittene ved mange anledninger var bestefar som skulle få ham til å tilfredstille seg. Når Arvid 42 år hører hører skritt den samme trappa kan han også erfare at han har ”gått ut av kroppen”, observere seg selv fra taket. Upraktisk reaksjon fordi bestefar er død og ingen er ute etter å misbruke ham lengre.

Kroppen husker Overgrep som er påført kroppen gir ofte kroppslige reaksjoner  Slitasje fører ofte til fysiske plager  Kroppslig uvel og fysiske traumereaksjoner kan oppleves mer eller mindre forståelige  Aksept for de kroppslige reaksjonene hjelper

Helende relasjoner  It takes people to make people sick and it takes people to make people well again. Harry Starck Sullivan  Vold og overgrep er et relasjonelt påført traume. Heling må derfor foregå i en relasjonell kontekst.

Spørsmål til samtale 1 -Hva la du merke til i Tronds fortelling? -Hva synes du er mest krevende i møte med mennesker med overgreps- og traumeerfaringer?